آیین نامه موسیقی فجر اصلاح می شود/ تاثیر مسایل سیاسی بر جشنواره | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۲
نشست بررسی با حضور اهالی رسانه؛

آیین نامه موسیقی فجر اصلاح می شود/ تاثیر مسایل سیاسی بر جشنواره

نشست نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر اجرایی جشنواره و اعضای شورای ارزشیابی برای حل نقص‌ها و ایرادهای جشنواره برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار صبا، نشست نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۲۵ اسفند با حضور علی ترابی رئیس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام صارمی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در تالار اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با ابراز خوشحالی از نگاه رسانه ها به جشنواره موسیقی فجر گفت: امروز در جایگاهی هستبم که می‌توانیم بدون حواشی و در آرامش به نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بپردازیم.
وی افزود: امیدوارم این تجربه‌ ها در مسیر کارهای فرهنگی کشور موثر باشد. جشنواره موسیقی فجر از هزینه بیت‌المال استفاده می‌کند و لازم است فضایی به وجود بیاید که بتوانیم مشکلات را کم کنیم. ما ادعا نمی‌کنیم که کارها نمی‌توانست بهتر از این برگزار شود، اما امیدوارم امروز با بیان مشکلات در سال‌های بعد از نقطه نظرات شما اهل رسانه استفاده کنیم.
بخش پاپ و مخاطبانش
ترابی درباره بخش موسیقی پاپ جشنواره موسیقی و حواشی آن گفت: درباره برگزاری بخش موسیقی پاپ در جشنواره صحبت‌های مختلفی وجود دارد. موضوع رقابتی شدن این بخش هم فعلاً وجود ندارد چون موجب ریزش مخاطب می‌ شود اما من اعتقاد دارم که باید در این حوزه تعادل ایجاد شود که هم جنبه حرفه‌ای جذب مخاطب مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه مباحث حرفه‌ای حوزه موسیقی پاپ نیز مورد توجه باشد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخاب شاهین فرهت در این دوره از جشنواره توضیح داد: شاهین فرهت بر اساس نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره انتخاب شده است و من به هیچ عنوان به صورت شخصی نسبت به این موضوع اقدام نکرده ام و خارج از آیین‌ نامه هیچ کاری به صورت شخصی انجام نمی شود. بدانید ضوابط انتخاب دبیر در شرایطی بود که خروجی آن از سوی شورای انتخاب دبیر، صورت گرفت و چیز دیگری خارج از این قوانین نبوده است.
وی ادامه داد: ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی نقص هایی داشتیم و تعداد آثار به صحنه رفته از آثار شاهین فرهت هم باید بگویم که این انتقادها را پذیرفته است و امیدوارم در دوره‌های بعد این نقص ها وجود نداشته باشد.
ترابی درباره بودجه این دوره از جشنواره توضیح داد: هیچ سالی به لحاظ تورم با سال ۹۷ قابل مقایسه نبود و امسال هم به لحاظ وسعت برگزاری بزرگترین جشنواره موسیقی فجر در چهل سال گذشته را داشتیم. تمام اتفاقات مالی که برای جشنواره افتاد به شدت با نظم و انضباط انجام شد.
وی افزود: در حوزه تسویه حساب‌ها هم باید بگویم که در ظرف سه روز تمامی گروه‌های جشنواره موسیقی فجر این دوره دستمزد خود را دریافت کردند.
شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به انتقادات رسانه‌ها درباره جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: ما برای حضور هنرمندان بزرگ در جشنواره امسال با همه صحبت کردیم اما برخی از دوستان یا دستمزدهای زیادی را می‌خواستند یا گروه ها مایل به شرکت در این جشنواره نبودند. این در حالی است که برخی برخوردهای جناحی هم باعث می‌شود که موسیقی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد.
وی افزود: شما بدانید وقتی جشنواره باشد، دیگر به دوستی با شهرام صارمی نگاه نمی‌ شود. ما در این دوره‌ با خیلی از هنرمندان صحبت کردیم که متاسفانه به دلیل بضاعت مالی جشنواره اتفاق نمی‌افتاد.
صارمی درباره اطلاع رسانی نامناسب درباره رپرتوارهای اجرایی دوره سی و چهارم به ویژه در کاتالوگ هم گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند امسال بخش موسیقی کلاسیک جشنواره یکی از بخش‌های پررنگ جشنواره بوده در حالی که باید بگویم که در سال جاری ۱۷ گروه موسیقی کلاسیک و ۲۵ گروه از سبک‌های دیگر در جشنواره حضور داشتند. در این دوره ما نمی خواستیم بروشور منتشر کنیم اما در روزهای آخر به دلیل ضرورت اطلاع رسانی کنسرت‌ ها بروشورهایی را تهیه کردیم که می‌دانیم نقص هایی هم داشتند به همین جهت این نقد را می‌پذیریم.
وی افزود: من در جلسات ابتدایی گفته بودم بخش بین‌الملل جشنواره را هم برگزار نکنیم چون در شرایطی قرار داشتیم که حضور گروه‌های بین الملل فقط محدود به حضور گروه‌های حوزه موسیقی کلاسیک نبود. ما یک گروه از کشور لهستان دعوت کردیم که به دلیل ماجراهای سیاسی نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد.
اصلاح آیین‌نامه
 علی ترابی هم درباره اصلاح آیین نامه حشنواره موسیقی توضیح داد: باید در آیین نامه سال‌های بعد اصلاحاتی صورت گیرد که موضوع انتخاب آثار نیز براساس قوانین انجام شود ولی شما مطمئن باشید در این دوره هم خارج از آیین نامه اتفاقی نیفتاده است ضمن اینکه ما کارها را دیر شروع کردیم اما قطعاً در حوزه دعوت شده‌ها و فراخوان باید تعادل برقرار شود که در صورت لزوم طی دوره‌های بعد برای اصلاح آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
علی مغازه‌ای مدیر بخش موسیقی نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: من به جشنواره موسیقی فجر انتقاداتی دارم اما در دفاع از علی ترابی برای جشنواره امسال می گویم که او به من گفت از هیچ توصیه آمرانه‌ای برای برگزاری بخش موسیقی نواحی غیر از موارد قانونی تبعیت نکن. اما اگر بخواهم درباره جشنواره انتقاداتی را مطرح کنم باید بگویم که برگزاری جشنواره در یک هفته واقعاً فرصت مناسبی برای اجرای آثار نیست از این رو پیشنهاد می‌کنم این فرآیند در یک پروسه یک ماهه اتفاق بیفتد.
علی ترابی درباره غیررقابتی شدن جشنواره و حذف جایزه باربد از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز توضیح داد: جشنواره موسیقی را با خودش مقایسه کنید و از مقایسه آن با دیگر جشنواره‌های فیلم و تئاتر دوری کنید. حوزه موسیقی کاملاً اقتضاهای خود را دارد. ما جشنواره موسیقی جوان را داریم که در آن با فرآیند یک رقابت استعدادها را معرفی می‌کند. در جشنواره‌ای که بزرگان موسیقی وجود دارند نمی‌توان جشنواره را  رقابتی کرد.
رقابت بماند برای جشنواره های غیردولتی
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: برای ترویج موسیقی جدی جشنواره موسیقی فجر بهترین فضا برای ارائه تخصصی آثار موسیقایی است. وظیفه اصلی وزارت ارشاد حمایت از موسیقی جدی است بنابراین من همچنان معتقدم موضوع رقابت و جایزه در مجموعه‌هایی خارج از دولت اتفاق بیفتد.
کیوان فرزین عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر گفت: من همیشه منتقد این بودم که چرا جشنواره موسیقی فجر معیار مشخصی ندارد اما امروز خوشحالم که این دوره دارای آیین‌نامه‌ای شده که می‌توان در این چارچوب جشنواره به نقد و بررسی پرداخت.
وی افزود: در بخش اجرای آیین نامه این ایراد وجود دارد که بخش فراخوان آن کم رنگ است که باید پررنگ‌ تر باشد و بخش دعوتی جشنواره کمتر شود.
فرزین در پایان بیان کرد: ما باید در هیات انتخاب روی دو موضوع توجه داشته باشیم که اولین نکته فراخوان جشنواره و نکته دوم نقد شفاف انتخاب‌ ها است که باید اجرایی شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است