khabargozarisaba.ir
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 22
کد خبر: ۵۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
در «ساعت بیست‌وپنج» این هفته مطرح شد؛
برنامه «ساعت بیست‌وپنج»این هفته با حضور عبدالجبار کاکایی؛ شاعر و ترانه‌سرا و علیرضا بدیع؛ ترانه‌سرا، با موضوع رعایت حق و حقوق ترانه‌سرا و نه به سرقت ادبی به روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.
به گزارش «صبا»؛ امیرحسین مدرس در ابتدای بحث درباره بحث کمپین نه به سرقت ادبی سوال کرد و عبدالجبار کاکایی در این‌باره گفت: حقوقی که در متون ادبی ما تعریف شده است بیشتر ناظر بر متن ادبی و شعر است اما در مورد تصنیف چنین حقوق روشنی وجود ندارد. حساسیت در سرقت ادبی در تصنیف سهم کمتری از شعر دارد. ما در ماجرای اخیر متوجه شدیم که بیشتر خلاء قانونی داریم و اگر اثر در فضای مجازی پخش شود خیلی قابل پیگیری نیست. کمپینی که راه افتاد بسیار موثر است و در مجموع راه‌اندازی کمپین اقدام خوبی است به شرطی که به مصوبه‌ای ختم شود. امیدوارم در تمامی عرصه‌ها موضوع کپی‌رایت را جدی‌تر طی کنیم.

علیرضا بدیع در ادامه صحبت‌های استاد کاکایی گفت: در تاریخ اصناف آمده است که کفش‌گردها هم برای خود صنف داشتند و یا قهوه‌خانه‌ها. برایم جالب است که چرا مقوله فرهنگی گسترده‌ای نظیر شعر و ادبیات صنف ندارد. به این نتیجه رسیدم که اغلب همکاران ما که کرسی و تریبون بزرگی در حوزه هنری و دیگر جایگاه‌ها دارند از تشکیل این صنف خرسند نمی‌شوند تا بتوانند از این نفاق و چنددستگی به‌راحتی در اتفاقات فرهنگی به نفع خود استفاده کنند. یکی دیگر از موارد این است که وضعیت شعر و ترانه تک‌بعدی است هنر ما نیازمند تعامل است برخلاف موسیقی که اغلب هنرمندان باهم تعامل دارند در میان ما این تعامل وجود ندارد و سومین مورد این است که ما در جایگاهی نیستیم که اگر به هنر و فکرمان توهین شد باهم متحد شویم و این هسته اصلی فکر احداث کمپین نه به سرقت ادبی را تشکیل داد.

وی افزود: این کار با استقبال شدید دوستان مواجه شد و از همان لحظه اول با عذرخواهی رسمی کسی که این کار را انجام داده بود مواجه شدیم اولین خواسته ما انجام شد. دومین درخواست احقاق حقوق دوستان ما بود که این اتفاق نیز افتاد که حقوق معنوی کار مربوط به این دوستان است و هرجا از این آثار استفاده شود نام این عزیزان باید مطرح شود. سومین عذرخواهی رسمی در صفحه شخصی بود که این کار صورت گرفت و آخرین خواسته احقاق حقوق مادی این دوستان بود که برخی متاسفانه نام آن را اخاذی مادی گذاشتند درحالی‌که این خواسته خواسته طبیعی هرکسی است که انجام شد.

بعد از صحبت‌های علیرضا بدیع، ارتباط زنده تلفنی با علی بحرینی؛ ترانه‌سرا، صورت گرفت. وی با انتقاد از این کمپین اظهار کرد: روش این کمپین مشکل دارد روشی که هنرمندی را سارق خطاب می‌کند و متأسفانه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی هر شخص قضاوتی کند و شعرا را باج‌گیر بنامد اشتباه است و موسیقی آسیب‌پذیر می‌شود. به نظر من متن کمپین متن آشفته‌ای بود و حاصل تصمیم آنی بود. این متن دور از حرفه‌ای‌گری بود و حتی دور از نوشتاری ساده بود.

این ترانه‌سرا افزود: به‌شدت با متن این کمپین مخالف هستم و نقد دارم. در ابتدای متن این کمپین آمده است «در کشور ما احترام به حقوق آثار هنری امری است فراموش‌شده» که به‌شدت کذب است. به چه دلیل موضوع کهنه‌ای همچون «سگ‌ هار» باید در متن کمپین مطرح شود مگر ما ستارالعیوب نیستیم. این متن به‌شدت معیوب است و کاملا داستان هیجانی است بعد هم گفته شده که کمپین موفق شد و بعد هیچ توضیحی در مورد این موفقیت داده نشده است. این کمپین فضا را آلوده کرد و به ضرر موسیقی کار کرد. تشکیل صنف برای جماعت ترانه‌سرا علاوه بر دلایل شما به دلایل دیگر به شوخی شبیه است زیرا ما همدیگر را قبول نداریم و دوستان ما را قبول ندارند. در بسیاری از صنوف هیچ حرکت صنفی انجام نمی‌شود و تشکیل صنف با سلیقه صنفی شما میسر نیست. چرا که همین کمپین شما سراسر توهین بود. قبل از تشکیل این کمپین هم حقوق معنوی و مادی یکی از دوستان ترانه‌سرا هم با مراجعه حضوری ایشان به دفتر این شرکت برآورده شد.

علیرضا بدیع در پاسخ به این اظهار نظر گفت: این فرد با راهنمایی من به دفتر وکیل آقای هیراد مراجعه کرد و صحبت‌هایی که کردید به هیچ عنوان مورد قبول من نیست. متن کمپین بارها بازخوانی شده است و ادبا و شعرای زیادی تایید کردند و من به‌عنوان کارشناس ادبیات، ایراد دستوری در این متن نمی‌بینم. من متوجه شدم که ایراد شما به این کمپین چیست.

عبدالجبار کاکایی در این‌باره گفت: من در مورد تشکیل صنف ادبی معتقد هستم این کار امری است محال و من به‌دلیل تناقض آراء معتقد هستم نزدیک کردن این افراد زیر یک سقف باتوجه به سیاست‌گذاری فعلی در سیستم مراقبتی کشور غیرقابل انجام است. همان‌طور که نتیجه تلاش من در جشنواره فجر برای حضور جریان‌های مختلف در کنار هم با حضور جریان‌های تندرو باطل شد. من احساس می‌کنم شرایط تشکیل صنف در حوزه شعر شدنی نیست اما ترانه‌سراها مدتی است در صدد تشکیل صنف هستند و این عزیزان درصورتی می‌توانند موفق شوند که پیشکسوت‌های قوم را جمع کنند و هیأت مرکب از عناصر ترانه کشور تشکیل دهند اگر صنف تشکیل شود بسیاری از مشکلات در عرصه ترانه حل می‌شود.

پس از صحبت‌های علی بحرینی ارتباط تلفنی دیگری با میثم یوسفی؛ ترانه‌سرا، برقرار شد، وی اظهار کرد: مشکل اساسی نبود قانون مدون در زمینه کپی‌رایت است. قانون نصفه‌ونیمه در مورد حقوق مولفین هست که اشکال زیادی دارد.

پس از صحبت‌های میثم یوسفی، عبدالجبار کاکایی عنوان کرد: امیدوارم با تشکیل صنف نه‌تنها در مورد سرقت ادبی بلکه در مورد ممیزی‌ها، اقدام‌های موثری انجام شود. چهل سال است که نظام مراقبتی فرهنگی برای مردم ما تصمیم می‌گیرد که چه شعری گوش دهند؛ چه ببیند و چه نبینند. کشور ما از معدود کشورهایی است که در آن برای تولید یک اثر هنری باید مجوز گرفت معمولا کشورها ثبت می‌کنند. ملت را مثل بچه‌ای که بزرگ نشده و مغزش رشد نکرده است در نظر می‌گیرند. شاید سرقت‌های مختصر ادبی جزو آخرین مطالبات مردم ما باشد، بهتر است ابتدا به سمت ضروریات برویم.

در پایان علیرضا بدیع بیان کرد: اگر بدون شک صاحب اختیار بودیم که همه آنچه مطالبات هم‌فکران من است را عملی کنیم قطعا سرقت ادبی از آخرین این مطالبات بود اما در حال حاضر تنها دست به چیزهایی می‌زنیم که در حد توان ماست تا افراد را به این کمپین امیدوارتر کنیم و قطعا این کمپین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

S2

۱۵ سالن پرفروش سینما معرفی شدند

رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران با معرفی پرفروش‌ترین سینماها در فروردین۹۷ بیان کرد که امکان نمایش فوتبال در سینماها را دنبال می‌کنیم.

به گزارش مهر، علی سرتیپی؛ رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران با اشاره به آغاز فعالیت سینماهای جدید و افزایش فروش گیشه گفت: با افتتاح سینماهای «مگامال»، «باغ کتاب»، «اطلس مشهد» و «شهر آفتاب» که جزو ۱۵سینمای برتر کشور هستند شاهد تغییر بسیار زیادی در افزایش فروش گیشه در فروردین‌ماه سال۹۷ بودیم و امیدواریم با اضافه شدن سالن‌‌های سینمایی مجتمع‌‌هایی که به‌زودی در سراسر کشور افتتاح می‌شوند، گیشه سینما رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: درواقع با افزایش پتانسیل سالن‌‌های سینما در کشور، امکان اکران فیلم‌های بیشتری در سینماها وجود دارد و مردم نیز باتوجه به کیفیت بالای سالن‌‌های تازه تاسیس علاقه بیشتری به دیدن فیلم‌های سینمایی پیدا می‌کنند.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: ۱۵ سینمایی که در فروردین‌ماه سال۹۷ از فروش قابل‌توجهی برخوردار بود به‌ترتیب عبارتند از: «کورش»، «آزادی»، «هویزه»، «ملت»، «مگامال»، «باغ کتاب»، «زندگی»، «فرهنگ»، «چارسو»، «ساویز»، «ایران»، «شکوفه»، «ماندانا»، «اطلس» مشهد و «شهر آفتاب» شیراز که از این بین سینماهای «مگامال»، «باغ کتاب»، «اطلس» و «شهرآفتاب» سال گذشته در ناوگان سینمایی کشور نبودند.

وی بیان کرد: مسئله قابل توجه این است که در مجتمع‌‌های جدید سینمایی امکانات قابل توجهی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد؛ امکاناتی که بی‌شک در سطح سینماهای خارجی است.

این سینمادار توضیح داد: امیدواریم برای پردیس‌‌های سینمایی که بیش از شش سالن سینما دارند، شرایطی را فراهم کنیم تا بازی‌‌های حساس فوتبال به‌خصوص بازی‌‌های ایران به‌صورت محدود نمایش داده شود. برای اجرای این طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادات لازم ارائه شده است تا ببینیم چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

سرتیپی در پایان گفت: همچنین امیدواریم اکران‌‌های ماه مبارک رمضان نیز در سال جاری به‌صورت گسترده‌تر انجام شود و در شهرستان‌‌ها نیز این طرح اجرا شود.

T

آمازون پول‌شویی می‌کند؟

به‌تازگی گزارشی از سوی مرکز جرایم سایبری آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد حساب کاربری نویسندگان در آمازون برای فروش کتاب‌های تقلبی استفاده می‌شود.

به گزارش فورچیون در فروشگاه آنلاین کتاب آمازون کتاب‌های بسیاری عرضه می‌شوند که با قیمت‌های سرسام‌آور به کتاب‌های میلیونی معروف شده‌اند، ولی حقیقت این است که این کتاب‌ها چندان هم ارزش مادی ندارند و برای پول‌شویی استفاده می‌شوند.

برایان کربس از مرکز جرایم سایبری آمریکا، در گزارشی از دزدی نام کاربری نویسندگان در آمازون خبر داده است که برای پول‌شویی بهره‌برداری می‌شوند. به گفته کربس در آمازون سرویس به نام «کریت اسپیس» برای نویسندگان در نظر گرفته شده است تا کتابشان را بفروشند ولی برخی از کاربری‌ها کتاب‌هایی با قیمت‌های چندهزار دلاری عرضه می‌کنند که به حساب‌های بانکی نامعلومی واریز می‌شوند.

حساب کاربری پاتریک ریمز، یکی از نمونه‌های برجسته این پول‌شویی است. دولت آمریکا سال گذشته 1099 برگه مالیاتی به خاطر درآمد 24هزار دلاری او از طریق فروش کتاب ارسال می‌کند، درحالی‌که خود ریمز از فروش این کتاب‌ها بی‌اطلاع بوده است. ریمز متوجه می‌شود که حساب کاربری‌اش توسط اشخاص نامعلومی برای فروش کتاب‌های قلابی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال یک کتاب با عنوان «روزهای پیش رو» با حساب کاربری ریمز به قیمت 555دلار فروش رفته است که هویت خریدار آن مشخص نیست.

مسئولان آمازون پس از انتشار این گزارش سرویس مورد نظر را مسدود کردند و اعلام کردند که امنیت حساب‌های کاربری ناشران و نویسندگان از اولویت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. آمازون خطاب به کاربران خود اعلام کرده است که هر شخصی با مشاهده چنین سرقتی می‌تواند با پشتیبانی شرکت تماس بگیرد.

پس از گزارش کربس آمازون بسیاری از عناوین کتاب‌هایش را با ارقام عجیب و غریب حذف کرد، ولی هنوز نیز برخی از کتاب‌ها با قیمت‌های غیرمنطقی در این سایت عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال کتابی تنها با 24صفحه به قیمت بیش از 2هزار دلار فروخته می‌شود که البته اسنادی مربوط به قلابی بودن این عناوین وجود ندارد. کارشناسان امنیتی می‌گویند در حال تحقیق بیشتر درباره این موضوع هستند.

ارسال به دوستان
برچسب ها: ساعت بیست و پنج ، صبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: