چرا تعداد برنامه های موسیقی محور در تلویزیون زیاد نیست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
گزارش «صبا» از برنامه های موسیقی محور تلویزیون و روند تولید این آثار طی سال های اخیر

چرا تعداد برنامه های موسیقی محور در تلویزیون زیاد نیست؟

با همه محدودیت ها برنامه سازان عرصه موسیقی، همیشه دغدغه تولید آثار موسیقی محور را داشته اند، هرچند هیچ گاه برنامه ای ماندگار با موضوعیت موسیقی به روی آنتن هیچ یک از شبکه های تلویزیون نرفته.

به گزارش «صبا»،تلویزیون ایران طی سال های فعالیتش در ســال های پس از انقلاب، فرازونشیب بســیاری را در ارائه برنامه  های متنوع پیموده است. از همان ابتدا سریال ســازی در راس برنامه  های تلویزیون قرار داشت و  و ۷۰ و ۶۰ می توان گفت فهرست پخش اغلب شبکه ها، هیچ گاه از سریال خالی نبوده است. در دهه  های  ساخت آثار داستانی(فیلم هایی با زمان کمتر از حد معمول) بسیار مرسوم بود و از برهه ای ۸۰اوایل دهه به بعد، تولید تله فیلم های مختلف در برنامه کار برخی از شبکه  های سیما قرار گرفت و پس از چند سال تب آن فروکش کرد. یا شاید مدیران و مسئولان تمایلی به این آثار نداشتند و تولید گسترده آن ها را از برنامه خارج کردند. برنامه  های گفت وگومحور نیز یکی از مقولاتی است که شبکه  های مختلف تلویزیون همواره به ساخت آن ها تمایل نشان داده اند و مسابقات تلویزیونی نیز طی این سال ها به صورت کم و بیش تولید شده اند. البته باید یادآور شد طی سال های اخیر تولید تاک شوها و مسابقات تلویزیونی شدت گرفته و مخاطبان خود را پیدا کرده است. در میان انبوه برنامه  های تلویزیونی با گونه  های مختلف، موسیقی همیشــه مهجور بوده و مسئولان و برنامه سازان هیچ گاه به صورت جدی به آن نپرداخته اند و خلا موســیقی و برنامه  های موسیقی محور همیشه در شبکه  های مختلف ســیما احساس شده است. البته این کاســتی چند دلیل عمده دارد که مهم ترین آن ها نوع نگاه مدیران ارشد به موسیقی است. 

کمیت و کیفیت آثار موسیقی محور تلویزیون  
طی سال های اخیر اگر بگویم تلویزیون و برنامه سازان هیچ گاه به مقوله موســیقی نپرداخته اند جانب انصاف را رعایت نکرده ایم. با همه محدودیت  ها برنامه سازان عرصه موسیقی، همیشه دغدغه تولید آثار موسیقی محور را داشته اند، هرچند هیچ گاه برنامه ای ماندگار با موضوعیت موسیقی به روی آنتن هیچ یک از شبکه  های تلویزیون نرفته و هرآنچه تولید شده از لحاظ کیفی آثار متوسطی بوده اند که تولیدشان ادامه پیدا نکرده است. اما طی سال های اخیر چه برنامه  هایی با موضوع و و محوریت موسیقی تولیده شده اند و به مرحله پخش رسیده اند؟
 نگاهی به برنامه  های موسیقی محور تلویزیون 
تعداد برنامه های موسیقی محور تلویزیون طی سال های اخیر زیاد نیست و تنها چند برنامه به هنر موسیقی پرداخته اند اما نکته ای که وجود دارد این است که اغلب این برنامه  ها درباره موسیقی سنتی هستند و گونه  های پاپ، راک، رپ و هیپ هاپ همچنان مهجورند و حای خالی آن ها همواره در تلویزیون و شبکه  های مختلف آن همچنان به چشم می خورد.
حبیب اله ذولفقاری؛ تهیه کننده برنامه «نغمه ها» و «شب موسیقی»: 

 سیاست کلی سازمان صداوسیما تولیدو تبلیغ برنامه های موسیقی محور نیست.

باتوجه به این که تولید چند برنامه موســیقی محور را به عهده داشــته اید، بفرمایید چرا همواره در تولید آثار موسیقی محور ضعیف عمل کرده  ایم تا آن جا که معمولا ساخت و پخش برنامه  های موفق موسیقی محور نیز مقطعی است؟ 

