khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 15
کد خبر: ۶۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
سلمان وکیلی:
تلاش کرده‌‌ایم نسبت به موضوعات مختلف رویکردی متفاوت داشته باشیم و در چارچوب مباحث نظری به مسائل، موضوعات و اختلاف‌نظرها و دغدغه‌‌های احتمالی بپردازیم.

به گزارش  «صبا»،گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما از 14مهرماه در اقدامی جالب برنامه‌ای شبانه را با عنوان «شب‌‌های هنر» به روی آنتن برده که هر بخش از آن یک تهیه‌کننده دارد و با عوامل اجرایی مجزا به موضوعاتی چون تئاتر، شعر، کتاب، سینما و موسیقی می‌پردازد. مجله تصویری «شب‌های هنر» از شنبه تا چهارشنبه راس ساعت23 به روی آنتن می‌رود و هر شب به یکی از موضوعات ذکر شده اختصاص دارد.

یکی از بخش‌های جالب و متفاوت مجموعه برنامه «شب‌‌های هنر»، «شب سینما» است که تهیه‌کننده آن سلمان وکیلی است و مسعود فراستی مجری-کارشناس آن است. برنامه «شب سینما» قرار است به دور از حاشیه‌‌های روز سینما، با حضور کارشناسان مختلف به بررسی و تحلیل مباحث نظری سینما بپردازد.

سلمان وکیلی که پیش‌تر به‌عنوان دستیار کارگردان در سینما حضور داشته و با کارگردان‌‌های مختلفی همکاری کرده، درباره چگونگی تولید و ساخت برنامه «شب سینما» و مباحث مختلف آن با «صبا» گفت‌وگو کرد.

این‌که برنامه‌ای با کلیتی مشخص اما با تهیه‌کنندگی افراد و عوامل مختلف تولید شود و به مقوله‌‌های مختلفی بپردازد، اتفاق جالبی است که نمونه آن را کمتر در تلویزیون ایران دیده‌ایم، البته تولید آثار گفت‌وگومحور با چنین چیدمانی در کشورهای دیگر مرسوم است. برنامه «شب‌های هنر» با چنین ساختاری تولید شده و با نگاهی تخصصی به موضوعات و مقولات مختلف هنری می‌پردازد. کلا نظرتان درباره تولید آثار این‌چنینی چیست؟

درمجموع برنامه «شب‌های هنر» به‌نوعی نمونه مجلات تصویری است؛ که در آن پنج موضوع مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید برنامه «شب‌‌های هنر» هر شب به یکی از هنرها می‌پردازد و تولیدکنندگان هر بخش با سازوکاری معین به این سمت‌وسو رفته‌اند که هنر مورد نظر را از منظری متفاوت مورد بررسی قرار دهند. حتی اگر آن منظر تکراری است تلاش شده با نگرشی دیگرگونه به مقوله مورد نظر پرداخته شود و موضوعات مختلف آن، از زاویه‌ای دیگر روایت شود.

در برنامه «شب سینما» برای جلب نظر مخاطب چه ساختار و محتوایی را در نظر گرفته‌اید تا به این ترتیب برنامه شما از دیگر آثار مشابه متمایز شود؟

اگر توجه کنید طی چند سال گذشته شبکه‌‌های مختلف سیما برنامه‌‌های مختلفی را تولید کرده‌اند که طی آن‌ها به سینمای روز ایران و جهان پرداخته‌اند، به همین دلیل همواره جای خالی برنامه‌‌هایی که به مباحث نظری سینما بپردازند احساس می‌شود؛ و تمهید ما برای هدفمند کردن روال برنامه از لحاظ محتوایی، این است که به مباحث نظری سینما بپردازیم.

در برنامه «شب سینما» مباحث نظری سینما چه موضوعاتی را در برمی‌گیرد؟

برای پرداختن به مباحث نظری هر هفته یک موضوع را مد نظر قرار داده‌ایم. به‌طور مثال «روان‌شناسی و سینما» یکی از موضوعاتی است که در یک قسمت از برنامه به آن می‌پردازیم و از اساتید و کارشناسان این حوزه دعوت به عمل می‌آوریم. «جامعه‌شناسی و سینما»، «فرم و تکنیک در سینما»، «مذهب و سینما»، «فمینیسم و سینما» برخی دیگر از موضوعاتی هستند که در قسمت‌‌های مختلف برنامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

یعنی هر مولفه‌ای که بر کلیت سینما تاثیر گذاشته، در برنامه شما مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

دقیقا همین‌طور است. هدف ما واکاوی فضای نظری سینماست که جای خالی آن به‌شدت احساس می‌شود و کمتر برنامه‌سازی به سمتش می‌رود.

به‌طور کلی رویکرد شما و دیگر عوامل برنامه نسبت به سینما چیست؟

تلاش کرده‌‌ایم نسبت به موضوعات مختلف رویکردی متفاوت داشته باشیم و در چارچوب مباحث نظری به مسائل، موضوعات و اختلاف‌نظرها و دغدغه‌‌های احتمالی بپردازیم. خوشبختانه طی چند برنامه‌ای که تاکنون به روی آنتن رفته به موضوعاتی پرداخته‌‌ایم و سوالاتی را مطرح کرده‌‌ایم که سال‌های سال است از سوی کارشناسان و حتی فیلمسازان برجسته نادیده گرفته شده‌اند. به هر حال، مسائلی وجود دارند که همچنان با اختلاف‌نظرهای مختلف مواجهند و همچنان از سوی فیلمسازان مورد توجه قرار می‌گیرند.

لطفا در این‌باره مثالی بیاورید.

به‌طور مثال در مبحث سینمای تجربی هنوز این‌که چه اثری تجربی به حساب می‌آید اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. یا این‌که همچنان تفکیک فرم و محتوا در سینما با اشکالات و ابهاماتی مواجه است و در این‌باره از سوی فیلمسازان و کارشناسان و اهالی سینما اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. در برنامه «شب سینما» به چنین موضوعاتی پرداخته‌‌ایم تا به این ترتیب آغازی باشد برای دنبال کردن دغدغه‌‌های این‌چنینی از سوی فیلمسازان و اهالی سینما.

برنامه «شب سینما» قرار است توجه کدام قشر از مخاطبان را جلب کند و شما این برنامه را برای چه مخاطبانی تولید می‌کنید؟

همان‌طور که شبکه‌‌های مختلف تلویزیون رسالت مشخصی دارند تکلیف شبکه چهار نیز در این زمینه مشخص است. عموما شبکه چهار سیما نسبت به دیگر شبکه‌ها، مخاطبان خاص‌تری دارد. حال با وجود برنامه «شب‌‌های هنر» این مخاطب خاص براساس علاقه انتخاب می‌کند که در کدام شب به دیدن چه برنامه‌ای بنشیند. شخصی که دغدغه شعر دارد به دیدن برنامه «شب شعر» می‌نشیند و مبنای انتخاب مخاطبان دیگر نیز بر همین اساس است. در فضای سینما نیز کمتر مخاطبی پیدا می‌شود که به مقوله سینما نگاهی مشخص نداشته باشد و برنامه «شب سینما» را از ابتدا تا انتها ببیند.

بله، درست می‌فرمایید. به هرحال نمی‌توان گفت مخاطب عام سینما را نمی‌شناسد و نسبت به آن غریبه است؛ زیرا در میان هنرها، سینما بیش از همه مورد توجه مخاطب است. به این ترتیب به‌شخصه فکر می‌کنم مخاطب عام نیز نسبت به برنامه «شب سینما» توجه نشان می‌دهد.

یا قرار است برنامه‌ای را تولید کنم که رفته‌رفته سلیقه مخاطبان را ارتقا دهد، یا این‌که با تولید اثری که قصد دارد در لحظه مخاطبان بیشتری جذب کند ذائقه آن‌ها را تنزل دهم و با کم کردن بار محتوایی برنامه از تعداد آن‌ها بکاهم. حال با تولید برنامه‌‌هایی چون «شب سینما» قرار است به‌ندرت سطح سلیقه مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد و بر علم او افزوده شود. بر همین اساس فکر می‌کنم هر چه از پخش برنامه بگذرد مخاطبان بیشتری خواهد یافت.

در برنامه «شب سینما» با گستردگی موضوعات مواجهید. این وسعت و تنوع، در تولید اثر و چگونگی انتخاب کارشناسان و مهمان‌ها، شما را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

صددرصد مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. قطعا در حوزه‌‌های مختلف اساتید و کارشناسان خوبی داریم که در زمینه‌‌های مرتبط با رشته‌شان و سینما مطالعات بسیاری دارند و مدیوم سینما را می‌شناسند. اما گاهی دستمان بسته است با این حال همچنان تلاشمان را می‌کنیم که از نظر و دانش آن‌ها در برنامه استفاده کنیم.

به هرحال باید کمی بگذرد تا برنامه اعتبار خودش را به دست بیاورد.

بله، همین‌طور است. طی روزهای اول تولید، زمانی که به اساتید می‌گفتیم قرار است چنین برنامه‌ای در فضای نظری تولید شود تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر در فضای نظری امکان تولید برنامه وجود دارد؟

یکی از اتفاقات جالب برنامه «شب سینما» استفاده از مسعود فراستی به‌عنوان مجری-کارشناس است و جالب‌تر این‌که از آن مسعود فراستی تندزبان و پرحاشیه خبری نیست و مخاطب با فراستی دیگری مواجه است. کمی درباره این انتخاب توضیح دهید.

قطعأ این وجه از شخصیت آقای فراستی، قبلا نیز وجود داشته و ما فقط آن را نشان می‌دهیم. می‌دانید، از آن‌جایی که حافظه تاریخی ضعیفی داریم، فراموش کرده‌‌ایم که مسعود فراستی همان شخصی است که اواخر دهه60، همچنین طی دهه‌‌های 70 و 80 در مطبوعات قلم می‌زده است. بی‌شک مخاطب طی آن مقطع بیش از آن که چهره ایشان را بشناسد، قلمش را می‌شناخته؛ و قلم ایشان طی آن سال‌ها در خدمت سینما بوده است. ما آن فراستی را فراموش کرده‌‌ایم و طی سال‌های اخیر جنجال و توانایی او را در بخش‌های دیگر، و در برنامه‌‌هایی از شبکه‌‌های دیگر دیده‌‌ایم که مدیوم آن برنامه‌‌ها با «شب سینما» متفاوت است. آن جنجال و حاشیه‌‌هایی که می‌گویید برای جذب مخاطب عام است. جدا از این‌ها می‌خواستیم مجری برنامه صرفا مجری نباشد و راجع به موضوعات مختلف نگاه و نظر کارشناسی داشته باشد و پا به پای کارشناسان برنامه که تلاش می‌کنیم از بهترین‌‌ها باشند در بحث و گفت‌وگو سهیم باشد. اگر قسمت‌‌های مختلف برنامه را دیده باشید متوجه خواهید شد که شکل برنامه این‌گونه نبوده که چند نفر بنشینند و یکدیگر را تحلیل کنند، یا به‌اصطلاح برای یکدیگر نوشابه باز کنند و یکدیگر را تایید کنند؛ و مورد دیگر این‌که پس از پایان برنامه مباحث ادامه دارند و تمام نمی‌شوند و مخاطبی که اهل مباحث نظری باشد آن مقوله‌‌ها را دنبال می‌کند تا به واقعیات ماجرا پی ببرد.

در نوع تولید برنامه‌‌های سینمامحور یکی از نقدهایی که به نوع بستن کنداکتور شبکه‌‌های مختلف وجود دارد این است که در فصول مختلف، یا برنامه‌ای سینمامحور به روی آنتن شبکه‌‌های مختلف نیست و یا این‌که، چند برنامه مختلف سینمایی به‌طور تقریبا هم‌زمان از شبکه‌‌های مختلف پخش می‌شوند. نظرتان درباره این روال چیست؟

هر شبکه برنامه‌ریزی خاص خود را دارد و اگر این اتفاق درست بیفتد مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما باید دید طی این روند، تعامل میان شبکه‌‌ها در چه حد است. هر کدام از شبکه‌‌ها تیتر یا شعاری را برای خود در نظر گرفته‌اند و سیاست‌گذاری‌‌ها پیرو آن جمله شکل می‌گیرد. به نظرم حتی اگر برنامه‌‌های تکراری داشته باشیم باید شکل و شمایل و هدفشان متفاوت باشد تا مفید واقع شوند.

برنامه «شب سینما» چقدر از این روند آسیب دیده است؟

بدون اغراق و صادقانه ساختار برنامه «شب سینما» آنقدر متفاوت هست که با هیچ برنامه سینمامحور دیگری مطابقت نداشته باشد. نمی‌خواهم بگویم این برنامه خوب است و برنامه‌‌های دیگر از کیفیت پایینی برخوردارند؛ اما ساختار برنامه «شب سینما» با دیگر آثار مشابه متفاوت است. برنامه‌‌های دیگر به سینمای روز ایران و جهان می‌پردازند درحالی‌که «شب سینما» نگاه بنیادی‌تری دارد و به کل سینما می‌پردازد.

در جهت ارتقای برنامه چقدر نظرات مخاطبان را می‌شنوید و پیشنهاداتشان را به کار می‌بندید؟

قطعا بازخورد مخاطبان را دنبال می‌کنیم. در دو سه برنامه اول، اغلب مخاطبان متعجب بودند و دقیقا نمی‌دانستند با چه برنامه‌ای مواجهند. اما در حال حاضر این‌گونه نیست و مخاطبان کم‌کم متوجه شده‌اند که موضوع و محتوای برنامه درباره چیست و قرار است چه روندی را دنبال کند. طی این چند قسمت بر تعداد مخاطبان افزوده شده و همان‌‌ها در تولید بهتر اثر به ما کمک می‌کنند و به پیشنهاد موضوع می‌پردازند، یا این‌که به ما یادآوری می‌کنند که فلان موضوع هنوز ناتمام و باید بیشتر به آن پرداخته شود. مخاطبان حتی به ما کارشناس و مهمان معرفی می‌کنند و در این‌باره پیشنهاد می‌دهند.

درنهایت و بی‌اغراق برنامه متفاوت و باکیفیتی را به روی آنتن برده‌اید. سوال دیگری ندارم اگر مطلبی هست که ناگفته مانده، بفرمایید.

ممنونم از شما و همکارانتان که اخبار ما را انعکاس می‌دهید و کمک می‌کنید تا چنین برنامه‌‌هایی دیده شوند.


وحید خانه‌ساز

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: