ماجرای فیلمسازانی که راش به‌دست دنبال افکت‌کار می‌گردند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
یادداشت مهمان؛

ماجرای فیلمسازانی که راش به‌دست دنبال افکت‌کار می‌گردند!

اینکه مخاطبان عام سینما رشته های تخصصی تولید فیلم را نشناسند امر غیرقابل پذیرشی نیست ولی اینکه برخی تهیه کنندگان و کارگردانان جایگاه درست شاخه هایی مانند جلوه های ویژه را ندانند مساله ای است که به ضعیف شدن تولیدات منجر می شود.
ثق ففبه گزارش خبرنگار صبا، ایمان
قائم مقامی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر عرصه انیمیشن در یادداشتی به موضوع افترافکت و جایگاه آن در سینما پرداخته است.
متن یادداشت بدین شرح است: «با اینکه امروز ما در سینمای زنده شاهد فیلم هایی هستیم که با مدد گرفتن از شخصیت های انیمیشنی یا ویژوال افکت توانسته اند رنگ و لعابی بگیرند، اما همچنان تهیه کنندگان و کارگردانانی را می بینیم که با مبحث مذکور بیگانه اند. بنده قصد دارم آنان را به دو دسته «دنبال افتر افکت کارم» و «حالا اینم اضافه کنی چی می شه» تقسیم نمایم!
دسته «دنبال افتر افکت کارم» شیوه های منحصر به خود را دارند که کلا مقوله ویژوال افکت را زیر سوال می برند. اصولا روش آن ها اینگونه است که سکانس یا پلان های مربوط به وی اف ایکس را با دوربین ثابت رکورد می کنند و راش به دست دنبال شخصی هستند که افتر کار باشد و بتواند از راش های غیراصولی یک ادیت خوب در بیاورد که حتی گاه دیده شده است، کارگردان از آن راش ها، پلان ها یا سکانس هایی را می خواهد شامل تعویض بک گراند و ایجاد افکت های خاص و حتی تلفیق نمودن شخصیتی مجازی و انیمیشنی، که نشدنی است. بنده باید به صورت مختصر شرحی دهم که مراحل تولید فیلم هایی با عناصر انیمیشنی و یا وی اف ایکس چگونه تاست:
۱_ افتر افکت نام نرم افزار است و می تواند اصلا تو پایپلان تولید فیلم مذکور کاربرد نداشته باشد، پس بیاییم یاد بگیریم که بگوییم دنبال متخصص اسپشیال افکت هستیم نه دنبال افتر کار زیرا مقوله وی اف ایکس و انیمیشن یک علم است و صاحب نظر آن علم نرم افزارهای مرتبطه برای تولید را معین می نماید.
۲_ دوربین ثابت فیلمبرداری کردن تاثیری در تلفیق عناصر انیمیشنی و یا اضافه نمودن وی اف ایکس به راش ندارد بلکه برای تولید فیلم مذکور باید به عناصری از قبیل نور خوب، استفاده از کروماکی یا بی نیاز بودن آن که قابل ذکر است حتی رنگ پرده کروماکی به رنگ لباس بازیگر مرتبط است و حتی دقت در طراحی لباس در این امر دخیل است. خوب بازی گرفتن از بازیگر با استفاده از بازیگردان چه در صحنه و چه خارج از صحنه، اضافه نمودن نقاط ترکینگ برای تلفیق و یا تغییر فضا و …  را باید توجه داشت و این مباحث علمی است که متخصصان خودش را طلب می کند و متخصص نرم افزار نه تنها در مواردی علم کافی را ندارد بلکه حتی نظر دادنش هم می تواند زیان های جبران ناپذیری با خود به بار بیاورد.
۳_ بعضی از پلان ها و سکانس ها به علت های فنی شامل نبود زمان کافی برای تولید، نبود نیروی متخصص و بودجه لازم برای تولید باید تغییر کنند که به این مسائل باید از قبل تولید توجه داشت و نه بعد از تولید. همیشه توصیه می شود قبل از مراحل تولید کارگردان با یک کارگردان هنری همفکری نماید که تاثیر به سزایی در روند تولید دارد.

البته که دلایل بسیاری وجود دارد تا به شما اثبات کنیم برای تولید یک فیلم تلفیقی یا دارای اسپشیال افکتس باید قبل از تولید با یک متخصص امر و صاحب نظر مشورت کرد تا حتی الامکان از مشکلات پیش بینی نشده و ضررهای پس از تولید جلوگیری کنیم و این که بعد از تولید با راش هایی در دست دنبال افتر کار گشتن نه تنها اشتباه بلکه در سینمای امروزه بیشتر شبیه مزاح است و برای یک کارگردان زیبا نیست که علم سینماییش زیر سوال برود و او را کارگردان فُسیل نما بنامند نه سینما!

دسته دوم با نام «حالا اینم اضافه کنی چی می شه» فکر می کنند تولید جلوه های بصری امریست ساده و پیش و پا افتاده و صرفا بودن یک کامپیوتر برای خلق اثر کافی است. همین مساله باعث شده است تا تیم های متخصص نتوانند در این امر سینماگران را همراهی کنند و خیلی وقت ها کارها بسیار ضعیف است. مثالی عرض کنم: فرض را بر این بگیریم که شما قصد دارید یک ماشین ثابت و بی حرکت به صحنه اضافه کنید، همین یک ماشین که از دید شما ناچیز است باید حداقل بین پنج نفر متخصص تقسیم شود، یک نفر طراح، یک نفر مدلینگ کار، یک نفر متریال دهنده، یک نفر نورپرداز و رندر کننده، یک نفر هم تلفیق و کامپوزیت انیمیشن با صحنه واقعی که همین امر حداقل در بهترین حالت خود پنج روز زمان می برد و هزینه اش هم نسبی است پس لطفا توقع بی جا نداشته باشید از عوامل تولید و جلوه های ویژه و همیشه با مشورت کارگردان هنری این راه را بپیمایید. شما از جزئی ترین تغییرات تا کلی ترین تغییرات را باید از قبل تولید پیش بینی کنید و طبق آن هزینه و زمان و تیم تولید را جمع آوری کنید.

پس نتیجه می گیریم برای حتی یک پلان کوچک که تلفیقی است یا وی اف ایکس لازم دارد حتما قبل از مرحله تولید با صاحب نظرش مشورت کنیم.

سخن را کوتاه و در آخر عرض کنم که شکوه های همکاران وی اف ایکس کار ما بسیار است که قطعا به آنها می پردازیم. لطفا شما سینماگران علم خود را در این زمینه بالا ببرید.»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است