سینمای ایران نیاز به عمق دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱
خسرو دهقان:

سینمای ایران نیاز به عمق دارد

عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران معتقد است که، سینمای ایران در طول این سالها به خصوص بعد از انقلاب وسعت زیادی پیدا کرده و درباره موضوعات مختلف فعالیت های زیادی انجام داده است، اما نباید از یاد ببریم که این وسعت نیاز به عمق دارد.

به گزارش خبرنگار «صبا» ، عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران معتقد است که، سینمای ایران در طول این سالها به خصوص بعد از انقلاب وسعت زیادی پیدا کرده و درباره موضوعات مختلف فعالیت های زیادی انجام داده است، اما نباید از یاد ببریم که این وسعت نیاز به عمق دارد .
به گزارش روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، خسرو دهقان درباره پژوهش گفت: پژوهش آکادمیک است و بیشتر در دنیای مستند معنا دارد و در مورد سینمای هنری و داستانی اصطلاح پژوهشگر سینمایی کمی دور از ذهن است.

وی ادامه داد: پیشینه اصلی پژوهشگری چه در حوزه نقد و نظر و چه در حوزه فیلمنامه به نویسنده، محقق، فیلمنامه نویس و منتقد بر می گردد. به عنوان مثال، اگر فیلمسازی بخواهد در مورد نادرشاه افشار فیلم بسازد در این مورد پژوهش معنا دارد و یا فیلمسازی بخواهد درباره فضای بومی یک شهرستان اثری بسازد قطعا باید تحقیق کند. اما من باز هم تاکید دارم که پژوهش بیشتر برای فیلمساز مستند معنا دارد تا درباره موضوعاتی که به حقیقت نزدیک است تحقیق کند.

دهقان همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی جایزه پژوهش با توجه به تدابیرآقایان ضابطی جهرمی و اربابی بر روی سینمای ایران است. سینمای ایران در طول این سال ها به خصوص بعد از انقلاب وسعت زیادی پیدا کرده و درباره موضوعات مختلف فعالیت های زیادی انجام شده است، اما نباید از یاد ببریم که این وسعت نیاز به عمق دارد .
وی ادامه داد: پژوهش و بررسی کردن به سینما عمق می دهد تا اگر قرار است در سینما کاری انجام شود سطحی نباشد و احساسی برخورد نشود. جایزه پژوهش در واقع عمق دادن به سینمای ایران است، سینمایی که به اندازه کافی وسعت دارد اما عمق ندارد.

دهقان با بیان اینکه پژوهش جزئی از زندگی همه آدم ها است، گفت: دیده شدن پژوهش ها بسیار مهم است و نکته حایز اهمیت دیگر این است که جایزه پژوهش سینمایی باید استمرار و دبیرخانه ثابت داشته باشد و پژوهشگران برتر را به دفاتر فیلمسازی معرفی کند.

وی افزود: جایزه پژوهش سینمایی باید دبیرخانه دائمی برای پژوهش داشته باشد تا تبدیل به سازمان و نهاد شود. متاسفانه وضعیت پژوهش در کشور ما خیلی خوب نیست و اغلب پژوهش ها سطحی است. برای پژوهش کردن باید آدم های عمیقی باشیم زیرا پژوهش ضد سطحی نگاه کردن در همه امور زندگی است.

دهقان با اشاره به اینکه دوره قبل داور جایزه پژوهش بوده، یادآور شد: امسال جایزه پژوهش سینمایی حرفه ای تر، جدی تر و گسترده تر شده است و پژوهش های زیادی به دبیرخانه رسیده که این نشان از اتفاق خوب دارد.
مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی سه شنبه ۲۷ آذرماه ساعت ۱۴ در فرهنگستان هنر برگزار می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است