khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 21
کد خبر: ۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

ناصر فرهودی متولد سال 1331 و یکی از خلاق‌ترین صدابرداران و صداگذاران موسیقی ایران است. اهمیت ضبط صدا از یک‌سو و توانایی فرهودی در بهترین مواجهه با آثار موسیقایی باعث شد که تا امروز کارنامه‌ای پربار داشته باشد. ناصر فرهودی تقریبا با همه بزرگان موسیقی و آهنگسازان همکاری کرده است.
او در رشته اکترونیک و در گرایش صدا از دانشکده صدا وسیما فارغ‌التحصیل شد. در سال 51 در حالی که هنوز به تحصیل اشتغال داشت همکاری خود را با صدا و سیما شروع کرد. فعالیت فرهودی در سازمان صدا و سیما خیلی زود باعث جذب او به استودیوهای خصوصی ضبط موسیقی و صدا شد. در سال 55 به دعوت زنده‌یاد کلهر به استودیو پاپ دعوت شد و از آن زمان تا کنون در این زمینه به فعالیت خود ادامه داده است.
از نظر فرهودی در سال‌های اخیر هم‌زمان با گسترش فعالیت‌ها در زمینه خوانندگی و ضبط صدا، فضای حرفه‌ای در حوزه صدابرداری و صداگذاری آشفته شده و معیار مشخصی برای ارائه کار خوب وجود ندارد. او در گفت‌وگویی چنین ابراز نظر می‌‌کند: متاسفانه این روزها هر کسی آهنگی سرهم می‌کند، سرونه کارش را می‌زند و در خانه و در استودیویی بدون ابزار قطعه را ضبط می‌کند و بی‌آن‌که هزینه چندانی کرده باشد، آلبوم را در نهایت با ده میلیون تومان آماده می‌کند بعد بدون این‌که آن را منتشر کند، دور می‌اندازد.
ناصر فرهودی اعتقاد دارد که ضبط صدا در حوزه موسیقی از مهم‌ترین بخش‌های ارائه کار است اما در عین حال تاکید می‌کند که دلیل کشیده شدن اغلب خوانندگان جوان به استودیوهای خانگی، فقدان امنیت کافی برای رسیدن به بازار و فروش مناسب است.
ناصر فرهودی کار جدی و حرفه‌ای را از سال 65 و با ضبط موسیقی فیلم «ماموریت» ساخته حسن زندباف آغاز کرد و تا امروز کار ضبط موسیقی ده‌ها فیلم را انجام داده است. از ردیف طولانی فیلم‌هایی که او کار ضبط موسیقی آن‌ها را انجام داده می‌توان به «من ترانه پانزده سال دارم»، «اعتراض»، «دست‌های آلوده»، «سرعت»، «جنگ نفتکش‌ها»، «نیاز» و «خون‌بس» اشاره کرد.
ناصر فرهودی در کنار ضبط حرفه‌ای موسیقی، صدابرداری موسیقی فیلم‌های بسیاری را به‌عهده داشته که از فهرست بلندبالای این فیلم‌ها می‌توان «دوئل»، «پارتی»، «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «عروس آتش» و «قرمز» را نام برد.
نگاهی گذرا به فعالیت‌های ناصر فرهودی در حوزه صدا روشن می‌کند که او توانسته در زمینه‌های متعددی در خدمت سینما و موسیقی ایران باشد. کارهایی که او انجام داده از قبیل ضبط موسیقی، صدابرداری موسیقی، ضبط استودیویی موسیقی، صدابرداری، صدابرداری سر صحنه و صدابرداری استودیویی، میکس صدا هر یک به‌نوبه خود امور فنی صدا را گامی به جلو برده است.
در مهرماه 94 و در سومین جشن موسیقی از ناصر فرهودی به‌عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه موسیقی و صدا تقدیر شد. اگر تا چند سال قبل علاقه‌مندان عام سینما و موسیقی از اهمیت صدابرداری و ضبط صدا خبر نداشتند، در سال‌های اخیر و با برگزاری مجالسی از این دست، حوزه صدا برای مردم شناخته‌تر شده است.
در جشن موسیقی، در حالی که هنرمندانی چون ناصر چشم‌آذر، فریدون خشنود، میلاد کیایی و حبیب محبیان روی سن حضور داشتند، بالا رفتن ناصر فرهودی از پله‌ها و ایستادن در مقابل مردم، تقدیر از کار ارزشمند ناصر فرهودی و نشان‌دهنده اهمیت صداست.
نام ناصر فرهودی در کنار کارهایی که انجام داده ماندگار خواهد بود. اگر چه نام او به‌نوعی با نام زنده‌یاد بابک بیات به‌خاطر این‌که ضبط اغلب کارهای او را به‌عهده داشته، گره خورده اما نام ناصر فرهودی از سوی دیگر با آثار خاطره‌انگیزی چون «سلطان و شبان»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «گرگ‌ها» هم در حافظه جمعی و تاریخ موسیقی ما خواهد ماند.
روزنامه امروز به استاد ناصر فرهودی تقدیم می‌شود و صبا برای استاد آرزوی سلامتی دارد.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: