khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 15
کد خبر: ۵۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
تابلوی «دختر و بادکنک» اثر «بنکسی» در حراج «ساتبیز» یک‌میلیون‌ودویست‌هزار میلیون دلار چکش خورد، اما به‌یکباره نیمه پایینی نقاشی به‌صورت اتوماتیک ریش‌ریش شد

تابلوی «دختر و بادکنک» اثر «بنکسی» در حراج «ساتبیز» یک‌میلیون‌ودویست‌هزار میلیون دلار چکش خورد، اما به‌یکباره نیمه پایینی نقاشی به‌صورت اتوماتیک ریش‌ریش شد؛ بنکسی جمله‌ای از «میخائیل باکونین» هنرمند آنارشیست روس «تمایل به نابودی نیز یک خواست خلاقانه است» را انتشار داد و پیرو آن برخی مجموعه‌داران گفتند، حالا این تابلو ارزشی بیش از یک‌میلیون‌ودویست‌هزار دلار دارد!

بنکسی (banksy) پیکاسوی معاصر، هنرمند محبوب و مرموز، دنیای هنر را بهت‌زده کرد و تابلوی «دختر و بادکنک» خود را به عمد به تیغه‌‌های کاغذخردکن سپرد. هنرمند مرموزی که تاکنون هیچ‌کس او را ندیده، در صفحه اینستاگرامش با پخش یک فیلم‌کوتاه اعلام کرد که این کاغذخردکن توسط خود او تعبیه شده، تا اگر روزی اثرش به فروش رسید، به‌صورت اتوماتیک خود را ویران کند. برخی از منتقدان دنیای هنر مدرن، این کار بنکسی را بازارگرمی تعبیر کردند؛ همان‌طور که استفاده از نام مستعار و پنهان بودنش از انظار عموم را برای کسب شهرت بیشتر می‌دانند. از آن‌جایی که یک اثر هنری پیش از انتقال به محل حراج با دقت و وسواس بازبینی می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چطور مسئولان متوجه کارگذاشتن دستگاه در قاب اثر نشدند؟

از طرفی می‌دانیم که این حراجی‌‌ها در شرایطی ویژه و با تدابیر امنیتی بسیار بالا برگزار می‌شود و این‌که در حین مزایده هیچ کس متوجه چیز مشکوکی نشد، خود شبهه‌برانگیز است. با این بازنگری‌‌ها می‌توان این‌گونه برداشت کرد که بنکسی تنها فرد آگاه از تعبیه آن دستگاه نبوده و به احتمال قریب به یقین، دست‌کم برخی از مسئولان برگزاری حراج در جریان تخریب تابلو بودند.

طبق قوانین حراج آثار هنری، اگر یک اثر در مکان حراج آسیب ببیند، مسئولیت آن با خریدار نیست و خسارت متوجه متولیان حراج است، با این حساب چه چیزی در پس این رویداد بود؟ شاید پاسخ دلایل دیگری به‌جز منافع مالی و کسب شهرت باشد!

در شاخه‌ای از هنر مدرن، با هنر مفهومی و هنر نمایشی مواجه هستیم. از طرفی مواجه با یک اثر هنری تعابیر و خوانش‌‌های متفاوت خود را دارد و برخی از هنردوستان به گونه‌ای متفاوت این رویداد را ارزیابی کرده‌اند. از آن‌جایی که غالب کارهای بنکسی مفهومی است و با طنزی خاص به مسائل و رویدادهای جامعه اعتراض می‌کند، تخریب این اثر نیز می‌تواند قسمتی از خود اثر و یک رویداد هنری باشد. به این معنی که با تخریب خود تابلو مفهوم و پیامی به مخاطب عرضه شود. جای خرده‌ای نیست اگر مخاطب چنین برداشت کند که این خرابی معنا و مفهومی در دل خود جای داده است؛ مثلاً این‌که دختر در تصویر به‌طور کامل از بین رفت و تنها بادکنش سالم ماند؛ بادکنکی که به‌شکل قلبی سرخ رنگ جلوه‌فروشی می‌کند، می‌تواند این معنا را القاء کند که انسان میرا و فانی است و تنها عشق است که می‌ماند؛ یا خوانش‌‌هایی از این دست.

این رویداد از سوی مخاطبان متفاوت با خوانش‌‌های متفاوت مواجهه شد. در این بین برخی از طرفداران بنکسی و هنرمندان هنر مدرن، طرح‌‌های گرافیکی یا تابلوهای نقاشی‌ای خلق کردند که به تقلید از دختر و بادکنک رو به اضمحلال هستند. این تصاویر گاه با نمایش تابلوهای معروفی همچون مونالیزا هستند و گاه موضوعات ساده، مثل یک بسته سیب‌زمینی سرخ‌شده مک‌دونالد را نمایش می‌دهند.

هر مخاطب و هر هنرمند با خوانش متفاوت خود اثری نو را خلق کرده است. حال باید دید که این جریان آیا تنها به خلق همین چند اثر انگشت‌شمار محدود می‌شود، یا مبدل به مجموعه آثاری ناب از هنر مفهومی مدرن خواهند شد.

با تشکر از همکاری سارا سرخوش، دانشجوی پژوهش هنر، مقطع کارشناسی‌ارشد.

ارسال به دوستان
برچسب ها: صبا ، نقاشی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: