جشنواره فیلم «وارش» حاصل غیرت جوان‌هاست/ آخرین تحولات در دوره نهم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹
مهدی قربانپور در گفتگو با صبا:

جشنواره فیلم «وارش» حاصل غیرت جوان‌هاست/ آخرین تحولات در دوره نهم

دبیر نهمین جشنواره فیلم «وارش» از روند برگزاری این رویداد و تغییراتی که نسبت به دوره های قبلی داشته و همچنین دلیل وقفه چندساله در برپایی آن سخن گفت.
جشنواره «وارش» حاصل غیرت جوان هاستمهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در پاسخ به این که آیا برنامه ریزی درستی برای اینکه این جشنواره دوباره دچار وقفه در برپایی نشود به خبرنگار صبا گفت: جشنواره «وارش» از سال ۷۸ زمانی که شروع به فعالیت کرد، یک تیم خودانگیخته داشت و ‌این  پتانسیل متفاوت به جریان شکل گیری و فعالیت جشنواره کمک کرد.
وی ادامه داد: در آن زمان ما دولت را در کنار خودمان داشتیم و اداره فرهنگ و ارشاد مازندران به ما بسیار کمک کرد و اعتماد بسیار خوبی به جشنواره ما داشت و این روند چهار سال ادامه پیدا کرد تا جشنواره توانست به هویتی مستقل برسد. جشنواره در دوره ابتدایی استانی، در دوره بعدی منطقه ای و در دوره سوم ملی و در دوره چهارم بین المللی برگزار شد.
قربانپور با اشاره به اینکه تغییر دولت و اتفاقات آن باعث شد جشنواره ادامه پیدا نکند، افزود: با تغییر دولت قهری اتفاق افتاد و متاسفانه جشنواره از دوره پنجم تا هشتم با فراز و نشیب‌هایی رو به رو شد ولی درنهایت در دوره هشتم توانست به یک استایل تعریف شده ای برسد، اما مخاطب را راضی نمی کرد.
وی با اشاره به اینکه سیاستگذار جشنواره ها دولت است و با تغییر دولت ها مدیران تغییر می کنند، توضیح داد: شما در هیچ جای دنیا نمی بینید که با تغییر دولت مدیریت جشنواره ها هم تغییر کند و‌ این مخصوص ایران است و به عملکرد دولت ها برمی‌گردد.
این مستندساز به نهمین دوره برگزاری جشنواره که دبیر آن را برعهده دارد و این روزها در حال برگزاری است اشاره کرد و گفت: امسال سعی کردیم جشنواره را به اصل خود بازگردانیم. درحال حاضر جشنواره به سال هایی برگشته که مخاطب و‌ مردم در کنارش هستند. امسال هفت سالن همزمان فعالیت دارند؛ در شهر رامسر سه سالن، ساری یک سالن و در بابل سه سالن در این دوره فعالیت دارند.
قربانپور درباره این دوره از جشنواره و بازخوردهای آن گفت: این‌دوره جشنواره دوره احیا بود و به همین دلیل انتظار ویژه ای از خودمان و مردم نداریم و در نقطه صفر قرار داریم. وقتی جشنواره ها از بین می روند در دوره ای بی اعتمادی ایجاد می شود که بازگرداندن این اعتماد کار ساده ای نیست.
دبیر نهمین جشنواره وارش ادامه داد: امسال در بخش انتخاب فیلم ها بسیار دقت کردیم؛ فیلم ها در سه مرحله پالایش شد تا بهترین آثار در جشنواره حضور داشته باشند. یکی دیگر از کارهای ما احیای کاخ جشنواره بود که در این سال ها تغییرات زیادی کرده بود و با تلاش شبانه روزی این کاخ احیا شد و ۵۰-۶۰ نفر فعالیت کردند تا این کاخ آماده شد.
قربانپور با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسایل زیرساخت الکترونیک جشنواره بود، ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت های زیادی انجام دادیم تا زیرساخت ها را احیا و یا ایجاد کنیم. برای اولین بار است که در جشنواره ای مدیر جشنواره نظر هیات انتخاب را رصد می‌کند و‌ این اتفاق بسیار خوبی است و‌ دبیر جشنواره مسئولیت نهایی انتخاب فیلم های جشنواره را برعهده می‌گیرد. همچنین این که فیلمی که انتخاب می شود در راستای اهداف جشنواره است یا نیست مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در پایان گفت: ما با ایده آل ها فاصله داریم ولی نکته مهم این است که جشنواره های منطقه ای در استان ها فضای جدیدی ایجاد می کنند تا حس مشارکت و همکاری تقویت شود و‌ وارش تنها جشنواره ای ایست که از منابع استانی استفاده می کند و ‌منبع ملی ندارد و‌ مشارکت های آن خدماتی و فرهنگی است. این دوره جشنواره «وارش» حاصل غیرت جوان هاست و اگر این غیرت توسط جوانان وجود نداشت این جشنواره وجود نداشت.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است