khabargozarisaba.ir
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 16
کد خبر: ۵۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
طرح خانه ایرانی حدود سه سالی می‌شود که از سوی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور مطرح شده است

طرح خانه ایرانی حدود سه سالی می‌شود که از سوی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور مطرح شده است؛ خانه‌ای که قرار بود صفر تا صد آن با صنایع‌ دستی طراحی شود و مدلی برای چیدمان خانه زوج‌های جوان و وارد شدن صنایع دستی به زندگی روزمره مردم باشد اما هر کسی قدرت خرید وسایل این خانه را ندارد.

ایده چیدمان خانه‌ای با صنایع دستی ایران، برای نخستین بار در هفتمین نمایشگاه معماری، خانه مدرن و دکوراسیون داخلی اجرایی شد تا محصولات صنایع دستی متناسب با چیدمان منازل مسکونی و محیط‌های اداری عرضه شود.

بعد از آن ۱۰۰مترمربع از فضای بیست‌‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به غرفه خانه ایرانی اختصاص پیدا کرد و کل یک خانه شبیه‌سازی شده از اتاق‌خواب گرفته تا سالن پذیرایی و آشپزخانه با صنایع دستی چیدمان شد. الگویی که برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذاب بود اما بعد از قیمت کردن محصولات چیده‌شده در این خانه صرفا به نگاهی گذرا از سوی بسیاری از مردم ختم می‌شد.

این خانه در بیست‌‌ونهمین نمایشگاه صنایع دستی(عیدانه) به شیوه دیگری استفاده از صنایع دستی در زندگی روزمره را نشان داد و مخاطبان بسیاری را جذب کرد اما باز هم قیمت‌های محصولات ارائه‌شده در آن بالا بود.

به گزاش «صبا»؛ سرانجام پس از ارائه مدل‌های مختلف خانه ایرانی در نمایشگاه‌های صنایع دستی، نخستین خانه ایران به‌شکل ثابت در «رویداد تبریز۲۰۱۸» در خانه تاریخی صلح‌جو افتتاح شد و پویا محمودیان؛ معاون صنایع دستی، اعلام کرد: «قرار است از این مدل خانه ایرانی دست‌کم در ۳۱ استان کشور راه‌اندازی شود.»

رونمایی از خانه ایرانی در رویداد «تبریز۲۰۱۸»

سومین مدل خانه ایرانی در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی رونمایی و معرفی شد تا قابلیت ورود هر چه بیشتر صنایع دستی ایرانی به خانه‌ها معرفی شود. اما در همه خانه‌های ایرانی که تاکنون رونمایی شده است، محصولاتی به‌جز صنایع دستی نیز به نمایش گذاشته شده است.

قرار بود غرفه خانه ایرانی در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و هدایای میلان ایتالیا نیز حضور داشته باشد. همچنین پویا محمودیان در نشستی که با دبیر بخش اقتصادی سفارت کره داشت، اعلام کرد «معاونت صنایع دستی آمادگی دارد مدل خانه ایرانی را در کره‌جنوبی به نمایش بگذارد.»

هیاس حسینی؛ هنرمند فعال رشته شیشه‌گری، نیز مدل خانه ایرانی را که چند سالی می‌شود در نمایشگاه‌های صنایع دستی اجرا می‌شود، جالب و مفید دانسته و در این‌باره می‌گوید: خوشبختانه طراحی و انتخاب آثار به یکی از معماران موفق و پیشکسوت -دکتر انوشفر- واگذار شده است؛ اما عنوان کردن برخی از نکات درباره خانه ایرانی نیز می‌تواند مفید باشد.

چیدمان خانه ایرانی در هفتمین نمایشگاه معماری، خانه مدرن و دکوراسیون داخلی

او می‌گوید: ویلیام موریس -کارآفرین و هنرمند- یکی از شاخص‌ترین هنرمندانی است که با وارد کردن آثار هنرمندان به زندگی مردم سبب ارتباط، محبوبیت و زیبایی‌شناسی بین مردم، هنر و صنایع‌دستی شد. همیشه در دنیا و حتی در کتاب‌های تاریخ هنر معماران جزو پیشروها و خلاق‌ها بوده‌ و تاثیر فراوانی بر هنرمندان در حوزه‌های دیگر داشته‌ است. نمونه بارز و موفق آن مدرسه باوهاوس بود که سه مدیر لایق داشت که هر سه معمار بودند. آنان تاثیر بسیار عمیق و ژرفی در هنر و طراحی‌صنعتی و صنایع‌دستی دنیا گذاشتند. شاید به‌جرأت بتوان گفت آن سه تاثیرات فراوانی بر مدارس و دانشگاه‌های هنر بعد از خود داشته‌اند.

این هنرمند با بیان این‌که صنایع‌دستی در دنیای معاصر درحقیقت نوعی مقاومت و جنبش است که آلترناتیو و منکر سبک زندگی به شیوه مصرف‌گرای صنعتی است، ادامه می‌دهد: دلایل این نوع دیدگاه آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری است که تولید صنعتی به محیط زیست وارد کرده و زندگی اجتماعی انسان‌ها را خالی از پیوندهای دوستی، محبت و انسان‌دوستی کرده است. درواقع تولیدات کارخانه‌ای با نشانه گرفتن حساب بانکی افراد و تبلیغات دروغین باعث رشد و فروش کالاهایی می‌شود که به دور از احساس، عواطف و پیشینه فرهنگی است و فقط و فقط فرهنگ مصرف‌گرایی را تشویق می‌کند.

او درباره مدل خانه ایرانی که در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی رونمایی شد، اظهار می‌کند: در نظر نگرفتن کتابخانه می‌تواند جای سوال باشد. اگرچه آمار کتاب‌خوانی و مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، وظیفه افراد فرهیخته و هنرمندان است که در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. پس چه بهتر که در خانه ایرانی و در نمایشگاه صنایع‌دستی که جزو پربازدیدترین نمایشگاه‌ها از همه اقشار جامعه است به این امر بپردازند.

سومین خانه ایرانی در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی

حسینی بیان می‌کند: به نظر می‌آمد اگر به جای استفاده از یک رشته صنایع‌دستی مثل سرامیک در تعداد زیاد فقط یک یا دو اثر انتخاب می‌شد امکان معرفی رشته‌های بیشتری بود. استفاده از سفال و سرامیک با تعداد بالا در خانه ایرانی فرهنگ مصرف را بیشتر از معرفی و آشنا کردن مردم با فرهنگ و هویت ایرانی القا می‌کرد.

ارسال به دوستان
برچسب ها: صبا ، خانه ایرانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: