متوسط رو به بالا! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
گزارشی از تازه‌‌های اکران سینما در نیمه دوم تابستان؛

متوسط رو به بالا!

از ابتدای سال97 تا به امروز فیلم‌های حدود سی فیلم به روی پرده سینما‌‌ها رفته است که از این تعداد کمتر از هفت فیلم توانستند خوش بدرخشند.

 از ابتدای سال۹۷ تا به امروز فیلم‌های حدود سی فیلم به روی پرده سینما‌‌ها رفته است که از این تعداد کمتر از هفت فیلم توانستند خوش بدرخشند. با آغاز فصل تابستان فیلم‌هایی چون «دشمن زن»، «شماره۱۷ سهیلا»، «مرداد»، «دارکوب»، «خاله قورباغه» و… اکران شدند و در نیمه تابستان خبر از اکران چند فیلم مهم دیگر به گوش می‌رسد که برخی از آن‌ها قراردادشان به ثبت رسیده و تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند و برخی دیگر در سکوت خبری و یا تبلیغاتی، خود را برای نمایش عمومی آماده می‌کنند. فیلم تحسین‌شده «تنگه ابوقریب» از هفته گذشته اکران خود را آغاز کرد، «شعله‌ور» فیلمی متفاوت از حمید نعمت‌اله از چهارشنبه همین هفته به روی پرده خواهد رفت و فیلم‌هایی چون «به دنیا آمدن»، «راه رفتن روی سیم»، « داش‌آکل»، «همه چی عادیه!»، «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به‌زودی سر در سینماهای شهر را تصاحب می‌کنند. به همین بهانه در این شماره به معرفی بیشتر این آثار پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
به دنیا آمدن

فیلمی سینمایی «به دنیا آمدن» به کارگردانیمحسن عبدالوهابو تهیه‌کنندگیمحمد احمدیدر سال۹۴ ساخته شد و برای اولین بار در بخش سودای سیمرغسی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که دومین همکاری مشترک محمد احمدی و محسن عبدالوهاب پس از فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» به حساب می‌آید، توانست در بخش‌های بهترین موسیقی فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین تدوین کاندیدای سیمرغ بلورین شود گرچه درنهایت نتوانست جایزه‌ای را به نام خودش به ثبت برساند. هدایت هاشمی، الهام کردا، پونه عبدالکریم‌زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری، اسماعیل پوررضا، مرتضی نسیم سبحان و… از بازیگران این فیلم سینمایی هستند و قصه زن و شوهری را روایت می‌کنند که در آستانه‌ میان‌سالگی برای ادامه‌ مسیرِ زندگی‌شان با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند… فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» پس از سه سال قرار است رنگ اکران را ببیند و بنا بر اخبار، قرارداد آن برای اکران در گروه سینمایی «جوان» پس از نمایش فیلم «مرداد» بهمن کامیاربه ثبت رسیده که البته هنوز خبری از تاریخ دقیق اکران آن نیست.

تنگه ابوقریب

بهرام توکلی که سابقه حضور موفق در ژانر مختلف را داشته این‌بار به سراغ فیلمی در ژانر دفاع مقدس رفته است و توانسته در این فضا نیز سربلند ظاهر شود. «تنگه ابوقریب» فیلمی به نویسندگی و کارگردانیبهرام توکلیو تهیه‌کنندگیسعید ملکانو محصولسازمان هنری رسانه‌ای اوجدر سال۹۶ ساخته شد و نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود. «تنگه ابوقریب» در کنار«بمب؛ یک عاشقانه»با یازده نامزدیسیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی‌وششم شدند. این فیلم با دریافت ششسیمرغ بلورینبیشترین سیمرغ را ازسی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجردریافت کرده ‌است. «تنگه ابوقریب» با بازی امیر جدیدی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی قربانی و مهدی پاکدل روایتی است از دفاع گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. فیلم «تنگه ابوقریب» که در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر تحسین مردم و منتقدان را برانگیخته بود از ۱۷مرداد به سرگروهی سینما استقلال اکران خود را آغاز کرده است.

شعله‌ور

حمید نعمت‌اله که پیش از این پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال گذشته را ساخته بود. با «شعله‌ور»، فیلمی متفاوت در ژانر اجتماعی توانست نظر منتقدان و داوران سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر را جلب کند. این فیلم در شش رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد و امین حیایی توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. این فیلم به کارگردانی حمید نعمت‌اله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی از ۲۴مرداد به سرگروهی سینما کورش، اکران خود را در سینماهای تهران و شهرستان آغاز خواهد کرد. فیلمنامه «شعله‌ور» به‌طور مشترک توسط هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌اله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او و همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امین حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، فرید قبادی، دارا حیایی، مژگان صابری و پانته‌آ مهدی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

