اسامی همه برندگان یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران/ اکبر عالمی تجلیل شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰

اسامی همه برندگان یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران/ اکبر عالمی تجلیل شد

اختتامیه یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران شامگاه 16 اسفند ماه در محل کانون برگزار شد.

اسامی همه برندگان یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران

به گزارش خبرنگار صبا، یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران عصر پنجشنبه ۱۶ اسفندماه به گام آخر رسید و با برپایی اختتامیه و معرفی برندگان پرونده این دوره آن بسته شد تا دوازدهمین دوره آن در سال ۱۳۹۹ برگزار شود.
در این مراسم برندگان بخش هلی مختلف معرفی شدند.
مسابقه پایان‌نامه برتر

* تندیس نقره‌ای و لوح یادبود به بهترین پایان‌نامه نظری کارشناسی ارشد، هزینه‌های چاپ و انتشار پایان‌نامه به صورت کتاب به پایان‌نامه «بررسی تطبیقی سیاست‌های رسانه‌ای در صنعت انیمیشن ایران و ژاپن» نوشته سعیده سادات موسوی
* لوح یادبود و جایزه نقدی ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال به پایان‌نامه «مطالعه مؤلفه‌های تولیدات چیبی ژاپن در باورپذیری حرکت» نوشته نوید صنایع مظفری ثابت
* لوح یادبود و جایزه نقدی ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال به پایان‌نامه «بازنماییِ طبیعت در سینمای انیمیشن براساس تئوریِ نقد بوم‌گرا» نوشته یگانه خشخاشی مقدم

مسابقه دانشجویی ایران
* تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی / ملیحه غلام‌زاده برای فیلم «کلاف» به خاطر به کارگیری مناسب عناصر سینمایی در انتقال محتوا.
* تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی / سیامک واحد برای فیلم «پلکان» به خاطر انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی و سنجیدگی در انتخاب عناصر ادبی.
* تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی / زهرا رستم‌پور برای فیلم «گرسنگی» به خاطر دستیابی به ویژگی‌های فردی در متحرک‌سازی و انیمیت روان و پرکار.
مسابقه دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی
* تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش دینی / فیلم «خیمه خورشید سوخت» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر رعایت تناسب در ارائه محتوای مذهبی، همراه با فرم مناسب.
* تندیس طلایی به بهترین کارگردان در بخش دینی / فیلم «قرار» به کارگردانی مریم هاشم‌نژاد و وریا نیک‌منش و تهیه‌کنندگی علی ثابت نیا به خاطر انتخاب فرم مناسب برای مخاطبان کودک در بیان روایتی شاعرانه.
* تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی / فیلم «سنگ‌های سپید» به کارگردانی فاطمه حسنی و تهیه‌کنندگی فاطمه حسنی به خاطر انتخاب مضمون ارزشمند و ارائه شاعرانه فرهنگ ایثار و شهادت برای مخاطبان کودک.
مسابقه ایران

* تندیس طلایی به فیلم اول / صادق جوادی برای فیلم «روباه» به کارگردانی صادق جوادی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل هماهنگی کامل بین تمام بخش‌ها، کارگردانی خلاقانه و اقتباس هنرمندانه.
* تندیس نقره ای به فیلم دوم / امیرهوشنگ معین برای فیلم «گرگم و گله می‌برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل توانمندی و جسارت در فضاسازی و استفاده خلاقانه از تکنیک.
* تندیس برنزی به فیلم سوم / شیوا صادق اسدی برای فیلم «یال و کوپال» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شیوا صادق‌اسدی به دلیل شناخت کامل قابلیت‌های تکنیک و اصالت در شکل روایت.
* تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / ساره شفیعی‌پور برای فیلم «شب ترسناک لومو» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل استفاده از قابلیت‌های انیمیشن در آموزش خلاقانه کودک.
* تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی / شیوا ممتحن برای فیلم «اینجوری بهتره(سفردریایی)» به کارگردانی شیوا ممتحن و تهیه‌کنندگی سیما ممتحن، مرکز پویانمایی صبا به دلیل رعایت شاخصه های تولید در زمان محدود، با  حفظ کیفیت مطلوب.
* تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی / امین حق‌شناس برای فیلم «Quiz cup» به کارگردانی امین حق‌شناس و تهیه‌کنندگی Quiz of kings به دلیل استفاده خلاقانه از قابلیت های انیمیشن و ایده پردازی جذاب.
* تندیس نقره‌ای به بهترین فیلم تجربی / عباس جلالی یکتا برای فیلم «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل استفاده تاثیرگذار از انیمیشن برای بیان احساسات در فیلم زنده.

* تندیس نقره‌ای به بهترین دستاورد فنی و هنری / مجتبی موسوی برای فیلم «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی و تهیه‌کنندگی صدیقه فامیل‌فرنیا، مرکز مطالعات و تولیدات تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری به دلیل مهارت تکنیکی در استفاده از دوربین، ساخت ماکت و عروسک.
* تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه / علی زارع قنات نوی و هادی سبحانیان برای فیلم «چشم‌انداز خالی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی زارع قنات نوی به دلیل انتقال پیامی تاثیرگذار در قالب روایتی زیبا.
* تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور)/ امیرهوشنگ معین برای فیلم «گرگم و گله می‌برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه در جان بخشی.

* تندیس طلایی به بهترین فضاسازی / بهرام عظیمی و یاشار جعفرخانپور برای فیلم «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل حسایت‌های هنرمندانه و نگاه محققانه در خلق فضاها.
* تندیس طلایی به بهترین موسیقی / بهنام معیریان برای فیلم «روباه» به کارگردانی صادق جوادی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل خلق لحظات پراحساس و نقش تاثیرگذار در همراهی روایت.
* تندیس طلایی به بهترین صداگذاری / آرش قاسمی برای فیلم «چشم‌انداز خالی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی زارع قنات نوی به دلیل فضاسازی زیبای صوتی و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر.
* تندیس طلایی به بهترین اثر بلند / اشکان رهگذر برای فیلم «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اوف، شرکت هورخش به دلیل رعایت استانداردهای بالا در خلق انیمیشن سینمایی.
* جایزه ویژه هیات داوران / محسن رضاپور برای فیلم «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل خلاقیت در قصه‌پردازی و نوآوری در ساخت فضاهای فانتزی.
* جایزه ویژه دبیر جشنواره / مهین جواهریان به دلیل نیم قرن تلاش جهت خلق آثاری ماندگار در هنر پویانمایی ایران.
* دیپلم افتخار (پویانمایی) / حسام جواهری و احسان طاهری برای فیلم «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل تبلور روح فانتزی در جان‌بخشی.
* دیپلم افتخار (فضاسازی) / امیرهوشنگ معین برای فیلم «گرگم و گله می‌برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل مهارت در خلق فضایی سیال متناظر با روایت.
* دیپلم افتخار / حمیدرضا بیات برای فیلم «سارا» به کارگردانی حمیدرضا بیات و تهیه‌کنندگی وحید جهانمیری‌نژاد به دلیل پرداخت تاثیرگذار و تلاش برای فرهنگسازی با نگاه مثبت.
* جایزه فن‌آوری انیمیشن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری / سارا طبیب زاده فیلم «یکدیگر»
جایزه پیچینگ: استودیو رنگ
بخش بین‌الملل
* تندیس طلایی به فیلم اول / فیلم «این کیک شگفت‌انگیز!» به کارگردانی مارک جیمز رولز، اِما دوسوئف از بلژیک، فرانسه و هلند به‌خاطر نقد هوشمندانه و خلاق از فرآیند و تاثیرات استعمارگری و رویکردی اصیل در روایت.
* تندیس نقره‌ای به فیلم دوم / فیلم «گرگم و گله می‌برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین از ایران به‌خاطر توانایی در برانگیختن عواطف در داستانی ظاهرا ساده اما با پیامی قدرتمند از امید.
* تندیس برنزی به فیلم سوم / فیلم «پیرامون» به کارگردانی داوید کوکرد دَسو از فرانسه به‌خاطر تاثیربخشی بصری، ایجاز روایی و استفاده از مکان به عنوان استعاره ای برای  انحطاط اجتماعی معاصر.
* تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / فیلم «موش کور چهل‌تیکه سگ پاکوتاه» به تهیه‌کنندگی توماس مایا هرمان از آلمان به‌خاطر دستاوردی جمعی در خلق سریال که ایده‌های پیچیده را به مخاطب خردسال می‌آموزد.
* تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی / فیلم «بز کوچولوی من» به کارگردانی توموکی میساتو از ژاپن به‌خاطر استفاده سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده خلاق در توجه به مسائل اجتماعی.
* تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی / فیلم «هزار افسان (افسانه زال و سیمرغ)» به کارگردانی اصغر صفار و عباس جلالی یکتا از ایران به‌خاطر موفقیت در انتقال زیبایی‌شناسی مینیاتور ایرانی به رسانه انیمیشن.
* تندیس طلایی به بهترین اثر تجربی / فیلم «۹ روش برای طراحی یک شخصیت» به کارگردانی ساشا اسویرسکی از روسیه به‌خاطر اکتشاف بازیگوشانه در طراحی شخصیت انیمیشنی و یادآوری به‌موقع این نکته که «انیمیشن خیلی چیزهاست».
* تندیس طلایی به بهترین اثر بلند / فیلم «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر از ایران به‌خاطر ثبت درخشان داستانی کهن، با استفاده از سبک بصری معاصر، زبان تصویری پویا و موسیقی هیجان‌انگیز.
* تندیس نقره‌ای به بهترین دستاورد فنی و هنری / فیلم «مرگ اتفاقی و مبارک» به کارگردانی سرجو نیگولیچی از رومانی به‌خاطر همنوایی استادانه سبک‌های مختلف و سفر به بافتی فرهنگی برای خلق تصویری برانگیزاننده از خاطره به مثابه تاریخ.
* جایزه ویژه سیفژ / فیلم «خرطوم دراز» به کارگردانی ایکاترینا فیلیپووا از روسیه.
* جایزه ویژه هیات داوران / فیلم «دختر شرور» به کارگردانی آیچه کارتال از فرانسه و ترکیه به‌خاطر کاوشی دو پهلو از دیدگاه دختری کوچک به جهان، جایی که در آن خشونت علیه کودکان فراگیر است.
* جایزه ویژه دبیر جشنواره / مایکل دودوک دو ویت

*
دیپلم افتخار
/ فیلم «بابابزرگ
گراز دریایی» به کارگردانی
لورنس آندری از فرانسه به‌خاطر استفاده ماهرانه
از روایتی سوررئال و گفتگوهایی موثر در نمایش فرآیند عزاداری یک خانواده.

* دیپلم افتخار /
فیلم «آواز پشه» به
کارگردانی
لوکاس فون برگ از آلمان به‌خاطر خلاقیت در خلق
طنزی شوخ طبع از یک اپرای کلاسیک
.

* دیپلم افتخار /
فیلم «بهترین دوست» به
کارگردانی
نیکولاس اولیویری، یی شن، ژولیانا دی لوکا،
وارون نایر و داوید فلو
از فرانسه به‌خاطر بازنمایی
خلاقانه مشکلی معاصر از طریق بازسازی ماهرانه جهانی استعاری.

همچنین در این مراسم یاد و خاطره وحید نصیریان هنرمندی که سال ۹۶ درگذشت زنده داشته شد.

تجلیل از اکبر عالمی نیز بخش مهم مراسم بود که با پخش کلیپی با حرف های متفاوت از عالمی حال و هوای مراسم را متفاوت کرد. عالمی پس از دریافت لوح سپاسش گفت: من این لوح را به دکتر نورالدین زرین کلک تقدیم می کنم.

وی افزود: یادتان باشد خدا جهان را بر مدار عدالت بنا نهاده است پس همیشه یک چشم عادل مشغول تماشای شماست.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است