حذف مدرسه ملی ضرری به سینما نمی‌زند/ مخالف ادغام جشنواره ملی و جهانی هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
محمود اربابی در گفتگو با صبا:

حذف مدرسه ملی ضرری به سینما نمی‌زند/ مخالف ادغام جشنواره ملی و جهانی هستم

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری نظر خود را درباره ادغام موسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی و ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر اعلام کرد.

حذف مدرسه ملی ضرری به سینما نمی‌زند/ مخالف ادغام جشنواره ملی و جهانی هستممحمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی درباره ادغام موسسه های زیرمجموعه سازمان سینمایی و تاثیر آن در روند عملکرد سازمان به خبرنگار صبا گفت: در مورد ادغام ها نظری ندارم ولی این را می دانم هر میزان مجموعه هایی که به سینما سرویس می دهند چابک تر، قدرتمندتر و کوچک تر باشند امکان تاثیرگذاری در سینما بیشتر می شود.

وی افزود: زمانی که سازمانی بزرگ باشد اعتبار و هزینه هایی که باید هزینه تولید در سینما شود، صرف هزینه فعالیت های جاری مجموعه می شود و این به نفع سینما نیست. چابک سازی و تجدید ساختار برای یک حرکت جدی به نفع فعالیت های سینمایی اتفاق معقولی است که من هم موافق انجام آن هستم.

اربابی در پاسخ به این پرسش که با حذف مجموعه های پژوهشی و آموزشی مانند مدرسه ملی سینما و مرکز گسترش سینمای مستند انجمن سینمای جوانان زیرساخت علمی سینما تضعیف نمی شود، گفت: فکر نمی کنم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حذف شود ولی درباره مدرسه ملی سینما باید این نکته را یادآور شوم که از قبل هم این موضوع بارها مطرح بوده است. سابقه مرکز اسلامی فیلمسازی را در گذشته با همین ساختار داشتیم و طبیعتا در سال های بعد از ۷۵ به این نتیجه رسیدند که این مرکز کارآیی ندارد و ادغام و انحلال آن با توجه به گسترش دانشگاه های سینمایی ضرری به سینما وارد نمی کند.
نباید احساسی تصمیم گرفت

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی درباره سرنوشت کارمندان پس از کوچک سازی و ادغام موسسات گفت: عاطفی و احساسی نباید تصمیم گرفت. احتمالا این مجموعه ها دارای کارمندان تازه نفس هستند و‌ می توانند در مشاغل دیگر به فعالیت های خود ادامه دهند. اگر قرار است کار مهمی صورت گیرد، نمی شود با این دلایل از انجام آن جلوگیری شود.

اربابی درباه ادغام جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر نیز توضیح داد: من موافق این موضوع نیستم، به این دلیل که ساختار جشنواره به معنای واقعی همین ساختار جشنواره جهانی است ولی ما جشنواره منحصر به فردی به نام جشنواره ملی داریم که این ادغام باعث می شود یک جشنواره به نفع جشنواره دیگر تضعیف شود. هر دو جشنواره می توانند به تنهایی کار خود را به خوبی انجام دهند.

او به ساختار بین المللی جشنواره جهانی فجر اشاره کرد و گفت: این که عملکرد این جشنواره چگونه است بحث دیگری است، اما از نظر تئوریک جشنواره جهانی ساختار جشنواره بین المللی دارد و جشنواره ملی فجر فقط به سینمای ما تعلق دارد. در کشور ماست که فیلم های یک سال  کشورمان به نمایش گذاشته می شود و با هم رقابت می کنند. اگر این دو جشنواره ادغام شوند قطعا با آسیب مواجه خواهیم شد.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است