تقویت دسترسی به شبکه آی فیلم در خارج/ اقدام عاجل شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد:

تقویت دسترسی به شبکه آی فیلم در خارج/ اقدام عاجل شود

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که دسترسی به شبکه آی فیلم در خارج از ایران باید حداکثری باشد و اگر در حال حاضر دسترسی کم است باید برای تقویت آن اقدام عاجل شود.
به گزارش صبا، فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از مغفول ماندن مسائل اخلاقی در خانواده‌ها نسبت به محصور شدن جامعه در شبکه‌های غربی ابراز نگرانی کرد و رسانه ملی را بهترین ابزار برای جلوگیری از این تهاجم فرهنگی دانست.
وی در گفتگویی درباره اولویت های برنامه سازی در صدا و سیما با موضوع خانواده صحبت کرد.

*به نظر شما اصلی ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجه است، چیست؟

-مهمترین بحرانی که در فضای اجتماعی امروز دامن گیر خانواده های ایرانی است، کم توجهی به مسائل اخلاقی است. درگیری و اشتغال خانواده ها به قدری در مسائل جانبی و مادی زیاد است که متاسفانه توجه به مسائل اخلاقی در جامعه ما کمتر شده است و همین مهمترین عارضه و آسیبی است که خانواده‌ها و تربیت فرزندان ما را تهدید می کند.

برای اینکه بدانیم این بحران از چه زاییده شده و علت آن چیست به مسائل مختلفی می توان اشاره کرد، اما اینکه چگونه می شود آن را حل کرد، به نظر می رسد که اولین راهکار توجه دادن خانواده ها -که به عنوان اصلی ترین نهاد های اجتماعی ما هستند- به چگونه زیستن است.

به عنوان مثال اگر در مدرسه دانش آموزی کار خطایی انجام دهد با آن فرد برخورد جدی می شود یا نمره انضباط او کم می شود، اما سراغ تشویق کارهای خوب جوانان و دانش آموزانمان نرفته ایم. در فیلم، سینما و تئاتر و در همه امور جامعه هم می تواند یک نفری شبانه روزی کار خوب انجام دهد اما یک کار بدش به قدری بزرگنمایی می شود که در سطح جهانی صدا می کند، صدها حرف خوب می زند با یک حرف بد همه اینها زیر سوال می رود، اینها عوامل ضعف های اخلاقی جامعه است که باید به آن توجه شود و در نهایت رفع شود. 

شرایط روز دنیا، اقتضائات خاص خودش را دارد، ما هستیم که باید در مقابل تهدیدات مقاوم باشیم و برنامه ریزی مان به سمتی باشد که تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم. از بین بردن آن تهدیدات به طور حتم شدنی نیست که حالا ما بگوییم می شود دورمان حصار بکشیم، اما می شود به خوبی مدیریت کرد. خانواده ایرانی در یک فضای تخریبی فرهنگی از طرف رسانه هایی قرار گرفته که تلاش دارند اصل ارزش های انسانی را زیر سوال ببرند. متاسفانه آنچه که از جانب غرب به ما می رسد بعضا هم هدایت شده است و با هدف از بین بردن بنیان های خانواده و ارزشی جامعه ما است، دلیلش چیست؟ دلیلش هضم فرهنگ سرزمین ما در یک فضای فرهنگی جامعه است که آنها اسمش را جهانی سازی گذاشته اند، چرا فرهنگ غرب؟ به خاطر منافع اقتصادی که دارند، یعنی همان شیوه های استعماری که در هشتاد تا صد سال قبل اروپا و انگلستان داشتند. مانع این کار چیست؟ باورها و ایده ها و تفکرات فرهنگی و مذهبی جامعه ایرانی مانع از این توسعه است. چه کار باید کنند؟ باید آن را از بین ببرند. با چه سبک و سیاقی؟ با روش های هنری و شیوه های ابتذال و کارهایی که امروزه جامعه ایرانی را تهدید می‌کند، عمده ترین تهدید به نظرم این است که مسیرهای خاص فرهنگی وارد کشور می شود.

*فیلم و سریال هایی که ساخته می شود چقدر به شرایط حال حاضر خانواده های ایرانی نزدیک است؟

-به نظرم صدا و سیما در این قضیه موفق عمل کرده، نمی‌خواهم نمره بیست بدهم اما با توجه به شرایطی موجود در صدا و سیما، تنگناها و مضیغه هایی که دارد در کل با دست خالی دارد کار بزرگی انجام می دهد. باید جامعه به سمتی حرکت کند که بتواند آن‌ها را به خوبی هضم و نقد کند و یا بپذیرد یا طرد کند، این مسائل در گرو حرکت و توسعه فرهنگی کشورمان است. به نظرم صدا و سیما در این زمینه ها گام های خوبی برداشته اما انتظاری که از صدا و سیما می رود این است که در جذب مخاطب خودش روز به روز موفق تر و قوی تر عمل کند.

*سطح اثر گذاری فیلم هایی که از شبکه آی فیلم به نمایش در می آیند چقدراست؟

-به طور مستقل نمی توان گفت که این شبکه چقدر تاثیر دارد، چون سریال هایی که از این شبکه پخش می شوند، تاثیر خودش را در جامعه گذاشته است؛ یعنی فیلم اکران اولی ندارد البته به نظرم این شبکه موقعیت خوبی بین بینندگان فراهم می شود که فیلم هایی که از قبل دنبال کرده اند، یا با آن نوستالژی دارند، مجدد ببینند.

* با تو جه به اینکه شبکه آی فیلم یک شبکه برون مرزی است، نمایش سریال هایی که غالبا حامل فرهنگ جامعه ما هستند چقدر می تواند در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان موثر واقع شود؟

-کسانی که مقیم خارج از کشور هستند پس از مدتی دلشان برای فرهنگ و آداب و باور سرزمینشان تنگ می شود و حتی کسی که سال ها در خارج از مرزها زندگی کرده است، هیچوقت احساس تعلقی که به کشور خودش دارد را نسبت به آن کشور ندارد لذا فیلم های ما در خارج از مرزها خودشان را خیلی بهتر و جذاب‌تر نشان می دهند. البته یک مساله ای که وجود دارد باید ببینیم که وضعیت بیننده های شبکه آی فیلم چگونه است؛ یعنی برد ماهواره ای ما آنجا و سیگنال هایی که روی آن است آیا واقعا همه مخاطبانی که علاقه مند هستند می توانند آن ها را تماشا کنند؟ اگر واقعا مشکلی در این قضیه باشد ضروری است که اقدام عاجل بشود. معمولا هم در کشورهایی که بنده سفر کردم، مسافران مشکل داشتند که آی فیلم را مثلا از تلویزیون هتل دریافت کنند، این یک ایراد است که باید رایزنی هایی اتفاق بیفتد.

*به نظر شما میزان موفقیت این شبکه در فرامرزها چقدر است؟

*حتی می تواند بهتر از خود ایران جواب دهد. آماری در اختیار ندارم، ولی برآوردم این است که تصویر فرهنگ و آداب و رسوم کشور با توجه به برنامه های متنوعی که مرتب در آی فیلم تکرار می شود از فیلم های کلاسیک تا سریال های متعدد، تاثیرگذاری خودش را دارد.

*چه چشم اندازی برای آینده شبکه های برون مرزی سیما متصور هستید؟

-نشان دادن باورها، عقاید و فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی باید جزو ضرورت‌ها و کارکردهای اصلی فیلم ها باشد. اصلا نظام ما نظامی است که با شعار نه شرقی نه غربی پیروز شد، این نگاه نه شرقی نه غربی یعنی چه؟ یعنی جمهوری اسلامی که بر پایه هویت دینی ایرانی بنا نهاده شده است. ما در تاریخ ریشه داریم، تمدن ما قوی است. فرهنگ اسلامی، شیعی و افتخارات فرهنگی ما واقعا بی نظیر است.

این ها نیاز به زبان هنری دارد که اگر در فیلم و سریال ها با گفتمان امروز دنیا در شبکه های برون مرزی ما بیان شود، خواهیم دید که هم مخاطب خاص خودش را در دنیا دارد، هم می تواند تاثیرگذاری بسیاری در صدور انقلاب اسلامی داشته باشد.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است