سیستم امنیتی ایران در سطح بالایی قرار دارد/ حضور فعال نیروهای جوان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
پندار اکبری از «گاندو» می گوید:

سیستم امنیتی ایران در سطح بالایی قرار دارد/ حضور فعال نیروهای جوان

پندار اکبری بازیگر سریال «گاندو» می گوید تجربه بازی در این کار به او نشان داد که سیستم امنیتی ایران در سطح بالایی دارد و به جوانان نخبه نیز اعتماد می شود.
به گزارش خبرنگار صبا، سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی این شب‌ها روی آنتن شبکه سه سیماست. در این سریال پندار اکبری به‌عنوان یکی از ماموران امنیتی به ایفای نقش می‌پردازد.
گفتگویی با این بازیگر جوان داشته ایم که می خوانیم:

 

*شما پیش از این هم با آثاری مثل مجموعه «نفوذ» فضاهای پلیسی را تجربه کرده‌اید. آیا به عنوان بازیگر، خودتان هم مایل به حضور در چنین نقش هایی هستید؟
-من در قالب کوچک‌تر با سریال «نفود» که اپیزودیک بود چنین تجربه‌ای را به دست آوردم که البته آن کار در فضای اینترنت پخش شد. آن زمان فضای اینترنت این‌قدر فراگیر نبود و سرعت اینترنت اجازه نمی‌داد مردم راحت کارها را دنبال کنند.
من به‌طور کلی به فیلم اکشن علاقه‌مند هستم و این سبک کار را دوست دارم و فکر می‌کنم فقدان این ژانر در سینما و تلویزیون احساس می‌شود. ما روی فضاهای درام و اجتماعی بیشتر کار می‌کنیم و موضوعات خانوادگی را مورد توجه قرار می‌دهیم و گاهی هیجان مختصری هم واردش می‌شود، اما فیلم و سریالی که سراسر اکشن و هیجان باشد کمتر تولید می‌شود. وقتی در سریالی، معمایی مطرح می‌شود بیننده را جذب خودش می‌کند و او با قصه همراه می‌شود و لذت می‌برد. تماشاگر دوست دارد با خودش خیال‌پردازی کند که در قسمت بعد چه اتفاقی می‌افتد و این هیجانی است که سینما و تلویزیون به‌شدت به آن نیاز دارد و من طرفدارش هستم.
برای بازی در این نقش‌ها، هم مشاوره نیاز است هم تجربه. ما برای بازی در سریال «گاندو» حتی یک سری نکات را یاد گرفتیم و به ما گوشزد می‌کردند. زمانی که قرارداد بستیم و دورخوانی می‌کردیم، سوالاتی برای ما پیش می‌آمد که بحث می‌کردیم و به نتیجه می‌رسیدیم. ما هم مثل بیننده‌ها ابتدا با خودمان فکر می‌کردیم مگر چنین نیروهای امنیتی وجود دارند؟ و وقتی وارد کار شدیم بیشتر آگاهی به دست آوردیم.

 

*فکر می‌کنید این نیروهای امنیتی تا چه حد برای مخاطب باور‌پذیر هستند و بازی در این سریال آیا در نگرش و آگاهی شما نسبت به آن‌ها تاثیری گذاشته است؟
 
-قطعا برای من هم سوال‌برانگیز بود. زمانی فیلم «معراجی‌ها» را بازی کردم و در صحنه‌های جنگی که عراقی‌ها رزمندگان ما را زنده زنده چال می‌کردند، باورم نمی‌شد و می‌پرسیدم واقعا چنین چیزی بوده و واقعیت دارد؟ و می‌گفتند بله، متاسفانه این اتفاق افتاده است! ما تا به چشم خودمان برخی چیزها را نبینیم باور نمی‌کنیم. در این سریال هم ما چیزی را تجربه کردیم که ابتدا باورمان نمی‌شد وجود دارد مثلا اوایل برای مخاطب این سوال پیش آمده بود که چرا زمان صحبت کردن انگشتتان را داخل گوشتان می‌برید؟ ما در گوش‌هایمان بی‌سیم‌های خیلی حرفه‌ای داشتیم زیرا اغلب این ماموران از چنین تجهیزاتی استفاده می‌کنند. در این شغل بحث‌های مربوط به امکانات مدرن نیروهای امنیتی مطرح است که آن را نمایش می‌دهیم و طبیعتاً برای مخاطب جای سوال زیادی دارد و ممکن است از دیدن این امکانات تعجب کنند و به ذهنشان می‌رسد ما واقعا چنین تجهیزات و امکاناتی در کشور داریم؟ ما دیدیم که همین‌طور است و امروز ایران دارای ابزار و وسایل پیشرفته‌ای در این زمینه شده است.
مورد دیگری که امکان دارد ذهن بیننده را درگیر کند، سن و سال نیروهای امنیتی است. به هرحال هرکسی ممکن است باور نکند که در بین نیروهای امنیتی افراد خیلی جوان هم حضور دارند. وظایف گروه‌های امنیتی بسیار حساس است و از بین نیروهای نخبه و زبده، افرادی را برای این کار انتخاب می‌کنند و اگر این‌طور نبود سازمان مربوطه اجازه نمی‌داد چنین کاری ساخته شود.
عملیات‌های این‌چنینی به طراوت و چابکی جوانان نیاز دارد بنابراین طبیعی است که افراد کاربلد و جوان بین این نیروها باشند ضمن این‌که ماموران باتجربه و سن بالا در رأس کار قرار می‌گیرند که در سریال «گاندو» داریوش فرهنگ دقیقاً چنین نقش هدایتگری دارد.
وقتی از دید دیگری به ماجرا نگاه کنیم، می‌بینیم که واقعا نیروهای جاسوسی زیادی می‌خواهند به کشور نفوذ کنند و در همه جای دنیا هم چنین مسایلی وجود دارد و می‌خواهند به بدنه کشور لطمه بزنند. از نظر امنیتی ایران در سطح بالایی قرار دارد و همین مساله، خیال ما را راحت می‌کند و می‌دانیم چنین افرادی امنیت را به‌صورت شبانه‌روزی برقرار می‌کنند و خودشان مجبورند همیشه در سایه و خیلی محتاط زندگی کنند و…
برخی افراد زود قضاوت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بعد از دیدن چند قسمت و پیش رفتن اثر قضاوت کنند، اما خوشبختانه سریال «گاندو» خیلی حساب‌شده و برمبنای سند و مدرک پیش رفته است.

 

*پدر شما؛ عبدالرضا اکبری به‌عنوان یک بازیگر باسابقه، بازی در سریال‌هایی در ژانرهای پلیسی-معمایی را تجربه کرده ‌است.  چقدر حضور او می‌تواند به شما کمک کند و از تجربه‌‌هایشان استفاده ‌می‌کنید؟ آیا پدرتان نسبت به بازیگری شما نقد و اظهار نظر خاصی دارند و براساس تجربیاتشان شما را راهنمایی می‌کنند؟

-با توجه به این‌که پدرم سال‌های زیادی کار کرده و در ژانر پلیسی و معمایی تجربیاتی داشته است، به هرحال نظرات خودش را بیان می‌کند و نسبت به کارهایی که انجام می‌دهم نقد سازنده دارد. گاهی برخی از نقدهادر جهت تخریب فرد است، اما انتقادهای صادقانه پدر هم در زمینه بازیگری هم در زندگی خیلی به من کمک کرده و مطمئنم او نگاه حرفه‌ای نسبت به کار دارد. من هم دوست دارم او همیشه نظراتش را به من بگوید تا از تجربه‌هایش استفاده کنم.

*با توجه به این‌که شما چند فیلم‌کوتاه ساخته‌اید، به نظر می‌رسد قرار است به سمت فیلمسازی بروید. آیا این‌طور است؟
 

-این موضوعات از دغدغه‌مندی‌ها و اهداف من است و می‌خواهم به سمت آن حرکت کنم، اما هرچیزی باید در زمان و جای درستش اتفاق بیفتد. من به کارگردانی علاقه دارم وحتی همین علاقه باعث شد در دانشگاه رشته فیلمسازی بخوانم و همین دوران نکات تازه‌ای به من یاد داد و جرات کردم به سمت فیلمسازی قدم بردارم. من دو فیلم‌کوتاه ساخته‌ام و در شرف ساخت فیلم سومم هستم، اما تازمانی که سوژه و قصه مورد علاقه‌ام را پیدا نکنم، وارد ساخت فیلم بلند نمی‌شوم و ترجیح می‌دهم زمانیکه قرار شد فیلم بلند بسازم، مخاطبم را درگیر کنم و حرفی برای گفتن داشته باشم در غیر این صورت برای ساختن فیلم بلند ریسک نمی‌کنم. کارگردانی کار سختی است و فکر بزرگ می‌خواهد و باید با برنامه‌ریزی و اراده قوی به سمتش حرکت کنم.

*شما در تئاتر هم فعالیت دارید و به‌زودی قرار است نمایشی را در سالن شهرزاد به صحنه ببرید. در مورد حضور در این عرصه هم توضیح بدهید.

-تئاتر خانه اول و آخر ماست و تاجایی که بتوانم در این فضا فعالیت می‌کنم. وقتی روی صحنه تئاتر می‌روم، آرامش و انرژی خاصی پیدا می‌کنم و از ارتباط نزدیک و زنده با تماشاگر حالم خوب می‌شود. هر شب اجرای تئاتر برابر با دوره دانشگاهی است و می‌تواند دنیایی تجربه به من منتقل کند. من خوشحالم که فرصت کردم در تئاتر تجربه کارگردانی را به دست بیاورم و سال‌هاست بازی می‌کنم. قرار است یکی از نمایش‌هایی را که پیش از این اجرا رفته بود بار دیگر در سالن شهرزاد به صحنه ببریم. کارهای دیگری هم داشتیم که قرار است بازتولید شود البته هنوز تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته و به‌زودی کارمان را جدی‌تر پیش می‌بریم.

فاطمه رستمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است