khabargozarisaba.ir
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 19
کد خبر: ۵۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
مهدی شفیعی؛ تهیه‌کننده سریال پربازیگر «زندگی از نو» در گفت‌وگو با «صبا»:
در حرفه‌ام آدم رفیق‌بازی نیستم. یعنی می‌نشینم بررسی می‌کنم و پس از آن انتخاب می‌کنم که کارگردان اثر چه کسی باشد

 سریال «زندگی از نو» به تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی و کارگردانی علی‌محمد قاسمی یکی از آثار جدیدی است که تاکنون 9قسمت آن به روی آنتن شبکه پنج سیما رفته و بازیگران مطرحی چون رضا کیانیان، علیرضا خمسه، بهزاد فراهانی، امیرحسین صدیق، مرتضی ضرابی، علی انصاریان و آرش مجیدی در آن ایفای نقش می‌کنند. این سریال که به معرفی بازیگران جوانی چون خیام وقارکاشانی و ژیلا آل‌رشاد پرداخته، قصه‌اش درباره زوج جوانی است که به‌دلیل بدی آب‌وهوا و خستگی از شهر تهران به شمال می‌روند و یک کمپ گردشگری در آن‌جا ایجاد می‌کنند، اما در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

مهدی شفیعی؛ تهیه‌کننده سریال «زندگی از نو» که با این اثر به موضوعاتی چون محیط زیست و اقتصاد پرداخته درباره چندوچون تولید و جزییات ساخت آن با «صبا» گفت‌وگو کرد.

آیا تحصیلات مرتبط دارید یا به‌صورت تجربی وارد عرصه تهیه‌کنندگی شده‌اید؟

من در دانشگاه هنر درس خوانده‌ام و پیش از آن در زمینه سینما آموزش دیده‌ام و پس از آن نیز در دانشگاه صداوسیما تحصیل کرده‌ام.

به نظر شما و به‌طور کلی تهیه‌کننده باید چه اصولی را رعایت کند تا در تولید اثر موفق باشد؟

معتقدم تلویزیون رسانه‌ای تهیه‌کننده‌محور است. قاعدتا اگر تهیه‌کننده همه چیز را در بخش مالی و پول ببیند موضع او نسبت به اثر عوض خواهد شد؛ درصورتی‌که پول در دست تهیه‌کننده وسیله‌ای برای درست قرار دادن اجزا و عوامل اثر در کنار یکدیگر است. حال این‌که ایده چیست و چگونه شکل گرفته و قرار است به چه شکل به آن پرداخته شود و نیازهای جامعه چه مسائلی هستند و چه تیمی با چه رویکردی به تولید اثر می‌پردازد، موارد مهمی هستند که باید مد نظر قرار گیرند و توجه به آن‌ها در کیفیت اثر به‌شدت موثر است. این‌گونه نیست که تهیه‌کننده آدم‌ها و عواملش را انتخاب کند و بعد کنار بایستد. تهیه‌کننده از ابتدا تا انتهای تولید یک اثر مسئولیت دارد. تهیه‌کننده حداقل باید دائما روند موجود را مورد بازنگری قرار دهد و به بازخوردها توجه کند و آن‌ها را در کارش لحاظ کند. البته شناخت سطح سلیقه مخاطب و آشنا بودن با تولیدات روز دنیا موضوعات بسیار مهمی هستند که معمولا به آن‌ها توجه نمی‌کنیم.

این به‌روز بودن باید در چه بخش‌هایی اتفاق بیفتد؟

به‌جز عده‌ای معدود از همکاران، متاسفانه برخی تهیه‌کنندگان آثار روز دنیا را از لحاظ ساختاری رصد نمی‌کنند؛ درست و قابل قبول است که مسائلی مانند تهاجم فرهنگی وجود دارد و ما نیز چنین مواردی را قبول داریم و به آن‌ها توجه می‌کنیم اما این‌که از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه می‌کنیم و چگونه ماجرا را تحلیل کنیم بحث دیگری است. بی‌شک یکی از وظایف اصلی و جدی تهیه‌کننده این است که به این موارد توجه کند و آثار روز دنیا را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهد.

بله، دست‌کم از لحاظ تکنیک و ابزار نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا عقب هستیم.

هم از لحاظ تکنیک و هم از نظر ساختار و محتوا.

شما تحصیلات هنری دارید. این موضوع چقدر بر دیدگاه و منظر شما در عرصه تهیه‌کنندگی تاثیر داشته و تخصص را چقدر برای تهیه‌کننده‌‌ها لازم می‌بینید؟

پیش از آن‌که مدرک تهیه‌کنندگی بگیرم، تهیه‌کنندگی کرده‌ام. گمان نمی‌کنم دانشگاه بر این روند تاثیر داشته؛ زیرا پیش از ورودم به دانشگاه آثاری را تولید کرده‌ام که اگر تعریف از خود نباشد به‌لحاظ هنری و حرفه‌ای آثار قابل تاملی بوده‌اند و تلاشم این بوده که مخاطب آن‌ها دوست بدارد. اما به هرحال تخصص در این عرصه خیلی لازم و ضروری است زیرا همان‌طور که گفتم تهیه‌کنندگی فقط تامین بخش مالی پروژه نیست. می‌توان گفت تهیه‌کنندگی مدیریتی کلان است و شخصی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید همه اجزای اثر را کاملا بشناسد و درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشد تا بتواند تیم همراه را هدایت کند و پروژه را به سرانجام برساند.

