khabargozarisaba.ir
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 10
کد خبر: ۶۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
حجت الاسلام والمسلین پژمانفر:
تصمیم مجلس در تفکیک حمایت از سینمای مقاومت و حرفه‌ای اشتباه بوده است.
به گزارش«صبا»، حجت الاسلام والمسلمین نصر الله پژمانفر عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، جايگاه مقاومت در سينماي امروز را مهجور دانست و گفت: مقاومت بخش مهمي از تاريخ كشور ما است و حرف‌هاي ناگفته زيادي براي نسل امروز ما دارد. در بطن اين حماسه بزرگ، سوژه‌هاي دست نخورده و بكري وجود دارد كه در ذات خود، مبناي اسطوره سازي محسوب مي‌شوند. با اين تفاسير تاكنون بهره‌مندي خوبي از موضوعات مقاومت صورت نگرفته و اين ژانر فيلمسازي را با روندي ناخوشايند روبرو كرده است.

وي افزود: سينماي مقاومت تاكنون موفقيت چنداني در عرصه فيلمسازي نداشته و در پرداختن به ارزش‌هاي جنگ تحميلي كوتاهي شده است. در خوش بينانه‌ترين حالت،١٠ درصد فعاليت‌هاي انجام شده مفيد بوده كه اين حجم از فعاليت‌هاي فرهنگي بسيار نگران كننده است. با اين حال جشنواره بین‌المللی فيلم مقاومت با انگيزه ورزي و يادآوري ارزش‌ها، در نمايش زواياي پنهان مقاومت مردم ايران موثر و موفق بوده است .

پژمانفر خاطرنشان كرد: سطح حمايت از سينماي مقاومت و دفاع مقدس بسيار كم و ناكافي است. اين در حالي است كه به جرأت مي‌توان گفت فيلم‌هاي مقاومت موجود بيشتر تحت تاثير انگيزه‌هاي روحي و رواني و به صورت خودجوش ساخته شده است و مسئولان امر توجه چنداني به اين ژانر ندارند.

وي علت عدم رشد فيلم‌هاي دفاع مقدس و مقاومت در عرصه بين‌المللي را كمبود  اثر دانست و اظهار داشت: علاوه بر كوتاهي مسئولان در حمايت از ساخت آثار ارزشي، كم كاري و بي‌انگيزگي فيلمسازان در توليد اين نوع از فيلم‌ها براي مخاطب جهاني، نقش فرهنگي سينماي مقاومت را به زير سوال برده است. بنابراين نماي مثبت و رو به رشدي در پرداختن به موضوع مبارزه با ظلم ستيزي نداشته و حضور ما در اين عرصه را ناديده مي‌گيرند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس، در پاسخ به تصمیمات مجلس شورای اسلامی نسبت به حمایت از تولیدات فرهنگی در بقای تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اذعان داشت: اهمیت موضوع مقاومت علت تصمیم گیری درمورد جدا شدن سينماي دفاع مقدس و مقاومت از سينماي حرفه‌اي بوده و سياست تفكيك سينماي دفاع مقدس را در پی داشته است اما متاسفانه اين جداسازي نه تنها توجه ويژه مسئولان را جذب نكرده بلكه به گروه‌هاي محروم و اولويت‌هاي دست دوم تبديل شده است. ظرفيت بالاي توليدات دفاع مقدس انتظارات فرهنگي كشور را پاسخگو نبوده است. در حال حاضر با اميد به آينده و گاها جابه‌جايي مديريتي، منتظر تغييرات اصولي در اين حيطه هستيم.
وي معتقد است: قابليت سينماي مقاومت در جذب مخاطب بين‌المللي بسيار بالا است اما لازمه احقاق اين امر توجه به سوژه و محتواي جديد است چرا كه مخاطب سينماي معناگرا به دنبال جذابيت و اطلاعات نو مي‌گردد. اين در حالي است كه فضاي بين‌الملل از داشتن سوژه‌هاي خاص خالي بوده و مجبور به خلق سوپرمن و پرداخت هزينه‌هاي بالا شده است.  بنابراين در ساخت فيلم‌هاي مقاومت بايد به فرهنگ، ديالوگ و اصطلاحات مخاطب جهاني توجه شود و مقتضيات فرهنگي و محيطي عرصه بين‌الملل در نظر گرفته شود.

پژمانفر يادآور شد: حضور خانواده شهداي دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره فيلم مقاومت فضايي تبادلي را ايجاد مي كند. حضور شاهدان عيني مي تواند صداقت و واقعيت داستان فيلمنامه مي شود به عنوان مثال فيلم سينمايي شيار ١٤٣ توانست ارتباط عاطفي شديدي با مادران شهدا برقرار كند و با جامعيت در انتقال مفهوم، بر هرگونه مخاطب اثرگذار بوده است.
به گفته وی، مشكل تهاجم فرهنگي در همه كشورها وجود دارد در اين ميان سينما ترفند خوبي براي برون رفت بحران ها تلقي مي شود كه علاوه بر اصلاح ايرادات فرهنگي كشورهاي خارجي، زمينه رشد را براي رشد و نفوذ پيام مقاومت در جامعه هدف فراهم مي كند.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: