رکورد گرانترین اثر هنری یک هنرمند زنده شکسته شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۸
توسط یک خرگوش فلزی؛

رکورد گرانترین اثر هنری یک هنرمند زنده شکسته شد

در حراجی دیشب کریستیز یک مجسمه خرگوش بادی شکل از جنس استیل، به گران‌ترین اثر هنری فروخته شده یک هنرمند در قید حیات تبدیل شد.

به گزارش صبا به نقل از نیویورک تایمز، مجسمه خرگوشی براق و درخشان از جنس استیل و الهام گرفته شده از بادکنک‌های بادی کودکان، ساخته هنرمندی به نام جف کونز رکورد فروش اثر یک هنرمند زنده را شکست.

این مجسمه که در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است، دیشب چهارشنبه ۱۰ می با فروشی معادل ۹۱٫۱ میلیون دلار در حراجی کریستیز، رکورد قبلی گرانترین اثر یک هنرمند زنده را که در اختیار دیوید هاکنی بود و نوامبر سال گذشته میلادی به دست آمده بود را پشت سر گذاشت.

رابرت ای. منوشین، دلال هنری و پدر استیون منوشین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا برنده این رقابت در شب گذشته بود و با پیشنهاد شگفت‌انگیز خود این خرگوش درخشان را به خانه برد.

این مجسمه یکی از ۶ اثری بود از مجموعه خصوصی ناشری به نام اس.آی نیوهوس جونیور برای فروش عرضه شده بود. او سال گذشته درگذشت. بنا بر اعلام کریستیز، پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از این بود که قیمت این اثر در نهایت تا ۵۰ میلیون دلار بالا رود.

فروش ۹۰٫۲ دلاری مجسمه فلزی خرگوش (با احتساب هزینه‌ها) و گذر از رکورد ۹۰ میلیون دلاری فروش نقاشی «پرتره یک آرتیست» اثر دیوید هاکنی تاییدی بر این حقیقت است که حالا مجسمه‌ای متعلق به دوره اوج شکوفایی هنر مدرن در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به صدر آثار ارزشمند میلیاردها تبدیل شده است.

جفری دیتج دلال هنری حاضر در این حراجی و همراه آقای منوشین در این باره گفت: من همیشه فکر می‌کردم جایگاه این اثر در معبد پانتئون است. این مجسمه به سرعت توسط هنرمندان و منتقدان در آغوش گرفته شد و اثرگذاری خود در تمام این سال‌ها را حفظ کرده است.

جف کونز نقاش و مجسمه‌ساز ۶۴ ساله آمریکایی و از پیشگامان هنرهای تجسمی آمریکا محسوب می‌شود. دوستدارانش آثار او را از موفق‌ترین نمونه‌های پست مدرن و منتقدانش آثار او را مبتذل و بازاری‌پسند می‌پندارند. با این حال می‌توان مطمئن بود سبک هنری او در میان اهالی هنر به شدت جدل‌انگیز است.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است