khabargozarisaba.ir
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 22
کد خبر: ۵۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
سال97 برای جامعه تئاتری با اماواگرهای بسیار آغاز شد. هفته گذشته در حالی ارمغان بهداروند با وجود قول تسویه‌حساب بدهی‌های جشنواره تئاتر فجر استعفا داد که به نظر می‌رسد

سال97 برای جامعه تئاتری با اماواگرهای بسیار آغاز شد. هفته گذشته در حالی ارمغان بهداروند با وجود قول تسویه‌حساب بدهی‌های جشنواره تئاتر فجر استعفا داد که به نظر می‌رسد مسائل مالی این جشنواره چندان هم در اختیارات او نبوده است. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

سال97 برای جامعه تئاتری با اماواگرهای بسیار آغاز شد. از جایی که یک حرکت عمومی برای حفظ یک مدیر منجر به تغییر او شد. در شرایطی که 3000 هنرمند تئاتری -رقمی بالاتر از اعضای خانه تئاتر- از وزیر فرهنگ خواستند تا اقبال جامعه تئاتری نسبت به یک مدیر را ملاک انتخاب قرار دهد؛ اما وزیر بدون پاسخ به خواسته تئاتری‌ها، اقدام به تغییر در بدنه مدیریتی تئاتر کرد و نتیجه کار معرفی شهرام کرمی بود. اگرچه این نقد بر وزیر و معاون هنری او بابت عدم‌پاسخگویی به یک مطالبه عمومی وجود داشت؛ اما به نظر می‌رسید انتخاب شهرام کرمی، انتخابی برآمده از همان حرکت جمعی بود. شنیده‌ها و یافته‌ها حاکی از آن بود شهرام کرمی انتخاب نخست مجموعه وزارتخانه نبوده است. برای بسیاری از تئاتری‌ها اما کرمی نماد مدیری شنوا و کوشا بود. کسی که در میان جامعه تئاتری محبوب است و به هر بهانه‌ای از او بابت حمایت‌هایش تقدیر می‌کنند.

در گام بعدی نیاز به پاکسازی شخصیت‌های نزدیک به مدیر قبلی بود؛ امری که چندان در برنامه شهرام کرمی نبود. طبقه گفته‌های بهداروند، کرمی از او خواسته بود کماکان در انجمن هنرهای نمایشی باقی بماند و امور مالی انجمن را پیگیری کند؛ اما به دلایلی که بهداروند از بیانش ممانعت کرده است، استعفا می‌دهد. این در حالی بود که مدیر انجمن هنرهای نمایشی قول مساعد پرداخت بدهی‌های فجر36 را می‌دهد؛ امری که طبق گفته‌ها تا حدودی عملی شده است و گویا گروه‌های نمایشی، دیگر طلبی از اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره فجر ندارند.

اما این گفتار کمی دچار حذف و تحریف است. در داستان روایت‌شده به نظر می‌رسد مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر بر عهده انجمن هنرهای نمایشی و شخص ارمغان بهداروند است. این نگرش ناشی از تجربه همیشگی جامعه تئاتری در قبال جشنواره فجر است. یک سیکل ثابت که در آن دولت با تزریق بودجه به انجمن هنرهای نمایشی، مطالبات مالی هنرمندان را پرداخت می‌کند. قصه در دوره36 متفاوت است و کلید حل معما در دفتر مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر است.

با تغییرات در بدنه دولت و توأمان وزارت فرهنگ، کمی از ساختارهای مالی وزارت دچار تغییر می‌شود. با آمدن حسینی و نشستن بر کرسی معاونت هنری مسیر پرداخت‌ها دچار تحول می‌شود؛ تحولی که همانند بسیاری از فعالیت‌های حسینی در خیابان شهریار بدون اطلاع‌رسانی دنبال شده است. پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر مسیر پرداخت مطالبات از انجمن هنرهای نمایشی به عهده موسسه توسعه هنرهای معاصر سپرده می‌شود، موسسه‌ای که درباره مسائل مالی‌اش دستخوش عدم‌شفافیت است و وزیر فرهنگ، در روز جهانی تئاتر 97 از تلاشش برای شفاف کردن فعالیت‌های این موسسه سخن گفته بود. به عبارت دیگر، وزیر نیز همانند جامعه درگیر با این موسسه بر فقدان شفافیت آن تأکید می‌کند.

مهدی افضلی؛ مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، در 28آذر91 در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از مسائلی سخن می‌گوید که احتمالاً بخشی از عدم‌شفافیت مطرح شده است. همه چیز را می‌توان در این عبارت جست‌وجو کرد «بودجه که به موسسه می‌رسد را در بانک نگه‌داری می‌کنیم و سود بانکی آن را صرف هنر می‌کنیم.» این روشی است که به احتمال قوی کماکان در ساختار این موسسه حاکم است. روشی که منجر می‌شود مطالبات هنرمندان به سبب نیاز به معلق بودن سرمایه در بانک به تعویق می‌افتد. امری که به احتمال قوی در دوره36 جشنواره فجر نیز رخ داده است و با وجود مشکلات ناشی از تغییر تقویمی سال شمسی، مستلزم حفظ پول در بانک بوده است.

در چنین شرایط مرد بد بدقولی ارمغان بهداروند می‌شود. او مجبور به استعفا می‌شود و این استعفا به واسطه ساختار حاکم کنونی نه از جانب مدیرکل هنرهای نمایشی -خواهان ماندن بهداروند-؛ بلکه از جانب معاونت هنری رخ داده است. وضعیت زمانی جذاب می‌شود که شنیده‌ها از حضور یکی از مشاوران حسینی در دفتر انجمن هنرهای نمایشی حکایت می‌کند. فردی مدنظر برای این سمت مهره شهرام کرمی نیست. او از فعالان حوزه تئاتر دینی در قامت تهیه‌کننده است و چندان نسبتی با بدنه اصلی جامعه تئاتر ندارد.

حال باید آقای حسینی نسبت به این رویداد سخن بگوید. امری که گویا او چندان علاقه‌ای بدان ندارد. همان‌طور که او در گفته‌هایی از عدم علاقه‌اش به پاسخ‌دهی به رسانه‌‌ها گفته است. باید دید تحولات اداره کل هنرهای نمایشی به کدامین سو ختم خواهد شد.

T

سرگردانی خارجی‌ها در بازار ارز ایران

ایسنا: پس از انتقادهای تشکل‌های گردشگری به وضعیت بازار ارز و جو روانی موجود و تبعات آن که صنعت گردشگری را به واسطه تحدید معامله‌های ارزی و سفرهای خارجی به مخاطره انداخته، این بار نوبت به اعتراض قشری رسیده که گمان می‌رود از گران شدن ارز سود برده و در ازای هر دلار و یورویی که در ایران تبدیل کرده پول زیادی نصیبش شده و سفر و زندگی ارزانی را در کشوری که هر لحظه دچار نوسانات نرخ ارز شده بود، تجربه کرده است، اما حالا همین گروه که اتفاقا در صادرات ارزی نقش مستقیمی دارند انگار فراموش شده‌اند!

بابک نعمت‌پور؛ راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به چالش اخیر گردشگری پس از ابلاغ مصوبه یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی اشاره کرد که هم‌زمان با آغاز فصل سفر گردشگران خارجی به ایران بروز کرده و مورد غفلت واقع شده است و در این‌باره گفت: گردشگر خارجی که به ایران سفر می‌کند نمی‌تواند از کارت‌های اعتباری خود استفاده کند و به‌ناچار باید پول نقد همراه بیاورد که معمولا حمل چندهزار دلار و یا یورو در جریان سفر ریسک بالایی دارد و ممکن است جان گردشگر را به خطر اندازد، برای همین بیشتر آن‌ها به محض ورود به ایران پول خود را به ریال تبدیل می‌کنند، امکانی که پس از مصوبه اخیر بانک مرکزی و ممنوع‌الفروش شدن صرافی‌ها از این گردشگران گرفته شده و کسی هم به آن توجه نکرده است.

وی افزود: این مشکل درست زمانی بروز کرده که فصل سفر گردشگران خارجی به ایران آغاز شده است. تمام صرافی‌هایی که قبلا گروه‌های گردشگری در آن‌جا پول خود را تبدیل می‌کردند به خاطر ممنوعیت‌های تازه، از فروش ارز خودداری می‌کنند و خارجی‌‌ها را به بانک ارجاع می‌دهند، بانک هم می‌گوید دستورالعملی در این باره ندارد و دوباره به صرافی ارجاع می‌دهد. وضع موجود، گردشگران خارجی را سردرگم کرده است، بدتر آن که پاسخی هم برای این وضعیت وجود ندارد.

براساس این گزارش، بانک مرکزی از زمان اعلام سیاست ارزی تاکنون ۱۱ اطلاعیه با عنوان «یکسان‌سازی نرخ ارز» براساس تصمیم‌ها و مصوبه‌های دولت منتشر کرده که با وجود تعیین «ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از کشور»، اما به شرایط تامین ارز گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند و همچنین شرکت‌های گردشگری که به گردشگران در داخل و خارج از کشور خدمات می‌فروشند، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

در این اطلاعیه‌ها صراحتا اعلام شده؛ «تمام صرافی‌‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد»، درحالی‌که مسافران خارج و خارجی‌هایی که به ایران آمده‌اند در گزارش‌‌هایی اعلام کرده‌اند؛ بسیاری از بانک‌ها ارز مورد نیاز مسافر را تامین نمی‌کنند و برخی شعب بانک‌ها در فرودگاه‌‌ها در ساعت اوج ورود و خروج مسافران، اعلام می‌کنند؛ «ارز(دلار، یورو، ریال) تمام شده است.»

با ممنوع‌الفروش شدن صرافی‌ها، برخی هتل‌ها دست به کار شده‌اند و وظیفه تبدیل ارز مسافر خارجی به ریال را با قیمت‌های متفاوت به عهده گرفته‌اند. برخی راهنماها و آژانس‌های گردشگری نیز گزارش داده‌اند؛ صرافی‌‌هایی هستند که مخفیانه ارز(دلار، یورو و ریال) مورد نیاز گردشگر و مسافر را تامین می‌کنند، اما با شرایط و قیمت خودشان.

S

رونق تئاتر کودک برای زیربنای فرهنگی جامعه لازم است

ایرنا: احترام برومند گفت: رونق‌بخشی به تئاتر سالم و مناسب کودک برای ساختن زیربنای فرهنگی و تربیت نسل آینده یک جامعه لازم است.

این مجری و بازیگر ایرانی افزود: اکنون نمایش‌‌های مناسب گروه سنی کودک و تئاتر سالم تولید می‌شود اما به‌سختی به مرحله اجرا می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که باید به اجراهای کودکان بها داده شود، اظهار کرد: کسانی که برای مخاطب کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند و در سراسر جهان هم تئاتر نمی‌تواند بدون یارانه بر پای خود بایستد.

برومند به فروش خوب نمایش‌‌های بزرگسالان در ماه‌‌های گذشته اشاره و تاکید کرد: بسیاری از گروه‌‌ها در این سطح نمایش، درآمد مناسبی دارند و گروه‌‌های کمتری نیز نیازمند حمایت هستند اما در مورد نمایش کودک و نوجوان، بخش دولتی باید پیش‌قدم شود.

وی پیشنهاد کرد: برای اجرای نمایش‌‌های خردسال، کودک و نوجوان بلیت‌‌ها باید با قیمتی ارزان در اختیار خانواده‌‌ها قرار بگیرد تا برای همراهی فرزندان و تماشای اجراها به سالن‌‌های نمایش جذب شوند که این مهم، جز با حمایت دولت امکان‌پذیر نیست.

برومند با اشاره به این‌که استعدادهای خوب تئاتری در شهرستان‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: قیمت بلیت این گروه‌‌ها به‌دلیل حمایت نشدن از سوی دولت و اداره فرهنگ و ارشاد هر شهرستان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

برومند با اشاره به آیین تجلیل خود در بیست‌وچهارمین جشنواره کودک و نوجوان شهر همدان گفت: در تمام سال‌‌های گذشته در عرصه کودک هر فعالیتی که لازم بود را انجام دادم اما دلیل اصلی این تجلیل قطعا خاطراتی است که مسئولان این دوره از کودکی خود با اجراهای من داشته‌اند.

وی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در کشور را رویدادی ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد برای فعالیت تئاتر کودک فقط به این جشنواره بسنده نشود.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: