نویسنده و کارگردان «نگاه خیره» که به موضوع خانواده ای سیل زده می پردازد درباره ایده این فیلم و مشکلاتی که منجر به مهاجرت شخصیت قصه می شود، توضیح داد.
فرزاد خوشدست نویسنده و کارگردان «نگاه خیره» در گفتگو با خبرنگار
صبا درباره ساخته جدید خود اینگونه توضیح داد: طرح اولیه فیلمنامه «نگاه خیره» ۲ سال پیش و دقیقا با همین نام نوشته شده بود و مدت زیادی به دنبال لوکیشن و بازیگر میگشتم. در همان سالها یک بار طرح فیلمنامه را برای استادم زنده یاد عباس کیارستمی خواندم و ایشان معتقد بودند که خیلی فضای سخت و پیچیدهای دارد.
وی درباره انگیزه انتخاب موضوع سیل برای فیلمش اینگونه توضیح داد: من زمانی که شروع به نوشتن فیلمنامه کردم دنبال یک بحرانی برای کاراکتر داستانم میگشتم و با توجه به اینکه هر ۲_۳ سال یک بار در کشور خودمان یا کشورهای همسایه سیل میآمد برای همین این بحران را برای کاراکتر داستان ایجاد کردم که در روستای محل زندگیاش سیل آمده و کل روستا تخریب شده برای همین کاراکتر مجبور به مهاجرت از آن روستا میشود و به تهران میآید. او باید از صفر شروع کند این در حالی است که تمام مدارک هویتیاش از بین رفته و نمی تواند جایی استخدام شود.
خوشدست درباره داستان فیلم گفت: موضوع برای کاراکتر داستان از آنجایی پیچیده تر میشود که متوجه میشود همسرش باردار است و این در حالی است که نه دفترچه بیمهای دارند و نه پول و امکانات رفاهی. بچه این فرد هفت ماهه به دنیا میآید و چون باید ۲ ماه در دستگاه باشد شخصیت اصلی داستان را با مشکلات تازهای مواجه میکند.
کارگردان مستند «دایره» خاطرنشان کرد: قصه فیلم «نگاه خیره» یک قصه دراماتیک در مورد معضلات افراد بعد از سیل است. اتفاقاتی مانند سیل که قابل پیشبینی نیست باعث معضل میشود من اکنون از اخبار و دوستان خبرنگارم و افراد خیری که به مناطقی که اکنون درگیر سیل هستند رفتهاند بخشی از این معضلات مانند نداشتن دفترچه بیمه برای درمان را میشنوم. خیلی ها به من میگویند که چطور پیشبینی کرده بودی؟ باید بگویم که من اصلا هیچ پیشبینی نکرده بودم و به عنوان یک فیلمساز فقط داشتم کار خودم را انجام میدادم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در فیلم اشارهای به اینکه چه کارهایی میتوانسته صورت بگیرد برای اینکه مردم سیل زده مجبور به مهاجرت نشوند، گفت: من چون نمیخواهم فیلمنامه را لو بدهم خیلی توضیح نمیدهم ولی بله خود شخصیت اصلی فیلم بعد از اینکه شغلی پیدا میکند که خیلی هم شغل عجیبی است در گفتگو با همکارانش با ای کاش گفتنها به نوعی راهکار میدهد. من قبل از این اتفاقهای اخیر سعی کرده بودم مصائب سیل را نشان بدهم و الان میبینم که همه اینها دارد اتفاق میافتد و ای کاش این راهکارهایی که این کاراکتر میدهد بشود الان برای مردمی که این مساله برایشان پیش آمده انجام داد.
خوشدست افزود: این مردم سیل زده اولین راهکاری که پیش میگیرند این است که مهاجرت کنند و این جمعیت زیادی که به سمت شهرهای بزرگ میآید سرپناه درمان و از همه مهمتر شغل میخواهند. من تمام این مسائل را در یکی ۲ سال پیش در فیلمنامه نوشتم و پروانه ساخت گرفتم و فیلم را ساختم.
وی به این پرسش که با توجه به اینکه اکنون تعدادی از استانهای کشور با بحران سیل مواجه هستند نظر وی درباره اقدامهایی که میشود انجام داد تا مردم مجبور به مهاجرت نشوند اینگونه پاسخ داد: من مسئول نیستم و در این زمینه تجربهای ندارم و فکر میکنم اینگونه راهکارها را باید نمایندگان مجلس و مسئولان بدهند ولی چیزی که من فکر میکنم این است که اولین کاری که باید انجام شود این است که این افراد از لحاظ روانی به یک آرامشی برسند و از لحاظ رفاهی نیازهای اولیه این افراد برطرف شود. مسکن مهر در اختیارشان قرار بدهند وامی برای این افراد در نظر گرفته بشود تا این افراد بتوانند دوباره از نو شروع کنند. چیزی که از نظر من مهم است شغل است و باید به این افراد شغل داده شود چون این افراد شغلشان را از دست دادهاند و وقتی انسان شغلش را از دست میدهد انگار همه چیزش را از دست داده است. برای کاراکتر «نگاه خیره» هم همین اتفاق افتاد که یک زمین کشاورزی داشت و بعد از سیل آن زمین کشاورزی را از دست داد و دیگر بلد نبود کاری انجام بدهد و به همین دلیل مجبور به مهاجرت شد.
خوشدست در پایان گفت: «نگاه خیره» اکنون در مرحله میکس نهایی است. تهیه کننده این فیلم خودم و دری رضایی و نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه مشاور تهیه کننده هستند.
یاسمن رئیسی یکتا
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است