طرح چند انتقاد به «کودک آنلاین»/ سهم مالی شتاب‌دهنده‌ها شفاف نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۹

طرح چند انتقاد به «کودک آنلاین»/ سهم مالی شتاب‌دهنده‌ها شفاف نیست

سعید ترخانی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن که در جشنواره «کودک آنلاین» شرکت داشته است به نقد و تحلیل این رویداد و مسایل مالی اجرای طرح های برگزیده پرداخت.
سعید ترخانی فیلمساز و تهیه کننده انیمیشن در گفتگو با خبرنگار صبا درباره جشنواره کودک آنلاین که در واپسین روزهای سال ۹۷ برگزار شد نکاتی را اینگونه مطرح کرد: سال های اخیر در دنیا روند تشکیل استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها به راه افتاده و ایران هم سعی کرده است وارد این روند شود که نتیجه‌اش هم استارتاپ‌هایی بود که توانستند در چند سال گذشته شروع به کار کنند. صنعت تولید محتوا و به ویژه انیمیشن هم برای آنکه از این قافله عقب نماند تلاش هایی در این زمینه کرده است علی الخصوص با حمایت‌های دولتی سعی شده تا در زمینه انیمیشن هم استارتاپ‌هایی شکل بگیرند که کودک آنلاین هم یکی از همین تلاش ها است. البته کودک آنلاین به عنوان جشنواره آغاز به کار کرد و از اول بحث شتاب دهی را مطرح نکرده بود.
وی افزود: متاسفانه جشنواره از اول برنامه ریزی درست و واضحی نداشت و من صرفا به دلیل آنکه وزارت ارتباطات و شخص آقای آذری جهرمی توصیه کردند و پشت این کار بودند در این جشنواره شرکت کردم و طرح های زیادی را ارائه دادم.
کارگردان مجموعه انیمیشن «آقای شاه» نقد خود را اینگونه عنوان کرد: بعد از اینکه جشنواره پیش رفت و برگزیده‌ها معرفی شدند به دلیل اینکه از اول برنامه اجرایی درستی نداشتند تازه متوجه شدیم که جایزه این جشنواره مانند دیگر جشنواره‌ها جایزه نقدی برای کمک به ساخت طرح برنده نیست بلکه جایزه جشنواره به این صورت بود که به طرح برنده یک شتاب دهنده را معرفی می کردند تا آن شتاب دهنده از لحاظ مالی و هم تامین ابزار مورد نیاز و هم از لحاظ دانش مارکتینگ، طرح برگزیده را حمایت کند تا آن طرح به یک استارتاپ موفق تبدیل شود.
شتاب دهنده مالکیت طرح را می خواهد
ترخانی با بیان اینکه شعار جشنواره کودک آنلاین حمایت از تولیدکننده انیمیشن و ایده پرداز، فیلمنامه نویسی و طراحی بوده است، گفت: نقض غرض صورت گرفته است زیرا شتاب دهنده نه تنها درخواست بخش اعظمی از مالکیت طرح ها را دارد بلکه سعی دارد نظرات و سلیقه‌های خودش را روی فیلمنامه‌ها لحاظ کند.
وی متذکر شد: در روش های شتاب دهی، شتاب دهنده سلیقه خودش را لحاظ نمی کند و در تصمیم گیری‌های استارتاپ دخالت نمی کند و فقط در کنار استارتاپ و طراحان آن، مربی گری می کند و مشورت‌های لازم را می دهد و در نهایت کسی که با آموزش‌های داده شده تصمیم گیری می کند خود مدیران استارتاپ ها هستند اما در اینجا تعریف شتاب دهی تغییر کرده است و شتاب دهنده روی مفهوم کار و در بخش‌های هنری طرح، سلیقه شخصی خودش را لحاظ می کند و این اتفاق هدف اولیه جشنواره را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است.
فرهنگ فدای پول نشود
مجری طرح فیلم انیمیشن «سرزمین زیتون» با تاکید بر بی برنامه بودن جشنواره، این تفکر و روند موجود در جشنواره را خطرناک دانسته و گفت: از زمان جشنواره تاکنون بیش از ۲ ماه گذشته است و روال کاری مشخصی وجود ندارد. مهمترین نکته‌ای که وجود دارد این است که تمرکز شتاب دهنده فقط در پول سازی کارها است در حالی قرار  است ما کار فرهنگی انجام دهیم البته منظور من این نیست که کار فرهنگی صرفا ضرر است و نمی شود که یک کار فرهنگی پول ساز باشد اما نباید فرهنگ را فدای پول کنیم.
ترخانی با اعلام اینکه نوع و جزییات قرارداد‌ها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از مالکیت طرح ها برای شتاب دهنده پیشنهاد شده که منطقی نیست. جزییات تعهدات شتابدهنده در قبال سهم از مالکیت طرح ها مشخص نیست و همین بحث هفتاد درصد با معنی شتاب دهنده مغایرت دارد زیرا معمولا سهم مالکیت شتابدهنده ها بین ۱۰ تا ۵۰ درصد تعریف می شود.
وی در مورد چگونگی کار شتاب دهنده‌ها اینگونه توضیح داد:  به عنوان مثال روال کاری شتاب دهنده‌ها اینگونه است که ۹۰ میلیون تومان به طرح شما اختصاص می دهند و بعد از آن که شما طرح را در فاز اول اجرا کردید، در قبال ۹۰ میلیون تومان پانزده درصد سهام به خود اختصاص می دهند. اگر طرح در فاز اولیه موفق بود سرمایه گذاری مجدد روی کار صورت می گیرد و باز درصدی سهام به خودشان تعلق می گیرد و در آخر سهام شتاب دهنده معمولا زیر پنجاه درصد است.
این فعال حوزه انیمیشن افزود: همچنین روند همکاری برگزیده‌ها در کودک آنلاین برای تولید طرح خود دارای ابهام است زیرا اکنون بعضی از برگزیده‌ها دارای یک ایده تک خطی و برخی تولیدکننده حرفه‌ای هستند و خود این موضوع کار را سخت می کند زیرا مشخص نیست که شتاب دهنده‌ قرار است چگونه با این افراد همکاری کند. همه این‌ها یک فضای ناامیدکننده‌ای را ایجاد می کند که به نفع جشنواره کودک آنلاین که برای اولین بار برگزار می شود نیست. این جشنواره اگر درست برگزار نشود در ادامه دچار مشکل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال مذاکره با شتاب دهنده‌ در زمینه درصد سهام هستند، گفت: طی جلسه‌ای که با تنها شتاب دهنده‌ کودک آنلاین داشتم طرح اولیه ما را مردود اعلام و خودشان یک طرح جدید با بیزینس پلن اقتصادی ارائه کردند که ما  بعد از آن جلسه بر اساس طرح آن‌ها ایده‌هایی را مطرح کردیم که با یک تاخیر طولانی به من اعلام کردند که طرح شما پول ساز نیست و مردود است. چطور ممکن است تنها بعد از یک جلسه طرح مردود اعلام شود؟ و اساسا چطور معتقدند که با بیزینس مدلی که خودشان مطرح کردند این کار پول‌ساز نیست؟ شخصا معتقدم که نظر ما بر تغییر درصد مالکیت در این تصمیم بی تاثیر نبوده است.
کارگردان انیمیشن «غاز بلا» با ناامیدکننده دانستن این اتفاق برای انیمیشن سازها تصریح کرد: اگر طرح من خوب نبوده است چرا برگزیده شده است و اگر قرار است فرآیند شتاب دهی انجام شود، بر اساس ادعاهای اولیه شتاب دهنده باید به من کمک کند که چگونه کارم را پول‌ساز کنم.

ترخانی در پایان نقدی هم به کنار گذشته شدن طرح‌هایی که برگزیده نشده‌اند داشت و توضیح داد: در ابتدا ۴۴ طرح به عنوان کاندید معرفی شده‌اند و در پایان ۲۲طرح را مردود اعلام کردند. به نظر من درست نیست که به صاحبان این ۲۲ طرح هیچ مبلغی پرداخت نشد در حالی که اعلام کردند آن ۲۲ طرح هم خوب بوده است. به نظر من این امکان وجود داشت که هدیه‌ای به صاحبان آن ۲۲ طرح برای قدردانی از زمانی که صرف کرده‌اند تا در این جشنواره شرکت کنند تعلق بگیرد.

یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است