از آن‌جایی‌که تحصیلات هنری دارید، قطعا درام را می‌شناسید و بر نوع کارگردانی و مسائل فنی و حرفه‌ای شناخت دارید؛ این اشراف در تهیه‌کنندگی چه کمکی به شما می‌کند؟

آن چیزی که الان درباره آن حرف می‌زنیم و مواردی که من می‌گویم نفی‌کننده مسئولیت تک‌تک عوامل یک گروه نیست، یعنی نویسنده و کارگردان باید درام را بشناسند و فیلمبردار باید قصه را بفهمد. مجموع این موارد را عوامل باید بدانند. شاید بتوان گفت در این میان نقش تهیه‌کننده شناختن عوامل و اجزا و کنار هم قرار دادن آن‌هاست.

یعنی تهیه‌کننده باید مهره‌‌ها و عوامل را به‌درستی کنار هم قرار دهد.

بله. جز این‌که من نگارش فیلمنامه سریال «زندگی از نو» را سرپرستی کرده‌ام اما اصل ماجرا نوع چیدمان عوامل است. این‌که عوامل را در مقام و موقعیتی قرار دهیم که بتوانند کار را پیش ببرند.

چه شد که تهیه‌کنندگی سریال «زندگی از نو» را به عهده گرفتید؟

نگارش فیلمنامه سریال «زندگی از نو» سال91 به پایان رسید که مسکوت ماند و تولید آن متوقف شد؛ تا این‌که سال گذشته قرار بر این شد آن را تولید کنیم و طبیعأ بر حسب آثار روز دنیا و نوع نگاه مخاطب امروز، آن قصه قبلی قابل توجه و مورد قبول نبود.

و شما آن را بازنویسی کردید؟

بله، این اتفاق افتاد و درام اثر، شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها، مباحث موجود در قصه و نوع نگاه ما تغییر کرد و فرم و ساختار و حتی نوع فیلمبرادری اثر نیز مورد بازنگری قرار گرفت. سال گذشته فیلمنامه بازنویسی شد و اثر به مرحله تولید رسید و ضبط آن اردیبهشت‌ماه امسال به پایان رسید و پس از آن به مرحله پس‌تولید و فنی پرداختیم.

چرا در سال91 سریال به مرحله تولید نرسید؟

چند دلیل واضح داشت. آن سال‌ها دوران بی‌پولی سازمان بود و تلویزیون با کمبود بودجه مواجه بود.

این کمبود بودجه که اتفاق تازه‌ای نیست و همچنان وجود دارد.

بله، اما در آن سال‌ها اوضاع مالی سازمان مانند الان نبود. از طرفی سریال «زندگی از نو» به مباحثی چون منابع طبیعی و محیط زیست می‌پردازد و از آن‌جایی که این بخش‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند و از لحاظ مالی ضعیف هستند، امکان مشارکت و جذب اسپانسر وجود نداشت.

در زمان تولید، بالاخره توانستید برای جبران خلأ بودجه از وجود اسپانسر بهره ببرید؟

خیر، سریال «زندگی از نو» اسپانسر ندارد و سازمان به‌صورت مستقل آن را تولید کرده است.

چطور شد علی‌محمد قاسمی را به‌عنوان کارگردان انتخاب کردید زیرا آن‌طور که شنیده‌ام سریال «زندگی از نو» نخستین تجربه کارگردانی ایشان در عرصه سریال‌سازی است.

آقای قاسمی به‌جز حضور در پروژه‌‌های سینمایی، کار دیگری را کارگردانی کرده که من تهیه‌کننده‌‌اش بوده‌ام. آن اثر در حوزه دفاع مقدس تولید شد و «شهربانو» نام داشت و پس از آن پروژه این نخستین تجربه ایشان در عرصه سریال‌سازی است.

پیش از آن‌که سریال را کلید بزنید برخی از رسانه تیتر زدند که کارگردان سریال «زندگی از نو» انتخاب شد. مگر شما به‌دنبال کارگردان خاصی بودید؟

البته این تیتر رسانه‌ای است. اما متاسفانه یا خوشبختانه همیشه در انتخاب کارگردان وسواس به خرج می‌دهم. آن کارگردان باید با فرم و محتوای مورد نظر همگون و همساز باشد، این‌گونه نیست که حالا یک نفر بیاید کارگردانی کند و پولش را بگیرد و برود.

همکاری قبلی‌تان با آقای علی‌محمد قاسمی باعث شد او را برای کارگردانی انتخاب کنید؟

آن همکاری در انتخابم بی‌تاثیر نیست، زیرا روحیات ایشان را می‌شناختم، اما کلا در حرفه‌ام آدم رفیق‌بازی نیستم. یعنی می‌نشینم بررسی می‌کنم و پس از آن انتخاب می‌کنم که کارگردان اثر چه کسی باشد. به هرحال علی‌محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری بوده و کارش را بلد است. نباید فراموش کنیم آثار تلویزیونی از شبکه‌‌های ماهواره‌ای و اینترنتی نیز پخش می‌شوند و مخاطبان آن‌ها فقط ایرانی‌‌های ساکن کشور نیستند، یعنی داریم به مخاطبان خارج از کشور هم پیام می‌دهیم و باید همچنان این موضوع مهم را مدنظر قرار دهیم.

در سریال «زندگی از نو» از وجود بازیگران مطرح و چهره بهره برده‌اید و این در حالی است که نوع قصه باعث شده هرکدام از آن‌ها را مدت‌زمان کوتاهی در اختیار داشته باشند که تمهید مناسبی است و باتوجه به رقم بالای دستمزد بازیگران چهره از لحاظ مالی به نفع پروژه است. این نگاه و روند تولیدی و به‌صرفه چقدر آگاهانه بود؟

این اتفاق یقینا آگاهانه و فکرشده است. به هرحال تلویزیون رسانه‌ای است که به تولید آثار کم‌بودجه و کم‌هزینه می‌پردازد و مبنای آن بر این اساس است که از بازیگران چهره استفاده نکند و این روند استانداردی است که رسانه‌‌های دیگر دنیا نیز طبق آن پیش می‌روند. از طرفی، بخشی از ماجرا این است که ما بدعادت شده‌‌ایم و عادت کرده‌‌ایم با این بودجه‌‌های کم از بازیگران چهره استفاده کنیم که دستمزدهای بالایی دارند. بخش دیگر نیز این است که به هرحال بازیگران چهره شناخته شده‌اند و مردم آن‌ها را دوست دارند. در پروژه «زندگی از نو» در جهت پیشروفت قصه و در راستای اثر از این بازیگران چهره استفاده کردیم، ضمن آن‌که تلاش کرده‌‌ایم بازیگران جوان را نیز به مخاطبان معرفی کنیم که در قسمت‌‌های بعدی نیز بازیگران جوانی به قصه وارد می‌شوند و به این ترتیب به مخاطبان معرفی خواهند شد.

ساخت سریال در شهرستان از لحاظ تولید و تامین مالی پروژه کار بسیار دشواری است. طی زمان ضبط با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

بله، درست است. ساخت اثر در شهرستان کار بسیار سختی است؛ اما به‌طور معمول اغلب آثاری که تاکنون تولید کرده‌ام، نه تمام طول پروژه، اما لااقل یکی دو روز از زمان ضبط آن‌ها در شهرستان بوده است. سختی‌‌های موجود به جای خود، اما به نظرم قرار نیست همه آثارمان آپارتمانی باشد. ما کلیتی داریم به نام کشور ایران. این‌که بگویم فلان قوم یا اهالی فلان منطقه باید اقلیم خودش را ببیند، نه این‌گونه نیست و ما تلاش کرده‌‌ایم این روال را به‌شکل ملی نشان دهیم؛ زیرا کشور یکپارچه‌ای هستیم و این یکپارچه بودن باید در اثر دیده شود. درکل تولید در شهرستان هزینه‌ها، بی‌پولی‌‌ها و گرفتاری‌‌های دیگری دارد که فقط باید کار کنید تا به این ترتیب با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

به نظرم تحمل سختی‌‌ها به یک اثر قابل قبول و باکیفیت می‌ارزد. سریال «زندگی از نو» لوکیشن‌‌های چشم‌‌نوازی دارد و تعلیق‌‌های ریز و درشت، قصه آن را برای مخاطب جذاب‌تر کرده است. خودتان طی این چند قسمت بازخورد مخاطبان را چگونه دیده‌اید؟

باز هم می‌گویم که تعریف از خود خیلی خوشایند نیست اما تا این لحظه که با شما حرف می‌زنم بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان دیده‌ام. این را هم بگویم که پیش از تولید سریال نظرم این بود که باید اثری را تولید کنیم که مخاطبان عام آن را بفهمند و مخاطبان خاص نیز آن را بپسندند که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

از زمان پخش سریال راضی هستید؟

درباره زمان و تاریخ پخش اثر مدیران تصمیم می‌گیرند. به نظرم «زندگی از نو» آن‌قدر نمایش داده خواهد شد که دیده شود.

و سخن آخر؟

حرف خاصی نیست. قطعا خروجی یک اثر محصول تلاش یک نفر نیست؛ نه من به‌عنوان تهیه‌کننده و نه کارگردان و نه دیگر عوامل. حتی آن شخصی که پذیرایی می‌کند در موفقیت اثر سهیم است و به نظرم سریال «زندگی از نو» محصول زحمات تیمی حرفه‌ای و کاربلد است.

ارسال به دوستان
برچسب ها: صبا ، سریال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: