پروژه تاریخ شفاهی کاشان به حمایت نیاز دارد/ نگارش رمانی نوجوانانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۰
جابر تواضعی در گفتگو با صبا:

پروژه تاریخ شفاهی کاشان به حمایت نیاز دارد/ نگارش رمانی نوجوانانه

جابر تواضعی درباره مجموعه کتاب تاریخ شفاهی خیرین و کارآفرینان شهر کاشان توضیح و از نگارش رمانی با دغدغه عشق خبر داد.
جابر تواضعی نویسنده و منتقد در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: پنج عنوان از مجموعه کتابم منتشر شده که درباره زندگی‌نامه و تاریخ شفاهی خیرین و کارآفرینان شهر کاشان است.
این نویسنده با اشاره به اینکه در این کار تلاش کرده‌ روایت‌‌ها داستانی، ساده و روان باشند، توضیح داد: ثبت خاطرات و روایات مردمی برای من بسیار مهم است و علاوه بر بازاندیشی در گذشته، بهترین راه برای پر کردن جای خالی اتفاقاتی است که در تاریخ رسمی خالی مانده است. این کتاب‌ها برخلاف ظاهر سهل و ممتنع‌شان از من انرژی زیادی گرفته‌اند اما مطمئنم با افزایش عناوین این مجموعه، در آینده‌ای نه ‌چندان دور به‌عنوان یک مرجع مردم‌شناسی درباره منطقه فرهنگی کاشان تبدیل خواهند شد.
وی افزود: دو جلد از این مجموعه به نام‌های «آتش و ابریشم» و «بابا دکتر» به ‌تازگی منتشر شده‌اند. «بابا دکتر» روایت زندگی عباس مازوچی اولین دندان‌پزشک دانشگاهی شهر است و به همین دلیل بخش زیادی از تاریخچه بهداشت و درمان منطقه نیز در این کتاب روایت شده است. مهم‌ترین ویژگی این مجموعه کتاب روایت داستانی و روانی آن‌ها است که باعث می‌شود هر کدام از گروه‌های سنی نوجوان تا بزرگسال بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این نویسنده با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا و همچنین مشکلات پیش روی این پروژه مانع برگزاری مراسم رونمایی عناوین جدید این مجموعه شد، بیان کرد: در شرایط موجود اقتصادی، ادامه این پروژه در بخش خصوصی کار سخت و طاقت‌فرسایی است. در همه دنیا تاریخ شفاهی با حمایت نهادهای دولتی و شهرداری‌ها تولید می‌شود بنایراین لازم است که این مجموعه با همراهی و همکاری نهادهای فرهنگی منطقه ادامه یابد.
نویسنده «سر زدن به خانه پدری» از نگارش یک رمان عاشقانه برای نوجوانان خبر داد و گفت: تا به حال چند بار این رمان را شروع کرده‌ام و بعد به دلیل موضوع و نگرانی گرفتن مجوز و خودسانسوری آن را رها کرده‌ام اما امیدوارم بتوانم تا پایان امسال آن را به پایان برسانم. همین خودسانسوری و صحبت نکردن درباره بعضی از موضوعات است که اجازه نمی‌دهد برای مفاهیمی مثل عشق، محبت، دوستی و رابطه جنسی تعریف درستی به نوجوانان ارائه کنیم و همین آگاهی ناقص باعث می‌شود شاهد اتفاقات تلخی مثل قتل رومینا اشرفی و دیگر دختران این سرزمین باشیم.
وی افزود: حتی با نگاه آموزشی و تربیتی، ادبیات داستانی و سینما بهترین مدیوم برای گفتگو با نوجوانان، انتقال این مفاهیم برای ارتقای سطح فرهنگی آنان و پیش‌گیری از اتفاقات تلخ و غیر قابل جبران در جامعه است به ‌شرط این‌که با پذیرش اصل گفتگو شرایط آن را مهیا کنیم تا قبل از هر چیز نویسنده قبل از خلق اثرش مجبور به خودسانسوری نباشد.
نویسنده «زیر درخت انجیر» در پایان درباره فعالیت هایش در زمینه فیلمسازی نیز گفت: سال گذشته مستند «کاشی شماره ۲۹» را به‌عنوان یک قسمت از مجموعه «یکی از ما» برای شبکه مستند ساختم. این مستند پرتره، درباره عباس اکبری سرامیست و سفالگر جهانی است که بعد از سال‌ها سنت سفال‌گری را در کاشان زنده کرده است. این در حالی است که کاشان مهد کاشی و سفال بوده و نام کاشی هم از این شهر گرفته شده است. در حال حاضر نیز در این حوزه درگیر طراحی و مذاکره برای چند مستند تک قسمتی و مجموعه هستم که البته هنوز به سرانجام نرسیده اند.
فاطمه شوقی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است