راه رفتن روی سیم

رویای یک گروه موسیقی زیرزمینی این است که در خارج از ایران کنسرتی برگزار کنند. همه چیز را آماده کرده‌اند و قصد دارند قانونی از کشور خارج شوند، اما مشکلاتی موجب می‌شود به سراغ شیوه‌های غیرقانونی خروج از کشور بروند و اتفاقات آن‌طور که انتظار می‌رود، پیش نمی‌رود. این چند خط خلاصه داستان فیلم «راه رفتن روی سیم» ساخته احمدرضا معتمدی است. البته نام قبلی این فیلم که در سال۹۵ ساخته شده «بوف کور» بود که پس از مدتی تغییر کرد. احمد مهرانفر، حامد کمیلی، اندیشه فولادوند، هومن برق‌نورد و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «راه رفتن روی سیم» قرار است پس از دو سال فرصت اکران پیدا کند این در حالی است که معتمدی امسال با فیلم جدیدش «سوء تفاهم» در جشنواره حضور داشت.

داش‌آکل

«داش‌آکل» بار دیگر به سینما می‌آید.«داش‌آکل» داستانی از کتاب «سه قطره خون»نوشتهصادق هدایت در سال۱۳۵۰ توسط مسعود کیمیایی به فیلم تبدیل شد اما حدود ۴۷سال بعد از آن محمد عرب با برداشتی آزاد از این داستان، قصد کرد فیلم «آتش و قداره» را بسازد و بازیگرانی چون حسین یاری، مهران غفوریان،محمدرضا شریفی‌نیا، هلیا امامی، فاطمه گودرزی، علی صادقی، مهرداد ضیایی، نیما شاهرخ‌شاهی، ارژنگ امیرفضلی، امیرحسین صدیق، قدرت‌اله صالحی، اله‌قلی نظری، محسن افشانی، ارسلان قاسمی، علی مسعودی‌مشهدی، امین ایمانی، رضا عزیزی، ایمان صفا، رضا هاشمی، علیرضا بابایی، صادق حدادی، طاها عرب، محمدرضا زاهدی آن را مقابل دوربین برد. اما پس از چندی این فیلم که به قلم منصور ابراهیمی است با تصمیم سازندگان به «داش‌آکل» تغییر نام داد. «داش‌آکل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد عرب‌(گرگانی) در حال حاضر در نوبت اکران قرار دارد و پس از پایان نمایش «دم‌سرخ‌ها» در گروه باغ کتاب روی پرده سینماهای سراسر کشور خواهد رفت.

همه چی عادیه!

محسن دامادی که پیش از این ساخت آثاری چون را در کارنامه کاری خود داشته است فیلم سینمایی «همه چی عادیه!» را به سرگروهی ماندانا به‌زودی روانه پرده سینما می‌کند. «همه چی عادیه!» روایتگر داستان زندگی جوانی روستایی است که به‌دلیل کمبود و بحران آب و به‌دنبال لقمه نانی به پایتخت مهاجرت می‌کند. او مجبور به فعالیت در مشاغلی می‌شود که دانش و تجربه‌ای از آن‌ها ندارد… اما بازیگرانی چون عباس غزالی، بهنوش بختیاری، رز رضوی، (با هنرمندی) پژمان بازغی، رضا رویگری، لیلا بلوکات و (با حضور) سحر قریشی، همراه با نگین معتضدی، صفر کشکولی، بیتا عالمی، اسما حسینی، امیر جنانی و عرفان حسینی در این فیلم ایفای نقش خواهند کرد. این فیلم یک معضل اجتماعی را با زبانی طنز به تصویر کشیده است. و قرار بود ساخته جدید محسن دامادی از نیمه دوم مردادماه به روی پرده برود.

آخرین بار کی سحر رو دیدی؟

فرزاد موتمن خالق فیلم فراموش‌نشدنی «شب‌‌های روشن» پس از سه سال دوری از سینما با فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» به سینما می‌آید. نکته جالب توجه این‌جاست که این فیلم همچون سایر فیلم‌هایی که چند سالی در نوبت اکران مانده بودند پس از گذشت سه سال اکران خواهد شد. «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» فیلمی به کارگردانیفرزاد موتمنو نویسندگیامیر عربیمحصول سال۹۴ است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغسی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجرپذیرفته شد و توانست در بخش بهترین فیلم، کارگردانی، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و فیلمنامه کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شود اما سیمرغی را از آن خود نکرد. فرزاد موتمن درباره این ساخته خودش گفته است: «آخرین بار کِى سحر رو دیدى؟» یک فیلم پلیسی با پس‌زمینه قوی اجتماعی است. قصه این فیلم معضلی را مطرح می‌کند که همه باید نسبت به آن حساس باشند. اما آن چیزی که بیشتر از همه در این فیلم برای من جذابیت داشت این بود که همیشه می‌خواستم فیلمی با تم جست‌وجو بسازم که در این فیلم محقق شد. در خلاصه داستان این اثر آمده: صبح است. مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسرنگهبان می‌گوید دختر جوانش سحر، دیشب به خانه بر‌نگشته و…

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است