در سازمان می‌مانم/ کسی اجازه ندارد از فیلم دارای پروانه نمایش چیزی در اکران تغییر دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به صبا:

در سازمان می‌مانم/ کسی اجازه ندارد از فیلم دارای پروانه نمایش چیزی در اکران تغییر دهد

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش های رسانه ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار صبا، نخستین نشست خبری حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی با اهالی رسانه صبح دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در محل سازمان برگزار شد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به اهالی رسانه گفت: ما در خدمت آفای انتظامی خواهیم بود تا توضیحات اولیه را بدهند و بعد سوال دوستان مطرح می شود.
حسین انتظامی رییس سازمات سینمایی ضمن خوش آمدگویی گفت: آرزوی قبولی طاعات و عبادات را دارم. به اعتقاد من نباید این نشست ها به صحبت بگذرد و باید جلسه پرسش و پاسخ باشد.
وی افزود: آن چیزی که می خواهم بدان اشاره کنم برنامه های سازمان سینمایی و موسسات تابعه است که چندی پیش منتشر شد. نظر من این است که وقتی برنامه ای منتشر می شود باید پیرو همان حرکت کرد و این نظمِ ما را افزایش می دهد.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه با انتشار برنامه برای کسانی که مسایل را رصد می کند چارچوب ها مشخص می شود، بیان کرد: در این برنامه بعضی از رویکردها قابل رهگیری است، از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از پایتخت. شعاری داریم که ایران تهران نیست و باید به استعدادهای غیرتهرانی هم توجه کنیم.
وی به نکته ای درباره هزینه برنامه های مربوط به سازمان اشاره کرد و گفت: هزینه پشتیبانی برنامه ها باید نسبت به خود برنامه کاهش پیدا کند که در برنامه اعلام شده چنین موردی کاملا دیده شده است.
رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه شفایت در همه ارکان به دستور وزیر ارشاد دنبال می شود، بیان کرد:  در شفافیت تنها موضوع این نیست که آمار مالی یک جشنواره یا موسسه را منتشر کنیم. شفافیت یعنی پیشگیری، یعنی انتشار دستورالعملی که از همه بخواهیم بر اساس آن رفتار کنند و همین امر ما را قابل پیش‌بینی می‌کند. به عنوان یکی از پیشگامان حوزه شفافیت، مسعود نجفی منشور رسانه‌ای سازمان سینمایی را منتشر کرد که طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. در چندماه گذشته برخی از مواردی که فکر می‌کردیم اطلاعات غیرقابل دسترس است، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس.
حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در نشست خبری با رسانه ها درباره تولید فیلم‌های فرهنگی گفت:‌ در برنامه منتشرشده توسط سازمان سینمایی در کنار بودجه اعلامی فعالیت‌ها، ستاره‌ای در نظر گرفته شده و قول دادیم که در خردادماه جزییات آن را منتشر می‌کنیم. اگر ادعا می کنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم باید اثر آن در برنامه‌های‌مان وجود داشته باشد.
فیلم های فرهنگی نباید در نظام خشن اکران از دست بروند

وی افزود: در برنامه‌مان،‌ رویکردمان برنامه حمایتی از سینمای فرهنگی، سینمای مستند،‌ فیلمسازان جوان و… دیده خواهد شد و قابل ردگیری است.

رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از این آثار در اکران نیز بیان کرد:‌ تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوبی بود که در سال‌‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلم های فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفاف‌تر کنیم.

تازه به سازمان سینمایی آمده ام و فعلا خواهم ماند
رییس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار صبا مبنی بر اینکه اگر پیشنهاد پستی بالاتر از سازمان سینمایی با وجوه سیاسی و نیمه سیاسی به شما داده شود در این پست می مانید، اذعان کرد: من تازه به سازمان سینمایی آمده ام و فعلا در این پست خواهم بود.
انتظامی در همچنین درباره نظام رده بندی سنی فیلم ها در اکران اظهار کرد: اگرچه این نظام فعلا می‌تواند منطبق با نظارت باشد اما رویکردمان کاملا متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده است. حتما بر اساس آنچه منتقدان محترم بیان کرده‌اند، محدودیت‌هایی خواهد داشت اما رویکرد این نظام، فرهنگی است. آثاری که گروه های آسیب پذیر را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار تحت نظارت قرار خواهند گرفت.
همچنین این سوال مطرح شد که از زمان ورود وی به سینما فیلمسازان جوان توقع داشتند تغییراتی صورت بگیرد که انتظامی گفت: برنامه ای که در سازمان وجود دارد اصلاح ساختار، متناسب با شرایط است. بعضی از موسسات ما با توجه به شرایطی که داشتند منحل شدند و برای مرکز گسترش و انجمن سینمای جوانان هم اصلاحاتی در دستور کار است.
بحث ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر مبحث دیگر سوالات بود که رییس سازمان سینمایی گفت: از من انتظار ندارید که رفتار شتاب زده داشته باشم؟ همانطور که قبلا اعلام کرده ام مشغول تحلیل پنج جشنواره هستیم و قرار بود آیین نامه هر پنج جشنواره در پایان سال ۹۷ اعلام شود. وقتی این آیین نامه ها اعلام شد ادغام و انحلال جشنواره ها مشخص می شود. به طور مثال در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شاهد هستیم که موسسه ای به حمایت از جشنواره اضافه شده و ما از آن استقبال می کنیم.
انتظامی درباره تغییرات در انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد:‌ موضوعی که در دستور کار سازمان از پیش از ورود من بوده،‌ اصلاح ساختارهاست. طبعا این موضوع متوجه موسسات هم می‌شود. بعضی از موسسات در شرایط فعلی ماموریت‌هایی که از روز اول داشتند، دچار تغییر شرایط شده‌اند. طبیعتا برای این دو موسسه نیز اصلاح ساختار در حال انجام است.
وی همچنین درباره برنامه برای کسب سهم جهانی از اکران برای سینمای ایران گفت: یک کار پسندیده‌ای که اواخر سال گذشته انجام شد، تدوین برنامه جامع سازمان بود که منتشر شد. در آن برنامه، هشت رویکرد اصلی سازمان تبیین شده است. در آن رویکرد هشت گانه، توسعه بازار بین‌المللی مدنظر قرارداده شده است. تعداد قابل توجهی از فعالیت‌هایی که برای آن بودجه در نظر گرفته شده در راستای همین رویکردهای هشت گانه است.
رییس سازمان سینمایی درباره سیاست‌های تولیدی سازمان عنوان کرد:‌ سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به جنبه‌های ارزشی نظام اهتمام دارد، مطابق مقررات موظف است که کنترل خود را تقویت کند. همچنین ما باید کمک کنیم با اولویت‌هایی که وجود دارد، موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است یا ژانرهای مختلف در تولیدات دیده شود.
کسی حق ندارد فیلم پروانه دارد را ممیزی کند
 وی درباره رویکردهای حوزه هنری درباره اعمال نظر در اکران فیلم‌ها بیان کرد: بسترهای نمایش با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است، طبعا اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کند. طبعا سازمان سینمایی این موضوع را برنمی تابند.
ما محل تشخیص پول سالم و ناسالم نیستیم
سرمایه های مشکوک که مدتی است به سینما وارد شده اند موضوع پرسش یک رسانه بود که انتظامی گفت: سرمایه مشکوک یعنی چی؟ما برای اینکه راجع به هر پدیده ای صحبت کنیم باید اول آن را شناسایی کنیم. آیا مرجع شناسایی و سلامت بودن پول، سازمان سینمایی است؟ متر و معیار و مرجع تشخیص سرمایه گذاری سالم بودن یا نبودن پول بر عهده سازمان سینمایی است؟ متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، برعهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم.  ما از ورود پول به سینما استقبال می‌کنیم ولی مساله ای که وجود دارد این است که اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت می شود در تعامل صنف از آن خروجی گرفت.
وی ادامه داد: طبعا ما در سینما باید از ورود سرمایه که به سینما کمک کند،‌استقبال کند. اما نگرانی که منتقدان دارند این است که سرمایه صرف نظر از منشا آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند. البته اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاست‌گذار از طریق دستورالعمل‌هایی این موضوع را حل کرد و سیاست‌ها را تنظیم کرد.رییس سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی در این زمینه و برای سطوح حرفه‌ای سینما است.

