فیلم کوتاه و مستند به چرخه منظم اکران نیاز دارد/ مخاطبان جدیدی متولد شده اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۹
مصطفی گندمکار در گفتگو با صبا:

فیلم کوتاه و مستند به چرخه منظم اکران نیاز دارد/ مخاطبان جدیدی متولد شده اند

کارگردان «آلان» با بیان این که فیلم های کوتاه و مستند در ایران توانسته مخاطبانش را پیدا کند، راه دستیابی به صنعت فیلم کوتاه و مستند را تبلیغات و حمایت بیشتر از اکران آنها دانست.
مصطفی گندمکار کارگردان فیلم کوتاه «آلان» که به تازگی اکران آن به پایان رسیده است در گفتگو با خبرنگار صبا درباره قصه فیلمش که به زندگی مردم پیش از آوارگی پرداخته است، بیان کرد: در فیلم کوتاه «آلان» که زمان ساخت آن به سال ۲۰۱۷ برمی گردد، تلاش کردم زندگی شاد آواره های جنگ را پیش از آوارگی به تصویر بکشم.
وی افزود: بیشتر رسانه ها سعی دارند آوارگی را با ارایه تصاویری از حضور آوارگان پشت فنس ها، غرق شدن در دریا و برخوردهای نظامی و زننده ای که با آنها در مرز کشورهای اروپایی و غربی صورت می گیرد، نمایش دهند ولی من خواستم شادی و امید آنها را در زندگی پیش از آوارگی به تصویر بکشم.

گندمکار درباره فضای مستندگونه فیلم هم اظهار کرد: به لحاظ اجرا در این فیلم از نابازیگر استفاده کردم و تا جایی که توانستم به فضاهای مستندگونه زندگی آنها نزدیک شدم که مخاطب را در یک موضع بدون قضاوت قرار دهیم. نتیجه کار هم مثبت بود و برنامه هایی که برای آن در نظر داشتیم اتفاق افتاد و درمجموع بازخوردهای مثبتی را شاهد بودیم.
کارگردان فیلم «آلان» درباره بازخوردهای این فیلم نیز اظهار کرد: در نشست های تخصصی و اطلاع رسانی های رسانه ها عموماً بازخورد مثبتی را داشتیم و در جلسات نقد و بررسی نیز دسته ای از مخاطبان که شامل هنرجویان سینما هستند از چون و چرا و فرآیند ساخت و عرضه سوالاتی را مطرح می کردند و دسته ای دیگر از مخاطبان که شامل منتقدان بودند، درباره مفاهیم کارگردانی و دیگر مسایلی که برای آنها مساله بوده است، می پرسیدند. در مجموع بازخوردهای خوب و مثبتی را از منتقدان و تماشاگران فیلم دریافت کردیم که برای من لذت بخش بود.
وی برگزاری نشست های تخصصی نقد و بررسی فیلم را در تهران و شهرستان ها از نکات مثبت اکران «آلان» دانست و گفت: مخاطبان بسیاری از برگزاری این نشست های تخصصی استقبال کردند و اطلاع رسانی خوبی هم در فضای مجازی صورت گرفت و گروه «هنروتجربه» نیز تا حد توان در زمینه تبلیغات فیلم فعالیت داشت اما اکران فیلم «آلان» در کنار چهار فیلم دیگر در قالب فیلم های کوتاه روز که بازه زمانی ساخت آنها به جز فیلم من و یک فیلم دیگر، مربوط به پنج، شش سال گذشته بود باعث شد که در رقابت با فیلم های کوتاه بسته اکران بهار در زمینه تبلیغات نتوانیم آن طور که شایسته است، کار و مخاطب جذب کنیم.

این فیلمساز، مهمترین اتفاق چند سال گذشته در سینمای مستند و فیلم های کوتاه را امکان اکران این دسته از فیلم ها دانست و گفت: با امکان اکران این فیلم ها در گروه «هنروتجربه» فیلم های کوتاه و مستند توانستند مخاطبان خود را پیدا کنند؛ مخاطبانی که گاهی سینماروی همیشگی نبوده اند و با اکران این فیلم ها متولد شده و رشد کرده اند.

وی افزود: اگر چه این گروه از لحاظ تعداد مخاطبان قابل ارزش گذاری نیست اما به لحاظ کیفیت، مخاطبان ارزشمندی محسوب می شوند؛ مخاطبانی که نگاه جدی تر و تخصصی تری به سینما دارند و این از اتفاقات مهم چند سال اخیر سینمای مستند و کوتاه است که امیدوارم تداوم پیدا کند.
گندمکار در پایان ابراز امیدواری کرد که با تبلیغات و حمایت بیشتر از فیلم های کوتاه و مستند در کمتر از چند سال آینده فیلم کوتاه بتواند اکرانی کاملا جدی داشته باشد زیرا در چنین شرایطی است که می توان گفت به صنعت فیلم کوتاه رسیده ایم یعنی همان چیزی که در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده و شاهد چرخه ساخت و اکران فیلم کوتاه هستیم.

مجموعه فیلم‌های کوتاه روز که  از ۳۰ بهمن سال گذشته در سینماهای هنروتجربه اکران شد شامل پنج فیلم کوتاه «استون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده، «اینجا جاده‌ها پایان ندارند» به کارگردانی توفیق امانی، «آلان» ساخته مصطفی گندمکار، «تو فقط مادر باش» به کارگردانی رقیه توکلی و «درس» به کارگردانی مهدی بوستانی شهربابکی بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است