«یک پرونده یک روایت» شما را به دل حادثه می‌برد/ گفتگو با مجرمان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
برنامه ای متفاوت در رادیو جوان

«یک پرونده یک روایت» شما را به دل حادثه می‌برد/ گفتگو با مجرمان

«یک پرونده یک روایت» اولین و تنهاترین برنامه تولیدی مستند رادیویی است که ضمن روایت جرم هایی که در زمینه های مختلف صورت گرفته است قصد آموزش به جوانان برای جلوگیری از وقوع جرم را دارد.
مجتبی حسنیمجتبی حسنی تهیه کننده «یک پرونده یک روایت» که از رادیو جوان پخش می شود در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این برنامه توضیح داد: «یک پرونده یک روایت» که نزدیک به چهار سال است روی آنتن می رود و در گذشته درباره هر جرم و حادثه ای که اتفاق می افتاد با کارشناسان انتظامی و افرادی که رفتارشناس هستند صحبت می کردیم، اما بعد از مدتی با بازخوردی که از مخاطبان گرفتیم و همچنین پنهان ماندن برخی از زوایای پرونده در گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که برای اولین بار در سطح رسانه شنیداری به صورت فراگیر در کل کشور این برنامه را به صورت مستند تهیه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه «یک پرونده یک روایت» اولین و تنهاترین برنامه تولیدی مستند رادیویی کل کشور است، بیان کرد: این برنامه در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ و استان البرز تهیه و تولید می شود. در این برنامه با کارشناسان انتظامی، کارآگاهان پلیس این دو استان و متهمان پرونده هایی که تعیین تکلیف شده و آنها به جرم خود اعتراف کرده اند گفتگو می کنیم.
 
به گفته تهیه کننده «یک پرونده یک روایت»، سوژه ها از طریق همکاری با پلیس آگاهی به دست می آید و در برنامه ضمن روایت جرم از زبان مجرم پرونده از زاویه جنایی و پلیسی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین آیتم هایی مانند رو در رویی متهم با خانواده اش و یا با شاکیان پرونده پخش می شود.
 
حسنی درباره دلیل تهیه برنامه به شیوه مستند اظهار کرد: ساخت برنامه در قالب مستند دو دلیل دارد؛ اول آنکه اینگونه برنامه ها به شدت بازخورد دارد پس بهتر است مخاطب روایت ها را کامل بشنود و در جریان قرار گیرد. دلیل دوم این است که از تمام جوانب به موضوع نگاه می کنیم به عنوان مثال وقتی در روند دستگیری مجرم حضور داریم، در حین گفتگو با مجرم می توانیم حالات مختلفی را که به او دست می دهد ببینیم، از مجرم سوال کنیم که هنگام وقوع جرم چه حسی را تجربه کرده آیا مواد مخدر مصرف کرده و یا شرب خمر داشته است و …
این تهیه کننده رادیو درباره اهداف «یک پرونده یک روایت» مطرح کرد: پیشگیری از وقوع جرم، امنیت و آموزش از اهداف اصلی «یک پرونده یک روایت» است. مبحث آموزش که بیشتر مخاطبانش جوانان هستند در برنامه اینگونه مطرح می شود که با توجه به اینکه رفتار افراد از درون خانواده شکل می گیرد چه بایدهای رفتاری در دوران کودکی باید به کودکان آموزش داده شود تا زمانی که وارد جامعه می شوند بدانند چگونه باید در جامعه رفتار کنند. همچنین درباره انتخاب همسالان مناسب برای دوستی که گاه انتخاب اشتباه منجر به بروز حادثه ای شده است، حرف می زنیم.
 
وی افزود: با بازخوردهایی که داشتیم پخش این برنامه از انجام برخی ناهنجاری ها جلوگیری کرده است. درصد بالایی از جرم هایی که در هر سطحی اتفاق می‌افتد به این دلیل است که مجرمان در بستر نامناسب بزرگ شدند به عنوان مثال پدر یا مادر درگیر اعتیاد بودند.
 
حسنی در پاسخ به این پرسش که چه نوع پرونده هایی در برنامه بررسی می شود، اظهار کرد: پرونده های جنایی، قضایی و انتظامی را بررسی می کنیم. از جیب بری و قاپ زنی که جزو پرونده های کوچک است تا پرونده هایی مانند سرقت مسلحانه که زیرمجموعه اداره جنایی است تا درگیری مسلحانه، آدم ربایی و قتل.
 
به گفته تهیه کننده «یک پرونده یک روایت»، این برنامه که کاندید چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو سال ۹۸ شده است بازخوردهای خوبی در داخل و حتی خارج از کشور دارد و با مخاطبان خارجی خود از طریق فضای مجازی در ارتباط است و افراد مقیم خارج از کشور در نظرسنجی درباره پرونده ها مشارکت می کنند همچنین قرار است کتابی درباره این برنامه تهیه شود.
 
وی ضمن تشکر از علی سیفی مدیر شبکه رادیویی جوان که از ابتدا در تهیه و تولید «یک پرونده یک روایت» حامی برنامه بوده است، یادآور شد: تهیه و تولید این برنامه که با همکاری پلیس آگاهی صورت می پذیرد دشوار بوده و تیم برنامه ساز ما فشار روانی زیادی را تحمل می کنند. ضبط برنامه غیر از هماهنگی های قبلی و چکش کاری در پرونده ها به صورتی که قابل مطرح کردن باشند ۸ تا ۱۰ ساعت طول می کشد.
 
حسنی در پایان گفت: از رییس پلیس آگاهی استان البرز سرهنگ نادربیگی، سرهنگ امیدی رییس اداره جنایی پلیس آگاهی استان البرز، سرهنگ شکیبایی فر سر تیم مبارزه با قتل اداره جنایی پلیس آگاهی استان البرز که به عنوان کارشناس انتظامی در همه برنامه ها حضور دارند، سرهنگ بابک نمک شناس و ملاصالحی به عنوان مدیر گروه جامعه که ما را در ساخت این برنامه همراهی کردند تشکر می کنم.
 
«یک پرونده یک روایت» به تهیه کنندگی مجتبی حسنی و اجرای صادق علیخانی سه شنبه ها ساعت ۲۳ به مدت ۴۵ روی آنتن رادیو جوان می رود.
 
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است