وضعیت موسیقی کودک در کشورمان خوب نیست/ هر کسی آهنگساز شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
مسعود نظر در گفتگو با صبا:

وضعیت موسیقی کودک در کشورمان خوب نیست/ هر کسی آهنگساز شده است

مسعود نظر آهنگساز که به طور تخصصی سال هاست در زمینه موسیقی کودک کار می کند وضعیت آموزش و اجرای موسیقی برای بچه ها در ایران را ضعیف ارزیابی کرد.
مسعود نظر مدرس موسیقی کودک و سرپرست گروه موسیقی «اُرف» در گفتگو با صبا درباره سن مناسب یادگیری موسیقی توسط کودکان و این موضوع که یادگیری موسیقی اکتسابی است یا ذاتی گفت: اصولاً سن آموزش پذیری کودکان بین ۳ تا ۷ سال است و موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. معمولا هر چیزی که در این سن آموزش داده شود مستحکم تر در ذهن می ماند.
وی با تاکید بر اینکه امروزه یادگیری موسیقی برای بچه‌ها یک الزام به حساب می آید، افزود: اگر افرادی را که نابغه هستند در نظر نگیریم در مجموع الزاما تمام کسانی که آموزش موسیقی می بینند قرار نیست افراد شاخصی بشوند. البته که روش آموزش دادن به کودکان متفاوت است به عنوان مثال من خودم روش بازی با نتیجه را برای آموزش موسیقی به کودکان ابداع کردم.
نظر در پاسخ به اینکه آیا موسیقی روی هوش ریاضی کودکان اثرگذار است، بیان کرد: اصولا موسیقی تاثیرات زیادی بر سیستم آموزشی بچه ها دارد و دو نیم کره مغز را به دلیل آنکه بچه ها با دو دست ساز می زنند فعال می کند به همین دلیل صد در صد تاثیر زیادی در هوش ریاضی بچه ها خواهد داشت.
وی اضافه کرد: معمولا می گویند ریاضی مغز را فعال می کند که اتفاقا موسیقی هم این کار را انجام می دهد با این تفاوت که جذاب تر و دلچسب تر از ریاضی است. البته من ریاضیدان نیستم شاید موسیقی تاثیری را که ریاضی دارد نداشته باشد ولی موسیقی هم می تواند تاثیرگذار باشد زیرا بهتازگی به افرادی که سن بالایی دارند پیشنهاد زدن ساز برای جلوگیری از آلزایمر را می دهند.
 
در زمینه موسیقی کودکان در ایران کوتاهی شده است
سرپرست گروه «ارف» درباره جایگاه امروز موسیقی کودکان اظهار کرد: موسیقی کودکان را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد؛ یکی بخش آموزش موسیقی به کودکان و دیگری بحث ساخت و پخش موسیقی برای بچه‌ها. از نظر آموزش موسیقی در کشور ما کاری برای بچه ها انجام نشده است. در ایران من و چند نفر دیگر از دوستانم در زمینه آموزش موسیقی کودکان فعال هستیم. البته خیلی ها در این زمینه فعال هستند اما آموزش درست، مفید و نتیجه بخشی به بچه ها داده نمی شود. بعضی افراد آمده اند کتاب نت را ترجمه کرده‌اند و به اسم خود چاپ کرده اند، کتاب نت ترجمه لازم ندارد این ها روش آموزش غلط است باید ابتدا با توجه به استعداد کودکان کشور خود و با در نظر گرفتن موسیقی سرزمین خود یک روش آموزشی را برای بچه ها در نظر گرفت و ملودی های خاص کشور را به گونه ای نوشت که بچه ها بتوانند آن ملودی را همراه با ساز مدنظر یاد بگیرند اما متاسفانه در این زمینه در ایران خیلی ضعیف کار شده است.
وی افزود: در زمینه ساخت موسیقی برای کودکان، حداقل من که کار خوبی را نشنیده ام. متاسفانه آهنگ هایی که در مهدهای کودک برای بچه ها پخش می شود کاملا کارهای بی ارزش و دم دستی هستند و در مجموع جایگاه موسیقی کودکان بسیار خطرناک و بد است.
نظر همچنین درباره اجرای کنسرت کودکان توضیح داد: کنسرت برای کودکان به اندازه کافی نداریم و فقط آموزشگاه ها خودشان کنسرت برگزار می کنند یا در تالار اندیشه سالنی را می گیرند و اجرایی برای کودکان دارند. خوشبختانه شهرستان‌ها در این زمینه فعال تر عمل می کنند و اوضاع موسیقی در آنجا به نسبت تهران بهتر است. هرچند تهران حرف اول را در کیفیت می زند اما شهرستان ها از نظر کمی با تمام محدودیت هایی که رو به رویشان است اما زحمت زیادی می کشند.
وی در جواب به اینکه چگونه می شود این جایگاه را درست کرد و سلیقه موسیقایی کودکان را تربیت کرد، گفت: نهادهایی مثل آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما می توانند فرهنگ موسیقی کشور را بالا ببرندف به عنوان مثال اگر ارشاد هزینه کند و از افرادی که آهنگسازهای خوب و با سابقه ای هستند بخواهد که برای کودکان موسیقی خوب بسازند، شاهد اینگونه موسیقی های سبک و بی کیفیت و دم دستی نخواهیم بود. اگر رادیو و تلویزیون موسیقی خوبی  برای بچه ها پخش کند حتما می تواند ذائقه آن ها در انتخاب موسیقی را تغییر دهد. متاسفانه این کارها انجام نمی شود و افرادی که با سابقه هستند هیچوقت التماس کار نمی کنند و معمولا افرادی که حرفی برای گفتن ندارند و صلاحیت ساخت موسیقی برای بچه ها را ندارند این کار را انجام می دهند و ما شاهد این هستیم که «هر کسی» آهنگساز موسیقی کودکان شده در حالی که این کار بسیار مشکل است.
نظر در پایان عنوان کرد: تا زمانی که در ایران هنوز سر بود و نبود موسیقی مشکل وجود دارد، کمک خواستن از سیستم های دولتی در این زمینه بیهوده است.
یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است