به هرحال سیاست کلی نظام و سازمان صداوسیما تولیدو تبلیغ برنامه  های موسیقی محور نیست. برنامه  های موسیقی محور در این حد تولید می شــوند که باکس مورد نظر را در تلویزیون و رادیو پر کنند. 
یعنی برنامه  های موسیقی محور مورد حمایت قرار نمی گیرند؟
 چرا، اما آن حمایتی که از سینما، تئاترو دیگر عرصه  های هنری می شود درباره موسیقی وجود ندارد. به همین دلیل است که اغلب تهیه کننده  ها در این زمینه دست به عصا پیش می روند تا در برنامه شان اشکالی ایجاد نشود و احیانا مورد موأخذه قرار نگیرند. گاه دیده ام که تهیه کنندگان طی تولید آثار موسیقی محور دچار خودسانسوری می شوند؛ درصورتی که طی این چند سال که در حوزه موسیقی مشغول به کار هستم به این نتیجه رسیده ام که تلویزیون و بخش های مختلف آن، آن طور که به نظر می رسد در حوزه موسیقی محدویت ندارند بلکه ما تهیه کننده  ها هستیم که برای خودمان محدویت ایجاد می کنیم.
 به نظرتان دلیل این که سیاست مشخصی در زمینه تولید آثار موسیقی محور نداریم، چیست؟ 
من مطابق با سابقه ســلیقه، علاقه مندی، دغدغه و تجربه خودم برنامه می سازم و تهیه کننده دیگر نیز باتوجه به سلیقه و دانش و تجربه خودش به ساخت آثار موســیقی محور می پردازد و این گونه می شــود که برنامه  های تولیدی، هم سطح نخواهند بود. لذا اگر سیاســتی مشخص وجود داشته باشد برنامه سازان متوجه خواهند شــد که تا کجا می توانند در حوزه موسیقی پیش بروند و چگونه به فعالیتشان ادامه دهند. اگر این اتفاق بیفتد هم من تهیه کننده، هم رسانه و هم مخاطبان تکلیف مشخص تری خواهیم داشت. تا زمانی که قاعده ای وجود ندارد ما نیز در ارائه بهتر آثار موسیقی محور دچار نوسان خواهیم بود. 
شاید به دلیل همین حساسیت هاســت که تهیه کنندگان کمتر به سراغ تولید آثار موسیقی محور می روند. 
بله، همین طور است. اغلب تهیه کنندگان به سراغ تولید برنامه  هایی می روند که دغدغه ای برایشان ایجاد نکند. از طرفی برخی از اهالی موســیقی نتوانســته اند قاعده و چهارچوب  ها و سیاست  های تلویزیون را بپذیرند و طبق آن حرکت کنند. بــه هرحال فعالیت در این عرصه قواعدی دارد. چطور زمانی که در رانندگی پشــت چراغ می ایســتیم و چند ثانیه یا چند دقیقه منتظر سبز شدن چراغ می مانیم اعتراضی نمی کنیم؟ زیرا پذیرفته  ایم که مســئولی زمان و مدت زمان قرمز بودن چراغ را تنظیم کرده است. هرچند او نیز خطا کند زیرا انسان است و انسان نیز جایزالخطاست. 
به طور کلی برای حل شدن مشکلات موجود چه باید کرد؟ 
اگر قواعد و قوانین موجود حوزه موســیقی برای من تهیه کننده و مردم تبین و روشن شود بیش از پنجاه درصد از مشکلات حل می شود و تکلیف روشن تر خواهد بود. 
برنامه «شب موسیقی» که یکشنبه  ها از شبکه چهار سیما پخش می شود امشب به چه موضوعاتی خواهد پرداخت؟
 باتوجه به آن که در آستانه میلاد حضرت مسیح هستیم از آقای لوریس چکناوریان و آقای وارطان ساهاکیان که جزو اقلیت  های مذهبی ما هستند و سال هاست در عرصه موسیقی فعالیت می کنند دعوت کرده  ایم تا در برنامه حضور یابند و از فعالیت  های این سال هایشان بگویند و درباره مباحث مورد نظر با مجری و کارشناس برنامه به گفت وگو بنشینند.

حمید ابراهیمی؛ مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار: 

در حوزه موســیقی سیاست  ها تا آن اندازه باز هست که به این هنر پرداخته شود.

چرا تولید برنامه  های موسیقی محور در تلویزیون هیچ گاه به طور نسبی موفق نبوده و ساخت معدود برنامه  های موفق نیز به طور معمول ادامه پیدا نمی کند؟ 
البته شبکه چهار سال هاست به تولید آثار موسیقی محور می پردازد و برنامه  های مختلفی را با موضوع موسیقی تولیده کرده و همواره به صورت تخصصی به این هنر پرداخته است.
 چرا در شبکه  های دیگر سیما کمتر به مقوله موسیقی پرداخته می شود؟
 دلیل این روند را در شــبکه  های دیگر نمی دانم؛ اما تا آن جا که اطلاع دارم، شبکه  های دیگر نیز به فراخور محوریتشان در تولید آثار مختلف، به مقوله موسیقی نیز می پردازند. 
شاید دلیل نپرداختن شبکه  های مختلف سیما به موسیقی این اســت که تهیه کنندگان به دلیل محدودیت  ها و حساسیت  های موجود تمایلی به تولید چنین آثاری ندارند. 
البته در همه زمینه  ها محدودیت  هایی وجود دارد اما در حوزه موســیقی سیاست  ها تا آن اندازه باز هست که به این هنر پرداخته شود. درباره شبکه چهار نیز باید بگویم که مدیر محترم فعلی و مدیران پیشین نیز نگاه درستی نسبت به مقوله موسیقی دارند و از این جهت مشکلی نداریم.
 درباره سیاست  های کلی تلویزیون نسبت به موسیقی چه نظری دارید؟
 بعید می دانم سیاست  ها آن قدر محدودکننده باشند تا آن جا که تهیه کنندگان تمایلی به تولید آثار موسیقی نداشته باشند.
 شبکه چهار در آینده نزدیک قرار است چه برنامه  هایی را با موضوع موسیقی تولید کند؟ 
قرار اســت مجموعه ای تخصصی را با موضوع اقتصاد هنر تولید کنیم که در آن وضعیت اقتصادی دقیقه ای به هرکدام از هنرها ۳۰ پنج هنر ازجمله موسیقی مورد ارزیابی قرار می گیرد و دو قسمت اختصاص دارد و طی آن با کارشناسان مربوطه گفت وگو خواهد شد.
وحید خانه ساز

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است