عدالت و ساماندهی اکران موضوع دیگر نشست بود که انتظامی گفت: نظام نامه  اکران که در سال ۹۸ منتشرشده نسبت به سال قبل رو به جلو بوده اما هنوز باگ هایی وجود دارد. دیدگاه هایی مختلفی وجود دارد که فکر می کنم تا یک یا دو ماه آینده نظام نامه جدید منتشر می شود و ان شاالله مشکلات حل خواهد شد.
رویکرد سازمان سینمایی به فیلمسازان ایرانی که در جشنواره های خارجی شرکت می کنند پرسش دیگر بود که انتظامی درباره اش بیان کرد: ما مامور دنبال کردن سیاست‌های سازمان سینمایی هستیم و نگرش شخصی نداریم. یکی از محورهای هشت گانه سازمان سینمایی توسعه بازار است. یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی، حضور در جشنواره‌هاست که می‌توان از آن برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده کرد. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.
همچنین در این نشست مطرح شد که سیاست درجه بندی سنی فیلم ها راهکاری برای اکران فیلم های توقیفی است، انتظامی گفت: کسانی که با روحیه من آشنا هستد می دانند حتما این طرح اجرا خواهد شد کسانی که با روحیه من آشنا هستند میدانند که این نظامنامه قطعا اجرا می‌شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه بندی سنی را بررسی می‌کنند، این مشکل ایجاد نخواهد شد.
اینکه چرا انتظامی خبرهای مهم را توییت می کند مساله دیگری بود که از وی سوال شد. وی گفت: ما به همه سوالات پاسخ می دهیم. چون کسی از من سوالی نمی پرسد من جواب ها را توییت می کنم ولی برنامه ای می ریزیم که از این به بعد سوالات مهم با جواب ها در اختیار رسانه ها قرار گیرد.شفاف سازی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز مورد سوال قرار گرفت. انتظامی گفت: چهل و پنج روز پس از پایان هر رویداد همه بخش های وزارتخانه موظف هستد فهرست هزینه ها را منتشر کنند و شما خواهید دید که در زمان مذکور هزینه ها اعلام خواهد شد.

سوال دیگر درباره ماجرای فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» و برخورد با فرد خاطی بود. رییس سازمان سینمایی گفت:  گزارشی هایی رسیده بود که در بعضی از سینما ها نسخه ای نمایش داده می شود که مورد تایید نیست. بازرسانی فرستاده شد و پس از بررسی تصمیم گرفته شد که فیلم از روی پرده برداشته شود. از اقدام با فرد خاطی حرفی نمی توانم بزنم چون با شفافیت مغایرت دارد.

رییس سازمان سینمایی همچنین درباره نمایش خانگی و وضعیت آن نیز گفت: شبکه نمایش خانگی مطابق روند جهانی سهمش افرایش پیدا می کند. با توجه به اینکه ارقام درآمدی نمایش خانگی در حوزه وی او دی قابل انتشار است باید اعلام کنیم تا برنامه ریزان برنامه خود را بدانند.

وی درپاسخ به سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه نمایش خانگی و همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی سرمایه‌گذاری‌ها  عنوان کرد: در نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد.

انتظامی درباره مساله مافیای اکران گفت:‌ ترکیب اعضای شورای صنفی نمایش و شورایعالی اکران مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می‌شود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذی‌نفع باشند باید در مرحله انتخاب رعایت شود.

وی افزود: اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار می گیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث بروز نقدها و اصلاح رویه می‌شود.

پروانه ساخت و نمایش سینمایی و شبکه نمایش یکی می شود

انتظامی در این نشست خبر داد: در تجدید ساختاری که اتفاق می افتد پروانه ساخت و نمایش شبکه نمایش خانگی و سینما یکی می شود.

وی افزود: دستور العمل ها هم ظرف چند روز آینده منتشر خواهد شد و آرایش اداری ما هم تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: در شرایط حاضر به دلیل مقررات بالادستی نباید خودسرانه پروانه ساخت را حذف کنیم بلکه می توانیم آن را به روز کنیم و ظرف زمان کوتاهی مشاهده می کنید شرایط تغییر خواهد کرد.

انتظامی در این نشست خبر داد: در تجدید ساختاری که اتفاق می افتد پروانه ساخت و نمایش شبکه نمایش خانگی و سینما یکی می شود.

وی افزود: دستور العمل ها هم ظرف چند روز آینده منتشر خواهد شد و آرایش اداری ما هم تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: در شرایط حاضر به دلیل مقررات بالادستی نباید خودسرانه پروانه ساخت را حذف کنیم بلکه می توانیم آن را به روز کنیم و ظرف زمان کوتاهی مشاهده می کنید شرایط تغییر خواهد کرد.

وی در بخش دیگر نشست تصریح کرد: اگر از دستگاه های دولتی می خواهیم که فهرست دقیق هزینه و درآمد خود را منتشر کنند، اصحاب رسانه می توانند از صاحبان فیلم ها هم بخواهند که آنها نیز همین امر را اعلام کنند. هزینه‌های یک پروژه می تواند توسط تهیه کننده اعلام شود اما نمی‌توان آن را به عنوان یک تکلیف برعهده آنها گذاشت.

انتظامی افزود:‌ تدابیری خانه سینما و تهیه کنندگان دارند تا از ورود سرمایه‌های شبهه برانگیز جلوگیری کنند که توسط خود آنها اعلام می‌شود.

رییس سازمان سینمایی درباره قدرت گرفتن سرمایه در روند تولید آثار سینمایی و همچنین همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات سینما اظهار کرد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی هستیم. اقدام خوبی که در سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، ‌تدوین سند سینما بود. خیلی از موارد ضرورتا با قانون گذاری حل نمی شود بلکه باید با توسعه اخلاق حرفه‌ای و مشارکت دادن صنوف آن ها را حل کرد.

یکی دیگر از سوال ها این بود که چرا شما که درعرصه مطبوعات فعالیت داشتید و ربطی یه سینما ندارید روی کار آمدید. انتظامی در جواب گفت:  من را به عنوان مدیر فرهنگی قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما هم کاری بکنم.

وی افزود: یکی از دلایلی که سرپرستی من طولانی شد این بود که باید به جواب ۲ سوال می رسیدم؛ یکی اینکه چقدر می توانم برای سینما کارآیی داشته باشم و دیگر اینکه چه میزان اهالی سینما من را می خواهند.

سوال دیگر نشست این بود که چطور می شود از اکران فیلم های ضعیف جلوگیری کرد و این آثار به جای اکران به شبکه نمایش خانگی بروند که انتظامی گفت: اکران نکردن فیلم ضعیف دغدغه و نگرانی ما برای صیانت از جامعه حرفه ای سینماست که در نظام نامه جدید که به زودی منتشر می شود می توان این پیشنهادها را لحاظ کرد.
وی درباره کیفیت پایین فیلمنامه فیلم‌های کمدی در چند ماه اخیر و توجه به بحث فیلمنامه نویسی در بنیاد فارابی گفت:‌ تقویت فیلمنامه ها ،‌تولید و حمایت از آثار مرتبط با تمدن و جنبه های اسطوره‌ای و… در دستورالعملی که قبلا گفتم، مدنظر است.
انتظامی رییس سازمان سینمایی در پایان درباره انحصار سایت بلیت‌فروشی فیلم ها گفت: تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش بلیت سینما خواهیم داد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است