به عقب برگردم نریشن را از «خوابگردها» حذف می‌کنم/ پول کثیف در فیلم کوتاه جا ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۰
پویا نبی در گفتگو با صبا:

به عقب برگردم نریشن را از «خوابگردها» حذف می‌کنم/ پول کثیف در فیلم کوتاه جا ندارد

پویا نبی کارگردان «خوابگردها» درباره ایده ساخت این اثر و شکل گیری فرم اجرای این فیلم کوتاه که در بسته «بهاریه» گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده است، توضیح داد.

ث ق فف

به گزارش خبرنگار صبا، این روزها بسته فیلم کوتاه «بهاری» در گروه «هنر و تجربه» روی پرده سینماهاست. یکی از فیلم های این بسته «خوابگردها» به کارگردانی پویا نبی منتقد سینما است.

یکی از ویژگی های فیلم ا نام غیرمتعارف آن حال و هوای سوررئال آن است که در انتخاب بازیگر مرد، اتمسفر فیلم و شکل فیلمبرداری خود را نشان می دهد.

درباره این فیلم کوتاه و اکران آن پا پویا نبی گفتگویی داشته ایم که می خوانید:

* ایده فیلم ابتدا چه بود و چگونه شکل گرفته بود؟

– حدود سه سال پیش کتاب «تفسیر خواب» نوشته زیگموند فروید ترجمه شیوا رویگریان را مطالعه کردم  که در بخشی از آن به
این نکته می پرداخت که چقدر از چیزی که در عالم واقع تجربه می کنیم برگرفته از
رویاهای ما است. همین کتاب و همین فصل جرقه اولیه «خوابگردها» را در ذهنم زد. مدتی
بعد پوریا شجاعی که پیش از این فیلمنامه «سایلنت» را برایم نوشته بود نسخه اولیه «خوابگردها» را آورد که با ترکیب نظریه فروید با این داستان ساختار کلی فیلمنامه «خوابگردها» شکل گرفت.

البته این مهم را نباید فراموش کرد که برای من سینما یعنی فیلمسازی برای پرده
بزرگ، بازی نور، صحنه و صدا و یکی از ویژگی های فیلمنامه «خوابگردها» این بود که
می توانستم در این فضا قدم بزنم.

*آیا از ابتدا همین فرم اجرایی در ذهنتان بود؟

-بله! از همان ابتدا می دانستم که فیلم
باید تماما روی استدی کم فیلمبرداری شود تا آن حالت سیالی خواب و رویا تداعی شود. می دانستم به لحاظ فرم نورپردازی باید به سمت نقاشی های امپرسیونیستی برویم یعنی
از یک روشنایی به تاریکی و خیلی نباید نورهای پرکنتراست استفاده شود. می
دانستیم غلظت رنگ به جز سکانس های کودکی باید به صفر برسد یعنی فضای خالی از رنگ.
می دانستم فیلم کم پلانی خواهد بود شاید بین ۲۰ الی ۲۵ جای دوربین.

تنها چیزی که
برایش برنامه ریزی نکرده بودم نریشن بود ، واقعیت ماجرا نریشن ها به توصیه تدوینگر
و صداگذارم به ابتدا و انتهای فیلم اضافه شد چون نظر آنها این بود که فیلم گنگ،
سخت و پیچیده شده و باید به واسطه نریشن کمی فضا را باز کنیم که البته اگر امروز
به آن تصمیم برگردم هرگز زیر بار نریشن نخواهم رفت!

*حال و هوای سوررئال تنها فرم مورد تایید شما برای این ایده بود یا انتخاب های دیگری هم داشتید؟

-اساسا فیلمی که منطق خود را بر بی منطقی
می گذارد راه دیگری برای روایتش وجود ندارد ، خوابگردها را نمی توانستیم مثل یک
قصه کلاسیک روایت کنیم ، فیلمی که صدای قهرمان داستان از یک رادیو پخش می شود ،
تلویزیونی خاموش است اما کارتون پخش می کند ، هوای که بارانی است و درست لحظاتی
بعد آفتابی می شود و موارد بی شمار دیگر.

ث ق فف

*لوکیشن فیلم همین گونه شکل مخروبه داشت یا طراحی شد؟

-تمام چیزهای که در صحنه مشاهده می کنید
دکور است، حتی ترک های روی دیوار و گرد روی پله ها طراحی شده است. کامیاب
امین عشایری کار بزرگی برای این فیلم کرد و خوشحالم که در صنف طراحان صحنه و
لباس کارش دیده شد و برای همین فیلم جایزه بهترین طراحی صحنه را گرفت.

*درباره لزوم و شکل اکران فیلم کوتاه در ایران نظرتان چیست؟

-با قاطعیت می توانم ادعا کنم تنها هنر
اصلی که در ایران باقی مانده فیلم کوتاه است که درگیر تجارت، پول کثیف و باج دادن
به مخاطب نشده است. خیلی دوست دارم سینمای کوتاه تجربه های دیوانه وار تر و جسورانه
تری را انجام دهد و پیشنهادهای جدیدی را به سینمای بلند ایران بدهد.

* و کار جدید؟

-از اواخر خرداد ماه فیلم بلند سینمایی ام
را کلید می زنم که یک کمدی اکشن دیوانه وار است که آن را در اشل حرفه ای و ستاره های
سینما می سازم. همچنان علاقمند جدی فیلم کوتاه هستم و مشتاقانه اخبار آن را
پیگیری می کنم و اگر امکانات و شرایط اقتصادیش فراهم شود بدون تردید فیلم کوتاه
جدیدم را هم می سازم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است