khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 15
کد خبر: ۵۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
نگاهی به وضعیت حضور ایران در بازارهای جهانی صنعت گیم و ظرفیت‌های بازی‌سازان ایرانی در دل تحریم‌ها؛
درآمد ناخالص بازی‌های ایرانی صادر شده در سال۹۶ یک‌میلیون‌و235هزار دلار بوده که بیشتر این درآمد از طریق فروش بازی‌های پولی بوده است

درآمد ناخالص بازی‌های ایرانی صادر شده در سال۹۶ یک‌میلیون‌و235هزار دلار بوده که بیشتر این درآمد از طریق فروش بازی‌های پولی بوده است و بازی‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای درصد کمتری از درآمدزایی را به خود اختصاص داده بودند.

به‌گزارش «صبا»، اگرچه هنر-صنعت طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال‌های اخیر از رشد نسبی مناسبی برخوردار بوده و افق‌های تازه‌ای پیش روی فعالان این صنعت قرار گرفته تا جایی که اخیرا رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای از درآمد صدمیلیون تومانی بازی‌های رایانه‌‌ای ایرانی در بازار داخل خبر داده است، اما باید پذیرفت سهم درآمدی بازی‌های رایانه‌ای و حجم گردش کامل مالی آن که با چرخه فروش به مخاطب ایرانی کامل می‌شود، همچنان سهم ناچیزی است و ظرفیت‌های رشد بسیار بیشتری دارد.

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین اعلام کرده است که در سال94 سهم بازی‌های ایرانی از بازار داخلی 11درصد بوده و این سهم در سال96 با دوبرابر شدن حجم این بازار به ۱۴درصد رسیده است.

رتبه سی‌و‌یکم ایران در بازار گیم دنیا

با رونق صنعت گیم در داخل کشور بازی‌سازان و فعالان این صنعت تلاش‌های بیشتری برای هم‌سویی با استانداردهای بین‌المللی صنعت گیم و ورود به بازارهای جهانی کرده‌اند که نتیجه این تلاش‌ها حالا به صادرات و حضور هرچند اندک اما تاثیرگذار بازی‌های ایرانی در بازارهای جهانی منجر شده است.

این روزها حتی بعضی بازی‌سازهای داخلی در حال تولید بازی‌هایی برای ناشران بین‌‌المللی هستند چون اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم بازی‌های ایرانی اقبال نسبتا مطلوبی در بازارهای منطقه دارند، چون این بازی‌ها برای رده‌های سنی مختلف مناسب بوده و اغلب موضوعات آن‌ها برای کاربران کشورهای منطقه جذاب و جالب هستند.

دو میلیون دلار؛ سهم ایران از صادرات بازی

در دو سال گذشته مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک) اولین گزارش رسمی درباره صادرات بازی‌‌های رایانه‌ای ایرانی را منتشر و اعلام کرد که سهم ایران از صادرات بازی‌های رایانه‌ای در جهان ۲/۱میلیون دلار بوده است. این مرکز همچنین در آن زمان اعلام کرد درآمد ناخالص بازی‌های ایرانی صادر شده در سال۹۶ یک‌میلیون‌و235هزاردلار بوده که بیشتر این درآمد از طریق فروش بازی‌های پولی بوده است و بازی‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای درصد کمتری از درآمدزایی را به خود اختصاص داده بودند. اگرچه این رقم در مقایسه با ارقام فروش و سودهای کلانی که کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای نصیب خود می‌کنند، رقم ناچیزی محسوب می‌شود اما دست‌کم می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع مهم باشد که در صورت سرمایه‌گذاری به‌میزان مناسب و شناخت دقیق مزیت‌های نسبی و قطعی خودمان، کسب سودهای کلان در بازارهای جهانی هم نمی‌تواند چندان آرزوی دور و درازی باشد.

تحریم‌ها؛ مانعی جدی

تقویم ورق خورده و روزگار برای ما سخت‌تر شده است و نمی‌توان مانع‌تراشی تحریم‌ها سر راه ورود بازی‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی را معضل ندانست اما به‌نظر می‌رسد صادرات بازی‌های رایانه‌ای در مقایسه با کالاها و خدمات و دیگر از وضعیت بهتری در تحریم‌ها برخوردار است.

حسن کریمی‌قدوسی؛ رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم با تاکید بر این موضوع بیان می‌کند: برای صادرات بازی‌های رایانه‌ای روی کاغذ هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما بازی‌سازان ما برای انتقالات و تراکنش‌های مالی نمی‌توانند در داخل کشور تعریف کنند و به همین دلیل باید با یک ناشر خارجی قرارداد همکاری داشته باشند. با وجود این موانع، در سال‌های اخیر بخش بازی‌های رایانه‌‌ای ایرانی توانسته‌اند وارد بازارهای جهانی بشوند.

او معتقد است، بازی‌سازان باید هوشمندانه عمل کنند و با ارزیابی موقعیت به‌خوبی تصمیم بگیرند که بازی خودشان را به کجا و با چه شرایطی صادر کنند. حتی با ارائه حساب بانکی معتبر بین‌المللی یکی از اعضای خانواده یا یک شرکت دیگر هم می‌توان بازی‌ها را صادر کرد، اما خرید و دانلود بازی مهم‌ترین عامل برای موفقیت آن است و نشان می‌دهد که این بازی درآمدزا بوده است یا خیر.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌افزاید: سه یا چهار سال پیش ایران هیچ صادراتی در صنعت گیم نداشته است، اما اکنون صنعت گیم ما در ارائه و صادرات بازی‌های پریمیوم(بازی‌هایی که پرداخت درون‌‌برنامه‌ای نداشته و تنها در همان ابتدا برای نصب هزینه دریافت می‌کنند) موفقیت‌های خوبی داشته است.

عملکرد مثبت TGC

همایش و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران یا TGC به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای در منطقه خاورمیانه با حضور ناشران و فعالان بین‌المللی از سراسر دنیا، بزرگ‌ترین فرصت برای معرفی و توسعه صنعت گیم کشورمان است.

دومین دوره این رویداد امسال با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران و مجموعه Game Connection فرانسه برگزار شد تا بتواند پلی میان بازی‌سازان ایرانی و خارجی برای انتقال دانش و تجربیات و البته ایجاد فرصت‌های تجاری جدید باشد.

حسین مزروعی به‌عنوان یک بازی‌ساز عملکرد TGC را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین مزیت این رویداد ایجاد فرصت‌های خوب برای تعامل با ناشران و فعالان بین‌المللی صنعت گیم است که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر انتقال دانش و تجربیات آن‌ها به بازی‌سازان ایرانی داشته باشد. TGC کمک می‌کند تا بازی‌سازان ایرانی بتوانند چشم‌انداز بهتر و واقعی‌تری به بازارهای جهانی داشته باشند و خودشان را در چارچوب‌ها و استانداردهای بین‌‌المللی ارزیابی کنند. این فرآیند به‌تدریج باعث رشد صنعت گیم ما خواهد شد.


مستانه مباشری

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: