حمایتمان نکردند هیچ! سنگ اندازی هم کردند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۳
مجید اوجی و علیرضا امینی، تهیه کننده و کارگردان سریال «تعطیلات رویایی»؛

حمایتمان نکردند هیچ! سنگ اندازی هم کردند!

«چند مدیر و مسئول به بنا به هر دلیلی نخواستند همکاری کنند و سنگ اندازی کرده اند اصلا مهم نیست زیرا این مسئولان فردا روزی می روند و این جزیره کیش است که می ماند.»

مجید
اوجی یکی از تهیه کنندگان عرصه تلویزیون
است که تا کنون سریال های بسیاری را تولید کرده است. «سفر سبز» به کارگردانی
محمدحسین لطیفی، «مهر و ماه» به کارگردانی حمید لبخنده، «توطئه فامیلی» به
کارگردانی رامبد جوان، «باغ سرهنگ» و «ما فرشته نیستیم» به کارگردانی فلورا سام
برخی از سریال هایی هستند که تهیه و تولید آنها را مجید اوجی به عهده داشته است.

«تعطیلات رویایی»
آخرین اثر تلویزیونی مجید اوجی است که کارگردانی آن را علیرضا امینی به عهده داشته
و بازیگرانی چون محمدرضا شریفی نیا، افسانه بایگان، محمود عزیزی و افسر اسدی در آن
به ایفای نقش پرداخته اند. این تهیه کننده درباره چگونگی و روند تولید این سریال
با روزنامه «صبا» به گفت و گو نشست.

چطور شد که به سراغ ساخت سریالی با حال و هوای طنز رفتید و سبک و سیاق
فیلمنامه چقدر برای شما اهمیت دارد؟

اثر قبلی من «ما
فرشته نیستیم» نیز مانند برخی دیگر از آثارم «باغ سرهنگ»، «نشانی»، «ماه عسل»،
«توطئه فامیلی»،

حال و هوای طنز داشت
و به جز آن بازهم سریال طنز ساخته ام؛ اما
طنز یا جدی بودن اثر برایم تفاوت ندارد زیرا آثار جدی هم در کارنامه ام دارم که به
مناسبت های مختلف ساخته شده و به روی آنتن رفته اند.

از چگونگی ساخت سریال «تعطیلات
رویایی» بگویید.

این فیلمنامه که
نویسنده آن احسان جوانمرداست در ابتدا به صورت طرح توسط تلویزیون تصویب شده بود و
پس از آن به من ارائه شد و پیشنهاد ساختش را به من دادند. من نیز پس از مطالعه پذیرفتم آن را بسازم.

این طرح چه ویژگی هایی داشت که تولید و ساخت آنرا پذیرفتید؟

بزرگترین ویژگی طرح
و فیلمنامه «تعطیلات رویایی» این است که
قصه آن خارج از تهران می گذرد و آپارتمانی نیست.

در اینباره کمی بیشتر توضیح دهید.

اگر توجه کنید،
بیشتر آثار موجود در تهران ساخته می شوند و بیشتر حال و هوایی آپارتمانی دارند و
در لوکیشن های معروف اجاره ایِ شبیه هم ساخته می شوند؛ البته به این موضوع نقدی
ندارم و خودم نیز چنین آثاری را تولید کرده ام؛ اما همین که قصه «تعطیلات رویایی» در
خارج از تهران رخ می دهد اتفاق خوبی است که از آن استقبال کردم؛ زیرا دیدن مکان
های جدید در شهرهای جدید برای مخاطب جذاب و شیرین است و تنوع ایجاد می کند.

برای ساخت این سریال به کدام شهرها رفتید؟

در ابتدا قرار بود
برای ضبط به مشهد مقدس برویم که بنا به دلایلی میسر نشد و به شیراز رفتیم و پس از
آن به جزیره کیش و بندر چارک نقل مکان کردیم و به تولید اثر ادامه دادیم؛ و البته سختی
های بسیاری را هم تحمل کردیم زیرا لوکیشن های زیادی داشتیم اما با این حال همه
تلاشمان این بوده که مخاطب را با اثری جذاب روبرو کنیم.

به نظر شما سریال «تعطیلات رویایی» برای مخاطب چه جذابیت هایی دارد؟

به جزبندر چارک که
شهر کوچکی است و از آن گذر کردیم، در این سریال دو شهر کیش و شیراز را به صورت
کامل می بینیم. مثلأ با اینکه دو قسمت سریال در شیراز می گذرد اما مخاطب با نقاط
دیدنی و زیبای شهر مواجه می شود زیرا در این شهر ۱۸ لوکیشن مختلف داشتیم که همه
جذاب بودند. مکان هایی مثل «حافظیه»، «بازار وکیل»، «بازار سید تاج الدین غریب»،
«دروازه کازرون»، «حرم احمدبن موسی (ع)» و «دروازه قرآن» برخی از مکان های دیدنی
شیراز هستند که مخاطب آنها را می بیند.

یعنی با این حساب می توان گفت که شما اثری ساخته اید که به جاذبه های توریستی
ایران می پردازد و می تواند به جذب گردشگرهای ایرانی کمک کند؟

دقیقأ همینطور است،
این سریال تبلیغ گردشگری ایران است هرچند به شدت مورد بی مهری قرار گرفتیم.

مورد بی مهری چه کسانی قرار گرفتید؟

ببینید، طبیعی است
که وقتی به عنوان عوامل ساخت یک اثر به شهرستان ها می رویم از سوی مسئولان و
فرمانداری، استانداری و دیگر ارگان های ذیربط مورد استقبال قرار بگیریم و از ما
حمایت شود، اما به وضوح اعلام می کنم که در جزیره کیش، سازمان منطقه ای آزاد کیش و
دیگر بخش هایی که مسئولیت جزیره را به عهده دارند کوچکترین کمکی به ما نکردند و من
بابت تک تک لوکیشن ها از بودجه ای که سازمان برای ساخت به ما داده بود پول پرداخت
کردم.

یعنی به هیچ وجه با شما همکاری نشد؟

من حتی بابت غواصی و
حتی اجاره جت اسکی پول پرداخت کردم. در جزیره کیش حتی یک دستگاه ون نیز در اختیار
ما نگذاشتند تا لااقل کرایه های سنگین کیش
را متحمل نشویم. ما به کیش رفتیم تا تبلیغات
گردشگری کنیم اما هیچکس و هیچ جا با همکاری نکرد. حال اینکه چقدر سنگ اندازی کردند
بماند! اما آنچه برای من مهم است این است که هموطنان جذابیت های داخل کشور را
ببیند و خوشحالم که در سریال “تعطیلات رویایی” جذابیت های بی نظیر شیراز
که بارها دیده شده، باز هم دیده شد و خوشحالم که موفق شدیم جذابیت های گردشگری کیش
را به مخاطبان نشان دهیم. حال اینکه چند مدیر و مسئول به بنا به هر دلیلی نخواستند
همکاری کنند و سنگ اندازی کرده اند اصلا مهم نیست زیرا این مسئولان فردا روزی می
روند و این جزیره کیش است که می ماند.

در تولید اثر چقدر تفاهم و تعامل وجود داشت؟

ما یک گروه و تیم
بودیم و به اتفاق یکدیگر و با تعامل و تفاهم این پروژه را به سر انجام رساندیم. من
به اتفاق عوامل و ۱۵ بازیگر که همه آنها در تمام مدت از ابتدا تا به آخر با ما
همراه بودند و به صورت کامل در کار حضور داشتند و در همه سکانس ها آنها را می بینم،
با وجود همه سختی ها با همدلی کار را سلامت به تهران رساندیم.

سیاست های موجود تلویزیون و خط قرمزها چقدر در روند ساخت تأثیر داشت؟ آیا به
خاطر سیاست های موجود از بخش هایی از کار چشم پوشی کردید؟

۳۵ سال است که با
تلویزیون کار می کنم و سیاست های موجود را می دانم؛ می دانم که چه باید بسازم و
بازیگرباید چه پوششی داشته باشد و چه دیالوگی بگوید و چه گویشی داشته باشد؛ البته
این را هم بگویم که دنبال حاشیه هم نیستم وگرنه گاه پیش آمده که سکانسی از کار حذف
شود و ما هم جایی نگفته ایم و اعلام نکرده ایم؛ زیرا بالاخره تلویزیون تمهیدات و
ملاحظات خاص خود را دارد.

یعنی در سریال “تعطیلات رویایی” با سانسور مواجه شدید؟

نه اصلا به آن شکلی
که می گوید نیست و سکانس مهمی از سریال حذف نشد. مثلا سکانسی داشتیم که در آن
نوازنده نی عنبان جنوبی می نواخت و پخش از ما خواست که آن را حذف کنیم زیرا نشان دادن ساز را جایز نمی دانند و
ما هم پذیرفتیم و پس از آن بازهم گفتند بخشی از نی عنبان مشخص است که آن را نیز
حذف کردیم و اهمیتی هم نداشت و به کار آسیب نرسید؛ هرچند در همان زمان شبکه های
دیگر ساز نشان می دادند. به هرحال هر اثری روح و جذابیتی دارد که نباید به آن آسیب
برسد و همین مهم است.

به نظرتان سریال «تعطیلات رویایی» موفق از آب درآمده است؟

این که موفق بوده یا
نه یک امر نسبی است و هر اثر هنری را عده ای از مخاطبان دوست دارند و عده ای دیگر خیر!
سریال «تعطیلات رویایی» هم خالی از کاستی نیست و قطعأ ایرادهایی دارد. من نیز
مشکلاتی داشتم اما به هرصورت این شرایط صدا و سیمای ماست و شرایط موجود را پذیرفته
ام.

علیرضا امینی: «تعطیلات رویایی» را اثری طنز نمی دانم!/سریال سازی در
ایران با مشکل بودجه و برنامه ریزی مواجه است

وحید خانه ساز: علیرضا
امینی یکی از کارگردانهای تجربه گرای
سینماست و ساخت آثاری چون «نامه های باد»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «انتهای
خیابان هشتم» را در کارنامه دارد. این فیلمساز در عرصه تلویزیون نیز فعال است و
سریالهایی چون «تلخون»، «سقوط آزاد» و «میلیاردر» را ساخته است.

«تعطیلات رویایی» آخرین سریالی است که علیرضا
امینی کارگردانی آن را به عهده داشته است و این روزها به روی آنتن شبکه ۲ دوم
سیماست. این هنرمند درباره چگونگی ساخت این سریال با روزنامه صبا به گفتگو نشست.

چه شد که به سراغ ساخت سریال «تعطیلات رویایی» رفتید و ساخت آنرا به عهده
گرفتید؟

زمانی که این اثر به
من پیشنهاد شد هنوز طرح بود؛ اما با این حال فضا و حال و هوای اثر نظرم را جلب کرد
و از آنجایی که تجربه ساخت برنامه برای
ایام عید را نداشتم برایم جالب بود. این را هم بگویم که بخش مالی پروژه نیز برایم مهم
بود.

با توجه به اینکه شما فیلمسازی تجربه گرای هستید چقدر این تجربه گرایی در
انتخاب این سریال موثر بود؟

معتقدم که فیلمساز باید هر زمان و تا لحظه آخر در حال تجربه کردن باشد؛ البته
قضیه سینما با تلویزیون برایم متفاوت است، زیرا در سینما ایده ها و ذهنیت شخصی
خودم را دنبال می کنم، اما در تلویزیون کارگردانی را تجربه می کنم و تلاشم این است
که به بهترین نحو انجام شود.

آیا سریال «تعطیلات رویایی» را اثری طنز می دانید؟

به نظرم این سریال
یک اثر طنز نبود زیرا درام و گره دارد. می توان گفت لحظات شیرین و شاد دارد و درام
قصه در این لحظات شاد اتفاق می افتد.

شما به عنوان کارگردانی که دو عرصه سینما و تلویزیون را تجربه کرده اید تفاوت
این دو عرصه را در چه مواردی می دانید؟ یا واضح تر اینکه، ساخت سریال برای
تلویزیون چه سخت هایی دارد؟

قرار بود سریال «تعطیلات
رویایی» را در برج هفت، یعنی مهرماه بسازیم، یا نهایتأ در آبان ماه کلید بزنیم؛
اما به دلایل مختلف، مثلا مقوله فیلمنامه یا نبود بودجه تولید یا نداشتن بازیگر
کار به تعویق افتاد و تولید آن تا دهم دی ماه به درازا کشید، حال شما حساب کنید برای
ساخت یک سریال ۱۵ قسمتی چقدر باید زمان گذاشت! همین الان که با شما گفتگو می کنم
همکاران مشغول صداگذاری قسمت ۱۴ و ۱۵ هستند و ایام عید همگی درگیر کار بودند. به
نظرم شبکه باید از قبل برنامه ریزی کند. به طور مثال تولید سریال «پایتخت» با
بودجه مناسب طی چهار، پنج ماه فیلمبرداری شدو شما شاهد کیفیت بالای آن هستید. چه
می شود کرد که این رویه از قبل بوده و هست و خواهد بود.

در تجربیات قبلی نیز دچار این ضرب العجل شدید؟

بله اما کمتر؛ مثلأ
سریال «میلیاردر» را در دوران مدیریت آقای فرجی برای شبکه ۱ ساختم و از قبل همه
چیز آماده بود. اما زمان بندی برای ساخت سریال «سقوط آزاد» کمی کمتر بود. در کل
سریال سازی در ایران این مشکلات را دارد.

به نظر شما چاره کار چیست؟

اگر بودجه بیشتری به آثار تعلق بگیرد و زمابندی
دقیق تری ایجاد شود این مشکلات حل خواهند شد.

باتوجه به بازخورد مخاطبان نظر خودتان درباره سریال چیست؟ زیرا نقدهایی نیز بر
آن وارد است.

درباره مقوله
کارگردانی هر نقدی باشد می پذیرم و پاسخگو خواهم بود؛ زیرا برای فیلمنامه، فضا و
موقعیت ها انرژی گذاشته ام، باقی آن به قصه و درام فیلمنامه مربوط است. واقعیت این
است که مخاطب تلویزیون به مسائل فنی توجه نمی کند و تمرکزش روی داستان است. ما طی
دوماه ۷۰۰ دقیقه فیلمبرداری کردیم آنهم در لوکیشن های متعدد و با آن تعداد بازیگر
و همین اتفاق انرژی زیادی را می طلبد و من بعنوان کارگردان تلاش کردم این انرژی را
حفظ کنم. در کل پذیرای همه نقدها هستم زیرا قصدم این بود که فضای جدیدی را تجربه
کنم.

از فعالیت های آینده تان چه خبر؟

برای همکاری با دو
پروژه سینمایی صحبت کرده ام که تکلیف یکی از آنها تا یکی دوهفته آینده مشخص می شود
و وارد مرحله دریافت پروانه ساخت و تولیدش خواهیم شد و به جز اینها قبلا برای ساخت
فیلمی رسانه ای با تهیه کننده به توافق رسیده ام و مجوز ساختش صادر شده که اگر
بودجه اش فراهم شود وارد مرحله ساخت خواهیم شد. در عرصه تلویزیون نیز پیشنهادهایی
داشته ام که هنوز قطعی نشده اند.

سخن آخر؟

موفق باشید.


وحید خانه ساز

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    22/990/893/000
  • آپاراتچی
    4/487/940/000
  • مست عشق
    4/412/845/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000