بوی بهبود مجوزها و لزوم برطرف شدن نگرانی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۱

بوی بهبود مجوزها و لزوم برطرف شدن نگرانی‌ها

سهند آدم عارف- دبیر هنر

 

به گزارش خبرگزاری صبا روز گذشت؛ دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد امسال قرار است تحولی شامل حال صدور مجوزها شود. نخست آن‌که بنا بر آن‌چه انتظامی اعلام کرده «تمامی مواردی که اسناد محکم بالادستی در ضرورت اخذ مجوز ندارند، آزاد می‌شوند حتی اگر بر اثر یک سوء تفاهم چنددهه‌ای، همه به آن خو گرفته باشند!» این یکی از موارد مبارکی است که سال‌ها قبل باید رخ می‌داد. این موضوع مصادیق فراوانی هم دارد که از حوصله این مطلب خارج است اما جا دارد در این زمینه به برخی نگرانی‌ها هم پاسخ داده شود؛ به‌عنوان مثال درخصوص اخذ مجوز کتاب، تعداد زیادی از ناشران با حذف روند اخذ مجوز به این دلیل که مسئولیت را از دوش وزارت ارشاد برداشته و روی دوش ناشر می‌گذارد مخالفند و اصل سخنشان هم این است که چه تضمینی وجود دارد، براساس یک شکایت از طریق قوه قضاییه، کل سرمایه‌گذاریشان از بین نرود؟ و در همین راستا ممکن است به‌نوعی سلب مسئولیت در این حوزه تلقی شود.

انتظامی در ادامه، اظهار کرده است «در مجوزهایی که اقتضائات جدید، الزاماتی نو را فراهم آورده، تجدید نظر می‌شود؛ از طریق درخواست برای اصلاح مقررات بالادستی.» باید منتظر ماند و دید اقتضائات جدید چه اقتضائاتی هستند و الزامات نو شامل چه مواردی می‌شوند و پیش از آن نمی‌توان در این باره قضاوت کاملی داشت.

به‌جز این دو مورد در بقیه موارد، سخنان حسین انتظامی همه و همه، نوید تسهیل فرآیند پیچیده اخذ مجوز و ساده شدن این موضوع در آینده‌ای نه‌چندان دور را می‌دهند؛ اتفاقی که سال‌هاست هنرمندان را به‌علت ساعت‌ها منتظر ماندن پشت در اتاق رئیس و پاس‌کاری‌های معمول اداری در ادارات کل مربوطه، خسته و دل‌زده می‌کرده است و اسباب به‌وجود آمدن رانت‌های ریز و درشت مجوزی می‌شده است. امیدواریم با الکترونیکی شدن صدور مجوز، امکان رانت‌های ویژه‌ای هم که برای برخی در اخذ مجوزها به وجود می‌آمده از میان برود و هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه فرهنگ بتوانند در شرایط برابر و آسان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری خودشان بپردازند و دولت به‌جای مانع‌تراشی و انسداد بر سر راه هنرمندان، نقش حمایتی خود را افزایش داده و موجب رضایتمندی بیشتر تولید‌کننده و مصرف‌کنندگان کالای فرهنگی شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است