khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 21
کد خبر: ۵۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
مسلم آقاجان‌‌زاده:
«فکر می‌کنم تلویزیون و شبکه نمایش خانگی می‌توانند مکمل خوبی برای هم باشند. با همین دیدگاه پا به شبکه نمایش خانگی گذاشتیم»

 مجموعه «بالش‌ها» اولین سریال در حوزه کودک و خانواده است که در ١٥قسمت برای شبکه نمایش خانگی تولید و به‌صورت هفتگی وارد بازار می‌شود. داریوش فرضیایی، ارژنگ امیرفضلی، امیر نوری، رامبد شکرابی، حدیث فولادوند، امیرمحمد متقیان و ملیکا شریفی‌نیا به همراه چند تن از صداپیشگان در این مجموعه حضور دارند. با مسلم آقاجان‌‌زاده؛ تهیه‌کننده این مجموعه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

شما پیش از حضور در شبکه نمایش خانگی، سال‌‌ها در تلویزیون فعالیت داشتید و حتی «محله گل و بلبل» یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌‌های این رسانه حاصل تلاش شما بود، باتوجه به این‌که جایگاه خوبی در تلویزیون پیدا کردید و اشراف کاملی به این حوزه دارید، چه شد که به سراغ نمایش خانگی آمدید؟

جای خالی سریال خوب و حساب‌شده که مناسب گروه سنی کودک و نوجوان باشد در شبکه نمایش خانگی احساس می‌شد به همین دلیل از فاصله به‌وجود آمده میان پخش کار قبلی و تولید مجموعه جدیدمان برای تلویزیون استفاده کردیم تا سریالی را برای شبکه نمایش خانگی تهیه کنیم.

نمایش خانگی ارتباط بی‌واسطه‌تری را با مخاطب ایجاد می‌کند، خیلی از موانع و ممیزی‌‌های در آن وجود ندارد و حتی مدیوم پول‌سازتری نسبت به تلویزیون است. هیچ کدام از این دلایل شما را برای ورود به نمایش خانگی ترغیب نکرد؟

سریال «بالش‌‌ها» با هماهنگی تلویزیون تهیه و تولید شده است. ما بچه تلویزیون هستیم و پیشرفت خود در این عرصه را مدیون تلویزیون می‌دانیم و اصلا این تصمیم را نداشتیم که تلویزیون را رها کنیم و به سراغ شبکه نمایش خانگی برویم بلکه فقط از فاصله‌ای که میان تولید دو مجموعه تلویزیونی‌مان پیش آمد استفاده کردیم و این فاصله را با نمایش خانگی پر کردیم. اتفاقا هماهنگی‌‌هایی که از ابتدا با تلویزیون داشتیم سبب شد تا اولین سریال نمایش خانگی باشیم که تیزرش از تلویزیون پخش می‌شود. فکر نمی‌کنم هیچ کدام از سریال‌‌های نمایش خانگی توانسته باشند مجوز پخش تیزر‌‌های خود را از تلویزیون دریافت کنند اما ما به‌دلیل همین هماهنگی‌‌ها توانستیم از این امکان بهره ببریم. به‌طور کل فکر می‌کنم تلویزیون و شبکه نمایش خانگی می‌توانند مکمل خوبی برای هم باشند. با همین دیدگاه پا به شبکه نمایش خانگی گذاشتیم تا اثری درخور و مناسب بسازیم که حتی بعد‌‌ها امکان پخش از تلویزیون را نیز داشته باشد. به نظرم اگر با چنین نگاهی کار کنیم هر دو مدیوم، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون و همچنین تولیدکنندگان، هنرمندان و مخاطب این دو می‌توانند سود ببرند. درواقع اگر هماهنگی وجود داشته باشد به نظرم یک بازی برد-برد را می‌توانیم شاهد باشیم.

در میان آثار شبکه نمایش خانگی تنها «ساخت ایران1» توانست در رسانه ملی پخش شود باتوجه به این‌که از ابتدا ساخت «بالش‌‌ها» با تلویزیون هماهنگی‌‌هایی داشتید چقدر امکان پخش این مجموعه از تلویزیون وجود دارد؟

مخاطب کار ما کودک و نوجوان است و همواره سعی کردیم در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی فضای اخلاقی، تربیتی و آموزشی را در کار خود حفظ کنیم. وقتی این موارد را در ساخت اثر فرهنگی رعایت کنیم طبیعتا می‌توان آن فیلم یا سریال را در همه جا پخش کرد. خیلی از سریال‌‌هایی که در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شوند، امکان پخش از رسانه ملی را ندارند چرا که خطوط قرمز مورد نظر رسانه ملی را رد می‌کنند به هر حال طیف گسترده‌ای مخاطب تلویزیون هستند و این رسانه عمومیت بیشتری دارد در نتیجه خطوط قرمز آن هم با حساسیت بیشتری مشخص می‌شود. اگر هماهنگی میان دستگاه‌‌های فرهنگی وجود داشته باشد هیچ تمایزی میان رسانه‌‌ها نیست و یک اثر فرهنگی هنری می‌تواند در سینما، تلویزیون، نمایش خانگی، vod، iptv و... پخش شود. اگر به این نکته مهم توجه شود چرخه تولید آثار هنری بهتر می‌چرخد و سود آن نصیب هنرمندان و همین طور مخاطبان شود.

فارغ از «کوچه مرواید» که مختص مخاطب کودک و نوجوان بود و در شبکه نمایش خانگی پخش شد و خیلی هم نتوانست مورد اقبال قرار بگیرد ما کار دیگری در این حوزه نداشتیم و اساسا تولیدات مدونی برای این طیف سنی وجود ندارد، به‌نوعی شما اولین هستید و همین ریسک‌پذیری کار را بالا می‌برد...

ما واقعا کار حساب‌شده و پرهزینه‌ای انجام دادیم، از نظر انتخاب بازیگران، قصه، دکور، طراحی صحنه و لباس و... برای «بالش‌‌ها» بسیار وقت و هزینه صرف شد چراکه می‌خواستیم ثابت کنیم اگر برای ساخت کار کودک و نوجوان زمان، انرژی و هزینه صرف شود و این امر مهم و جدی گرفته شود مخاطب هم از آن استقبال می‌کند. ما تلاش کردیم کار درخور و خوبی بسازیم در «بالش‌‌ها» به‌جز بازیگران، 15شخصیت عروسکی وجود دارد و همین کار را سخت و متفاوت می‌کند. کارهایی که در گذشته از شبکه نمایش خانگی تولید و پخش شده بودند بیشتر استودیویی بودند و به نظرم به‌لحاظ صرف هزینه با «بالش‌‌ها» تفاوت داشتند و سبک‌تر بودند. ما سعی کردیم یک سریال به‌معنای کامل کلمه بسازیم، در هر قسمت از سکانس‌‌های زیادی بهره گرفتیم تا ریتم کار خوب باشد، روی قصه و کشش آن توجه ویژه‌ای داشتیم و از ابزار‌‌های مختلف هنری برای جذابیت هر چه بیشتر «بالش‌‌ها» استفاده کردیم. فکر می‌کنم هم در ادامه مخاطب استقبال خوبی از این کار داشته باشد.

تا به الان بازخورد‌‌ها چطور بود؟

باتوجه به بازخورد‌‌های قسمت اول ما حتی توانستیم رکورد‌‌های کار کودک را بزنیم اما این کافی نیست و در تلاشیم تا با سریال‌‌های بزرگسال هم رقابت کنیم چنان‌که در تلویزیون «محله گل و بلبل» توانست با سریال‌‌های بزرگسال رقابت خوبی داشته باشد و از سوی مردم برگزیده شود. در حال حاضر در نظر داریم کار خوبی را ارائه دهیم و خوشبختانه مخاطب هم تفاوت کار خوب و بد را متوجه می‌شود.

