نودمین تولد استاد حسن کسائی جشن گرفته شد/ رونمایی از سه اثر موسیقی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۷

نودمین تولد استاد حسن کسائی جشن گرفته شد/ رونمایی از سه اثر موسیقی

به مناسبت نودمین سال تولد استاد حسن کسائی جمعه سوم اسفند مراسمی در مرکز موسیقی پارس به همراه رونمایی از سه اثر موسیقی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار صبا، مراسم نودمین سال تولد استاد حسن کسائی شامگاه جمعه سوم اسفند ماه در مرکز موسیقی پارس با سرود ملی آغاز شد و در ادامه کلیپی در گذرزمان از این استاد پخش شد. پس از آن عباس سجادی مجری برنامه از اسماعیل تهرانی برای سخنرانی درباره خاطرات خود با استاد حسن کسائی دعوت کرد.
اسماعیل تهرانی استاد و معلم موسیقی درباره حضور خود در این مراسم گفت: زمان زیادی است که تعدادی از هنرمندان را که در این مراسم هستند ندیده‌بودم و الان بسیار خوشحالم.
وی افزود: دیشب در مترو صدایی شنیدم که مرا متحیر کرد و چهره این آدم را که دیدم نوازنده نی بود وقتی نزدیک‌تر شدم یکی از کارهای استاد کسائی را شنیدم.
این استاد موسیقی تاکید کرد: خیلی سخت است درباره استاد موسیقی این مرز و بوم حرف زدن. این هنرمندان پل ارتباطی نسل‌های قبل خود با نسل بعد از خود بودند و گویا وظایفی داشتند که باید به ثمر می‌رساندند.
وی درباره هنرمندان و تاثیر آنها برجامعه گفت: ابوالحسن صبا در شاخه ویولن پل ارتباطی مردم با نسل‌های قبل از خود بود. حسین تهرانی جملات قشنگی می‌گفت و یکی از آن‌ها این بود که «ما تمبک را از زیر صفر به صفر رساندیم؛ باشد که دیگران آن را ارتقا دهند». فرامرز پایور نوازنده سنتور زحمت زیادی در این عرصه کشید و خلاقیت و استعداد خود را در آموزش‌ به کار گرفت تا به این‌ مقام رسید.
پس از صحبت‌های اسماعیل تهرانی، مجری برنامه در نودمین سالگرد تولد حسن کسائی از محمدعلی کیانی نژاد نوازنده نی برای سخنرانی دعوت کرد.
محمدعلی کیانی نژاد درباره این استاد گفت: انسان‌هایی مثل کسائی، شهناز فقط برای این مرز و بوم نیستند و از کهکشان آمده‌اند. هیچ‌وقت کسائی را با کسی مقایسه نکنید. من شاگرد کوچک کسائی هستم.
پس از آن کلیپی از نگاه دیگران نسبت به استاد حسن کسائی پخش شد.
در ادامه محمد آذرشناس نویسنده و نوازنده کمانچه در توصیف استاد کسائی گفت: بداهه نوازی در موسیقی ایرانی یعنی هیچ برنامه‌ای از قبل نداشته باشید و استاد کسائی نمونه‌ای از بداهه نوازان ایرانی بود که به خوبی اجرا می‌کرد.
پس از پخش کلیپ، زیداله طلوعی نوازنده تار درباره حسن کسائی بیان کرد: خوشحالم از اینکه در کنار دوستان هستم. صحبت درباره حسن کسائی خیلی دشوار است و کسانی مثل کسائی و جلیل شهناز هنرمندان نام آور ایران هستند.
در ادامه مراسم از سه اثر موسیقی با نام‌های وقتی نیستیم، گذرگاه نسیم و قصه شمع رونمایی شد.
محمدجواد کسائی پسر مرحوم حسن کسائی در توصیف پدر خود گفت: از حضور شما عزیزان در این مراسم خوشحالم. چند سال پیش به ذهنم رسید از کارهای پدرم آلبومی تهیه کنم و از هنرمندان دعوت کردیم به تکنوازی کارهای پدرم و ۲۳ اثر تولید شد. هنرمندان و استادان دو سه نسل به این پروژه دعوت شدند و گرد آمدن این هنرمندان در کنار هم بسیار جالب توجه است. تلاش کردیم این مجموعه از کارهای پدر را تهیه و تقدیم هنردوستان عزیز کنیم.
در پایان با همنوازی کمانچه هادی منتظری و تمبک محمود رفیعیان و رونمایی از سه اثر موسیقایی، مراسم به پایان رسید.
این مراسم با حضور هنرمندانی چون اردشیر کامکار، پشنگ کامکار، محمدعلی سلمانی، اسماعیل تهرانی، محمدعلی کیانی نژاد، زیداله طلوعی، محمدجواد کسائی، هادی منتظری، محمود رفیعیان، ناصر نظر، رضا شفیعیان، فخری ملک‌پور، پری ملکی، بیژن بیژنی، صدیق تعریف، مسعود حبیبی در مرکز موسیقی پارس برگزار شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است