«پسر دریا» به مهم‌ترین جشنواره انیمیشن راه یافت/ کودک انیمیشنی در دنیای واقعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
عباس جلالی یکتا در گفتگو با صبا:

«پسر دریا» به مهم‌ترین جشنواره انیمیشن راه یافت/ کودک انیمیشنی در دنیای واقعی

کارگردان انیمیشن «پسردریا» که به تازگی به جشنواره انسی فرانسه که یکی از مهم ترین جشنواره های انیمیشن جهان است راه پیدا کرذه از ویژگی های شاخص انیمیشن خود گفت.

«پسر دریا» فضای فانتزی و زئالیستی دارد/ مخاطبان با «پسردریا» همزات پنداری کردندعباس جلالی یکتا کارگردان انیمیشن «پسر دریا» که به تازگی به جشنواره اَنسی فرانسه راه پیدا کرده است درباره ساخت این اثر و دیده شدن آن در جشنواره های ایرانی و خارجی  به خبرنگار صبا گفت: «پسر دریا» کار تلفیقی فیلم و انیمیشن است و  در بعضی از جشنواره ها مانند انیما اواردز ترکیه حضور داشته و در جشنواره هایی مانند اَنسی فرانسه نیز حضور خواهیم داشت که از جشنواره های تراز اول جهان هستند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این انیمیشن یک سال و نیم طول کشید، توضیح داد: چیزی که باعث دیده شدن این انیمشن در جهان می شود تاثیرگذاری پیام آن است و اینکه زاویه دید و جهان بینی خاص خود را دارد.
این انیماتور ادامه داد: اجرای خوب «پسر دریا» چه در بخش انیمیشن و چه در بخش فیلم و داستان تاثیرگذار باعث دیده شدن آن شده و حتی تکنیک ساده آن متناسب با بیان روایی ساده آن، جذاب شده است. همچنین در بحث کاراکترسازی، با شخصیت کودک این داستان ارتباط خوبی برقرار می شود و برای بیننده ملموس است.
جلالی یکتا به حضور بازیگران در انیمیشن خود و سختی های کار با آن ها اشاره کرد و گفت: دو بازیگر در این کار ایفای نقش کرده اند که بازیگر خانم سونیا سنجری است که بازیگر فیلم های کوتاه است و بازیگر مرد نیز میثاق زارع بازیگر فیلم های سینمایی است. بازیگران باید به چیزی که در واقعیت وجود نداشت احساس نشان داده و خط نگاه های درستی را نشان می دادند.
او اضافه کرد: در تمرین ها با بازیگران به آنها می گفتم باید دیالوگ ها را با حس و نگاه منتقل کنید و فکر می کنم در این امر موفق هم بوده اند و تلاش ها به ثمر نشسته است.
این کارگردان انیمیشن به تضاد موجود در انیمیشن خود اشاره کرد و توضیح داد: «پسر دریا» فضای فانتزی و رئالیستی را در هم آمیخته که این تضاد و دیدن جان گرفتن یک شخصیت کارتونی که با آدم های زنده ارتباط برقرار می کند، برای مخاطب جذاب است.
همذات پنداری مخاطب با شخصیت کارتونی فیلم
او پیش بینی خود از موفقیت فیلم در جشنواره انسی که یکی از معتبر ترین جشنواره های انیمیشن جهان است اینگونه بیان کرد: مخاطبان در جشنواره های قبلی با «پسر دریا» همذات پنداری کرده و کاملا آن را درک می کردند و در جشنواره پویانمایی تهران هم که در بخش تجربی شرکت کرده بود بیشترین رای تماشاگران را آورد که برای خودم هم جای سوال داشت که در این بخش مورد توجه عموم قرار گرفت و فکر می کنم این موفقیت بسیار خوبی است. ما همیشه انیمیشن را به عنوان سرگرمی  و از بُعد فان می بینیم و اینکه با کاراکتر انیمیشن ارتباط بگیرید کمتر اتفاق می افتد ولی در انیمیشن «پسردریا» این همذات پنداری اتفاق افتاده و امیدوارم این اتفاق در جشنواره انسی هم بیفتد.
«پسر دریا» فضای فانتزی و زئالیستی دارد/ مخاطبان با «پسردریا» همزات پنداری کردند

جلالی یکتا به حضور این انیمیشن در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان اشاره کرد و گفت: امسال برای جشنواره ثبت نام می کنم و در آن حضور خواهم داشت ولی فکر می کنم اقبال و دیده شدن فیلم در جشنواره های خارجی بیشتر باشد.

وی در پایان درباره آخرین فعالیت های خود توضیح داد: درحال حاضر ایده انیمیشنی دارم که فضای رئالیستی در آن دیده نمی شود ولی در پایان بیننده متوجه می شود که با یک فضای رئالیستی طرف بوده ولی کل مدیوم آن انیمیشن است و قرار است این کار را که فعلا نام  آن «تولد در تاریکی» است با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسازم.

به گزارش صبا، فیلم کوتاه «گرگمو گله می‌برم» اثر امیرهوشنگ معین دیگر اثر ایرانی است که در بخش چشم‌انداز جشنواره‌‌ انیمیشن انسی فرانسه با همتایان خود رقابت می‌کند.

زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است