عموپورنگ یکی از شخصیت‌‌های این مجموعه است که برای بچه‌‌های دهه80 و حتی اوایل دهه90 بسیار محبوب بود و هست تا جایی که خیلی‌‌ها به‌خاطر او تلویزیون می‌دیدند، اما باتوجه به این‌که تنوع و رقابت در آثار کودک و نوجوان بسیار زیاد است، به نظرتان کودکان ونوجوانان امروز با عموپورنگ همچنان همان نوع ارتباط را می‌گیرند؟

عموپورنگ همیشه با هنرنمایی و اجرای خوب خود توانسته مخاطب را جذب کند و ما نیز در همین جهت از بازیگران، قصه، دکور و... بهره گرفتیم تا هنر او را تکمیل و دوچندان کنیم. باتوجه به نظرسنجی‌‌هایی که اتفاق افتاده عموپورنگ با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از خیلی از برنامه‌‌های کودک قرار دارد. ما تلاش می‌کنیم کار خوب بسازیم و کم نگذاریم. ما خود را همواره به‌روز کردیم، احساس می‌کنم تا زمانی که کم‌فروشی نکنیم و نوآوری داشته باشیم مخاطب با ما همراه می‌شود. روزی هم که احساس کنیم نمی‌توانیم کار خلاقانه ارائه دهیم قطعا خودمان عرصه را ترک خواهیم کرد.

شبکه نمایش خانگی به‌لحاظ اقتصادی مدیوم قابل تامل‌تری است، چقدر برای ساخت «بالش‌‌ها» هزینه کردید و به برگشت سرمایه آن تا چه اندازه خوش‌بین هستید؟

ما سعی کردیم سریال «بالش‌‌ها» را به گونه‌ای بسازیم تا خیال‌مان از بازگشت سرمایه ساخت آن راحت باشد. مخاطب ما کودک و نوجوان است و آن‌ها نیز بیش از آن‌که تحت تاثیر بیلبورد‌‌ها و تبلیغات این‌چنینی باشند از تلویزیون خط می‌گیرند. به نظرم باتوجه به این‌که تیزر ما از تلویزیون پخش می‌شود می‌توان به اتفاقات آینده و استقبال مخاطب خوش‌بین بود. امیدوارم «بالش‌‌ها» خوب دیده شود از آن‌جا که ما اولین سریال کودک و خانواده در نمایش خانگی هستیم، اگر با استقبال مخاطبان همراه شویم سایر هنرمندان نیز برای فعالیت در این عرصه ترغیب می‌شوند و اگر متاسفانه توقع‌مان برآورده نشود قطعا سرمایه‌گذاران دیگر به این حوزه ورود نمی‌کنند به همین جهت امیدوارم ما نتیجه مطلوبی بگیریم تا به‌دنبال آن سایر دوستان ادامه‌دهنده این راه باشند و بازار تولیدات فرهنگی و هنری مختص کودکان و نوجوانان رونق بیشتری بگیرد.

«محله گل و بلبل» به یک برند تبدیل شد و مورد استقبال قرار گرفت، به نظرتان «بالش‌‌ها» خروجی بهتری از آن دارد یا در سطح همان کار است؟

«محله گل و بلبل» یک برند بود و «بالش‌‌ها» یک برند دیگر، «بالش‌‌ها» تجربه‌ای بعد از «محله گل و بلبل2» است و قطعا ما به‌واسطه تجربیاتی که کسب کردیم پخته‌تر از قبل شدیم. «بالش‌‌ها» چیزی کمتر از «محله گل و بلبل» ندارد و ما همواره سعی کردیم در تمام این سال‌‌ها پله‌به‌‌پله رشد کنیم، نترسیم و دست به تجربیات جدید بزنیم. به نظرم «بالش‌‌ها» کاری پخته‌تر از آثار قبلی‌مان است. به‌دنبال استقبال و تقاضا مخاطبان در نظر داریم «محله گل و بلبل3» را بسازیم و فکر می‌کنم این پروژه برای مخاطب بسیار جذاب‌تر باشد.


ملیکا مومنی‌راد

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: