بادکوبه: قوانین سینمایی نیاز به تغییرات بنیادی دارد/ لزومِ سرعت‌بخشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۰
ادغام پروانه های سینمایی و ویدیویی-10

بادکوبه: قوانین سینمایی نیاز به تغییرات بنیادی دارد/ لزومِ سرعت‌بخشی

پویا بادکوبه ادغام پروانه های ساخت و نمایش سینمایی و ویدیویی را راهی برای سهولت دریافت پروانه ساخت، درعین داشتن تغییراتی بنیادی دانست.
پویا بادکوبه نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار صبا درباره طرح ادغام پروانه ساخت فیلم های سینمایی و ویدیویی که در دستور کار سازمان سینمایی است به خبرنگار صبا گفت: بزرگترین دغدغه همه فیلمسازان ایرانی این است که بتوانند از مراحل سخت و صعب العبور پروانه ساخت عبور کنند. بعضی از ما فیلمسازان اول، دو سال برای دریافت پروانه ساخت پشت درهای وزارت ارشاد ایستاده ایم و این دو سال زمان کمی نیست.
وی افزود: در این زمان دو ساله از نظر اقتصادی اتفاقات زیادی در کشور می افتد. فیلمسازی وابستگی زیادی به فضای اقتصادی دارد و این انتظارها ساخت فیلم ها را تحت الشعاع قرار می دهد.
این کارگردان که در سینمای کوتاه نیز فیلمسازی کرده است، ادامه داد: آقای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در جلسه ای که با فیلمسازان داشتند، تاکید کردند که تلاش می کنند این مراحل کوتاه تر شود و چشم انداز وی ادغام پروانه ساخت و نمایش بود که به نظرم اتفاق بسیار خوبی است.

بادکوبه با بیان اینکه هیچ موافقتی با مجزا بودن پروانه ها ندارد، اضافه کرد: اصلا نمی دانم چرا باید پروانه ها از هم جدا باشند، ما احتیاج داریم سینمای نو داشته باشیم و این تغییرات و نوگرایی ها در روند رو به رشد سینما به ما کمک می کند.

کارگردان «درساژ» با اشاره به اینکه ادغام ها می تواند مراحل دریافت پروانه ساخت را هموارتر کند، گفت: یکی از راه هایی که ممکن است بتواند گرفتن پروانه ساخت را آسان تر کند، ادغام پروانه هاست.
او در پاسخ به این پرسش که این ادغام ها باعث سخت گیری بیشتر روی دریافت پروانه ها نمی شود، اذعان کرد: اصلا سختگیری چه معنایی دارد؟ یک فیلمساز سرمایه گذاری را قانع می کند تا در ساخت فیلمش به او کمک کند، اگر فیلم با قوانین مملکت و جمهوری اسلامی تضادی ندارد چرا باید جلوی آن گرفته شود و اگر هم تضادی داشته باشد که جلوی آن گرفته می شود پس بحثی در این زمینه وجود ندارد و معنی سختگیری را متوجه نمی شوم.
کارگردان «درساژ» اضافه کرد: در عین حال می توان گفت در حال حاضر، نبود نظارت کیفی باعث شده که فیلم های ویدیویی جدی گرفته نشود و چون قرار است در حوزه ویدیویی ساخته شود به راحتی به آن پروانه داده می شود.
بادکوبه با اشاره به اینکه نیاز به تغییرات اساسی و بنیادی در سینما داریم، بیان کرد: آقای انتظامی باید قوانین بالادستی را مورد بازبینی قرار دهند زیرا بعضی از قوانین که سال ها پیش وضع شده اند دیگر با شرایط حال حاضر سنخیت ندارد.
وی ادامه داد: اینکه پروانه های ساخت یکی شوند، در مجموع دردی از ما دوا نمی کند و نیاز به تغییرات بنیادی تری داریم. بسیاری از این مشکلات به دلیل قوانینی است که سال های گذشته وضع شده و به قوت خود باقی مانده است.

بادکوبه در پایان گفت: شورای پروانه ساخت به شکلی تکراری، روند کار خود را ادامه می دهد و چه اشکالی دارد در ساختار آن تغییراتی اتفاق بیفتد؟ یکی کردن پروانه ساخت و نمایش فیلم های سینمایی و‌ ویدیویی خوبی ها و بدی هایی دارد ولی در کل تغییری ایجاد نمی کند و باید به دنبال موارد بنیادی تر باشیم.

زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است