تلخی و ناامیدی در قصه‌های جوانان شگفت‌زده‌ام کرد/ کسی از عشق ننوشته بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۰
لیلی گلستان داور «جایزه ادبی ارغوان»:

تلخی و ناامیدی در قصه‌های جوانان شگفت‌زده‌ام کرد/ کسی از عشق ننوشته بود

داور «جایزه ادبی ارغوان» در نشست خبری این جایزه از نبود عشق در قصه های جوانان شرکت کننده در این مسابقه و تلخی و ناامیدی حاکم بر فضای داستان های آنها ابراز شگفتی کرد.
به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری دومین «جایزه ادبی ارغوان» با حضور اوژن حقیقی دبیر این جایزه و لیلی گلستان از جمله داوران این مسابقه داستانی صبح سه شنبه ۷ خرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
اوژن حقیقی در ابتدا به ارایه کلیاتی از ویژگی های این دوره از «جایزه ادبی ارغوان» پرداخت و گفت: دومین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان با موضوع «شب» برگزار می شود که در این دوره نزدیک به ۶۰۰ نفر شرکت کردند و ۳۷۶ نفر واجد شرایط شرکت در مسابقه بودند. از بین آنها ۲۲۴ نفر زن و ۱۵۲ نفر مرد شرکت کردند که بیشترین سن شرکت کنندگان طبق مقررات جایزه، ۳۰ سال و کمترین سن ۹ سال بود که نوعی رکوردزنی در کمترین سن به حساب می آید.
وی در ادامه از برگزاری مراسم یادبود داریوش شایگان به عنوان یکی از بخش های جایزه امسال یاد کرد و افزود: این مراسم با حضور و سخنرانی دو نفر از بزرگان ادبیات برگزار خواهد شد.
حقیقی همچنین اعلام کرد که بر اساس فراخوان، شرکت کنندگان از اول دی ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه ۹۸ مهلت ارسال آثار در اختیار داشتند که از میان ۳۰ اثر منتخب از سوی هیات انتخاب آثار ،هیأت داوران ۱۰ اثر را به عنوان برگزیده انتخاب می کنند که آثار این ۱۰ نفر با حمایت نشر مرکز در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی نویسندگی با حضور این ۱۰ نفر در موسسه فرهنگی و هنری اینجا از جمله برنامه های ماست.
دبیر جایزه ادبی ارغوان همچنین از راه یافتن یکی از شرکت کنندگان دوره قبل به بازار نشر خبر داد و گفت: عباس سدیدی از شرکت کنندگان دوره قبل موفق به چاپ اولین کتاب داستان خود شده است که خبر مسرت بخشی برای ماست و از جمله دستاوردهای جایره ارغوان محسوب می شود.
حقیقی درباره برنامه آینده این جایزه بیان کرد: در برنامه ای سه ساله، تصمیم داریم که مسابقه را از جایزه سالانه خارج و آن را بزرگتر برگزار کنیم به طوری که دارای یک تحریریه باشد و زمانی که این تصمیم به مرحله عملیاتی رسید، خبر آن را اعلام خواهیم کرد.

لیلی گلستان داور این جایزه ادبی در پاسخ به خبرنگار صبا درباره هدف از موضوعی بودن این مسابقه داستانی و محدود کردن شرکت کنندگان در قالب یک تم مشخص بیان کرد: هدف خاصی را دنبال نمی کنیم، هر بار با مشورت همدیگر یک تم را مشخص می کنیم که راحت بتوان درباره آن نوشت. همچنین بسیاری از مسابقه های داستان نویسی دنیا با تم مشخص برگزار می شوند، می توان سال بعد را بدون موضوع برگزار کرد تا شرکت کنندگان بتوانند آثاری را با موضوعات مورد علاقه خودشان بنویسند.

این مترجم افزود: داشتن تم، همه شرکت کنندگان را در یک خط واحد قرار می دهد و رقابت را تنگاتنگ می کند.

حقیقی هم دراین باره توضیح داد: داشتن موضوع به خودی خود بد نیست و اگر نویسندگان جوان برای جایزه ارغوان بنویسند، اتفاق خوبی است.

گلستان در بخش دیگری از این نشست درباره فضای داستان های این دوره از جایزه ادبی ارغوان بیان کرد: در این دوره از میان ۳۰ قصه ای که خواندم، قصه های خوب بیشتری نسبت به سال قبل مشاهده کردم اگرچه تعدادشان زیاد نبود اما آنچه مرا شگفت زده کرد، تلخی و ناامیدی موجود درفضای قصه ها بود که به هر حال از فضای حاکم بر جامعه و زندگی امروز نشأت گرفته است.
وی درباره دلایل این اتفاق توضیح داد: زندگی امروز ما شکل سوررئال پیدا کرده است و این تخیل عجیب و غریب وارد قصه های جوانان شده است.
این مترجم تصریح کرد: آنچه در قصه های امسال ندیدم، عشق بود وهیچ قصه ای بارقه ای از محبت و عشق میان زن و مرد را در خود نداشت و این برای من عجیب بود که از میان ۳۰ جوان شرکت کننده حتی یک نفر به عشق نپرداخته بود و این به نظرم نگران کننده است چراکه در مقابل به موضوعاتی همچون حسادت، انتقام، کینه و … پرداخته بودند که باید دید این ها از کجا نشأت می گیرد، اگر چه از تلخی و ناامیدی موجود در قصه ها زیاد تعجب نمی کنم چراکه به جامعه و فضای زیستی نویسندگانش بازمی گردد ولی چرا باید کینه، حسد و انتقام را بیشتر دید در حالی که خوبی ها هم به همان اندازه هنوز هست، اما در آثار آنها دیده نشد.
مدیر گالری «گلستان» در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت کشف استعدادهای جوان اشاره و اظهار کرد: بهتر است که ناشران ما به کشف استعدادهای جوان هم توجه نشان دهند، تا کی باید آثار نویسندگان معروف و شناخته شده را بخوانیم، بهتر است ناشران به جوانان هم فضای ارائه آثارشان را بدهند.
در پایان این مراسم اوژن حقیقی از انتشارات هفت رنگ که برگزاری این جایزه را بر عهده دارد، نشر مرکز که آثار برگزیدگان را منتشر می کند، هیات داوران، حامیان مالی این جایزه، خانه هنرمندان، ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی و دیگر کسانی که در برگزاری این مسابقه همکاری داشته اند، تشکر و قدردانی کرد.
جایزه ادبی ارغوان به داستان های کوتاه نویسندگان زیر ۳۰ سال اختصاص دارد که تاکنون داستانی از آنها منتشر نشده باشد.
مراسم اختتامیه این جایزه روز ۲۳ خردادماه ساعت ۱۸:۳۰ در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000