کتابم را نادیده گرفتند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۳
مهدی عزتی نویسنده کتاب «کاتارسیس در هنرهای زیبا» در گفت‌وگو با صبا گفت:

کتابم را نادیده گرفتند!

«گاهی اوقات فضا ناسالم می شود و من از این بابت بسیار ناراحت هستم چون کتاب من را نادیده گرفتند و این مسئله باعث شد دیگر علاقه و تلاشی به دیدن شدن نداشته باشم.»

 مهدی عزتی نویسنده کتاب «کاتارسیس در هنرهای زیبا» در گفت‌وگو با «صبا» درباره  کتاب خود گفت: کاتارسیس عشق ممنوعه‌ای بود که می‌بایست فقط از فاصله‌ای دور تماشایش کرد، اما حضور او پس از سال‌ها آتشی است که همه چیز را می‌سوزاند و البته همه چیز را روشن می‌کند.
عزتی درباره معنی لغوی کاتارسیس افزود: کاتارسیس به معنای تزکیه نفس است؛ کاتارسیس یک واژه یونانی معنای تطهیر، تزکیه و تخلیص است که بعدها به یک واژه علمی برای محققان تبدیل شده است. این واژه از کلمه یونانی کاتارین به معنی «پاک کردن» گرفته شده و در ادامه تطورش از حوزه مذهب، پزشکی و دیگر سنت‌های عالمانه یونانی به مباحث معاصر راه یافته است. در واقع  یونانیان  باستان هدف از تراژدی را کاتارسیس می دانستند که مخاطب به تماشای یک نمایش محزون بنشیند و دچار تزکیه نفس شود.
وی در مورد اسم کتاب بیان کرد: بعضی افراد بابت انتخاب این اسم بر من خرده گرفتند و عده ای هم با دیدن این اسم کتابهای نقد هنر و …برایشان  تداعی می شد ولی  من با توجه به اینکه اعتقاد داشتم اسم مناسبی است و باعث کشف این کلمه بعد از خواندن این کتاب می شود اصرار داشتم همین اسم باقی بماند.
این نویسنده در مورد موضوع کتاب گفت: این کتاب یک رمان عاشقانه است که در دو برهه ی زمانی حال و گذشته اتفاق می افتد و  به صورت اول شخص روایت می شود. «کاتارسیس در هنرهای زیبا » زندگی دو دوست در زمان دانشجویی را روایت می کند که یک خاطره مشترک دارند این دو نفر در دوران دانشجویی خود عاشق تماشای یک خانم بودند و به شوخی اسم این خانم را کاتارسیس گذاشته بودند؛ در زمان حال داستان،  خیلی اتفاقی کاتارسیس وارد زندگی این دو دوست می شود و بعد از عبور از این مراحل که هر کدام چه رفتاری در مقابل این خانم داشتند داستان پیش می رود.
عزتی در مورد فضا و مکان داستان اظهار داشت: این داستان در دانشکده هنرهای زیبا اتفاق می افتد و دلیل آن این بود که  می‌خواستم قصه در فضای هنری اتفاق بیوفتد و مخاطب عام این فضا را درک کند.

وی از بعضی مسئولین هنری گلایه داشت که کتاب وی را نادیده گرفتند و این‌طور توضیح داد: فضاهای هنری بر اساس رابطه است و این اصلا بد نیست و خیلی اتفاقات هنری در فضای رابطه ها به وجود می آید ولی گاهی اوقات این فضا ناسالم می شود و من از این بابت بسیار ناراحت هستم چون کتاب من را نادیده گرفتند و این مسئله  باعث شد دیگر علاقه و تلاشی به دیدن شدن نداشته باشم.

عزتی همچنین ادامه داد: ادبیات ما به سمت ادبیات کپشنی سوق پیدا کرده است؛ به این معنی که که باید کتاب به صورتی باشد که بتوان چهار خط آه و ناله از داخل آن پیدا  کرد که مناسب برای کپشن ها باشد و این در حالی است که من که قصه گو هستم و نمی‌توانم به این صورت بنویسم و به عبارتی این ادبیات را قبول ندارم.
این نویسنده  در پایان در خصوص آخرین فعالیت های خود گفت: کتاب جدیدی دارم به اسم یک روز مادرم در برفکهای تلویزیون یخ زد و تم آن به این صورت است که زیر یک لایه داستان عاشقانه در یک فضای فانتزی و اگویه های شخصی قهرمان داستان را داریم.

سمیه سادات حسینی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است