«فِراری» به خاطر سرتیپی زمین خورد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۳

«فِراری» به خاطر سرتیپی زمین خورد!

«بودجه فیلم «فِراری» حدود یک میلیارد و نیم شده بود که به‌خاطر یک امضای آقای سرتیپی برای قرارداد پردیس کوروش فیلم «فِراری» زمین خورد.»

 اکران نوروز ۹۷ وارد چهارمین هفته خود می‌شود. اکرانی با فراز و نشیب‌های فراوان؛ اکران نوروز امسال در ابتدای راه خود استقبالی کم‌فروغ را در گیشه داشت طوری که در روزهای ابتدایی آغاز اکران برخی نوروز ۹۷ را سرآغاز شکست در گیشه قلمداد می‌کردند. اگر فروش قابل توجه فیلم‌هایی ازجمله «مصادره»، «لاتاری» و «به وقت شام» را که این روزها در گیشه می‌تازند، کنار بگذاریم فروش ضعیف یک فیلم در گیشه در میان میلیاردی‌ها به طور محسوسی قابل حس است! فیلمی با عنوان «فِراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد کهنه کار که در جشنواره سی و پنجم فجر با دریافت چهار سیمرغ بلورین و نامزدی در هشت بخش مختلف مورد توجه منتقدان و اهالی سینما قرار گرفت و خوش درخشید اما این روزها در گیشه روزهای به‌شدت کم‌رونقی را تجربه می‌کند. این فیلم به‌رغم درخشش خود در جشنواره فیلم فجر و حضور بازیگران مطرح آن از جمله «محسن تنابنده» که به گمان سازندگان این فیلم حضور تنابنده در «فِراری» نویدبخش یک فروش خوب در گیشه است که این اتفاق رخ نداد.

ناگفته نماند که تیزرهای این فیلم به طور محدود از رسانه ملی پخش می‌شود و البته با وجود دفتر پخش «هدایت فیلم» که وظیفه اکران و پخش این فیلم را بر عهده دارد تبلیغات آن چنانی در سطح شهر ندارد که همین موضوع باعث شد تا داوودنژاد کارگردان این فیلم از لندن با نگارش یادداشتی نسبتاً تند از وضعیت اکران فیلمش انتقاد کند.

«فِراری» داوودنژاد روایتی از مواجهه یک دختر شهرستانی با بازی «ترلان پروانه» است که وارد شهر تهران می‌شود و در سودای گرفتن عکس با یک ماشین «فِراری» درگیر اتفاقاتی می‌شود… این فیلم در حال حاضر ۳۱ سالن سینما در تهران و شهرستان در اختیار دارد و در مدت سه هفته‌ای اکران خود ۳۱۰ میلیون تومان فروش داشته است که این رقم شکست محض در گیشه نوروزی محسوب می‌شود!

«فِراری» دو سال پیش اکران می‌شد فروش بهتری داشت!
جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فِراری» درباره وضعیت اکران این فیلم به «صبح نو» گفت: «فِراری» موضوع به‌روزی دارد و سوژه‌ای که مطرح می‌کند به‌روز است و طبیعتاً  اگر زمان خودش یعنی همان دو سال پیش اکران می‌شد فروش خیلی بیشتری داشت چرا که فضای سیاسی جامعه مثبت‌تر بود و مردم برای رفتن به سینما موقعیت بهتری داشتند به این علت که گرانی به این حد و مرز نرسیده بود بنابراین تمام این اتفاقات برای رفتن و تماشای یک فیلم بازدارنده است.وی افزود: جدا از شرایط تنش زای سیاسی و اقتصادی بی پول‌تر شدن مردم که روی فیلم تأثیر می‌گذارد شرایط سینما رفتن سخت شده است به طور مثال یک خانواده برای رفتن به سینما باید حداقل ۲۰۰ هزار تومان خرج کند.

«مصادره»، «به وقت شام» و «لاتاری»
این مجری سابق تلویزیون خاطرنشان کرد: فیلم «مصادره» از همان ابتدا بسته شده
بود که رکورد بزند. البته فیلم «لاتاری» یا «به وقت شام» با وجود حمایت‌های بسیار زیاد و موقعیتی که از نظر تبلیغاتی دارند هنوز به فروش لازم نرسیده است. در این شرایط فیلم «فِراری» که دو سال پیش باید نمایش داده می‌شد مثل یک گوشت یخ زده است که استفاده نشده و مجدداً به فریزر برگشته است! کوثری با اشاره به حضور بازیگران مطرح این فیلم گفت: ما با وجود حضور محسن  تنابنده امیدوار بودیم فیلم به فروش خوبی برسد اما متاسفانه سرگروه خوبی به ما تعلق نگرفت درحالی‌که تبلیغات ما نیز صفر است. در حال حاضر «فِراری» همچون بچه‌ای یتیم است. من انتظار داشتم این فیلم فروش خیلی عالی‌ای داشته باشد چرا که ظرفیت لازم را دارد با این وجود من اعتقاد دارم اگر اکرن «فِراری» ادامه پیدا کند فروش بهتری پیدا خواهد کرد.

تیزرهای تلویزیون در زمان مناسب پخش نمی‌شوند
این تهیه کننده با اشاره به تبلیغات تلویزیونی «فِراری» تاکید کرد: تیزرهای این فیلم در جاهایی که باید پخش شود و زمان‌های مناسب پخش نمی‌شود بنابراین در این بخش عدالت درباره «فِراری» رعایت نشده است. ما با ۱۴ سینما اکران را شروع کردیم ولی فیلم «به وقت شام» با ۶۹ سینما آغاز کرد که این تبعیض است.

از اعتراض کارگردان «فِراری» در لندن تا زمین خوردن فیلم!
کوثری در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود درباره اعتراض داوودنژاد نسبت به اکران «فِراری» در نوروز گفت: نوروز بهترین موقعیت اکران «فِراری» بود که اکران کردیم منتها طبق قراردادهایی که با مدیرعامل خانه سینما، هدایت فیلم به‌عنوان پخش‌کننده‌، داوودنژاد و سرتیپی به‌عنوان مسوول پردیس‌های سینمایی از جمله کوروش گذاشته بودیم قرار بود که این فیلم به سرگروهی کوروش در سینماها اکران شود که یک سال و خورده‌ای از قرار ما با این آقایان گذشت و اتفاقی رخ نداد، آقای سرتیپی دائماً ما را سر دواند و به‌خاطر یک امضای قرارداد ما را آزار داد که پس از گذشت این مدت طبیعی است که کیفیت فروش کم می‌شود.

وی افزود: هشداری که داوودنژاد در اوایل اکران داد بسیار درست بود. این موضوع تبدیل به یک جو شده که یک عده تصمیم می‌گیرند که یک فیلم زمین بخورد. به نظرم مسوول این عدم فروش رده‌های بالای سینمایی هستند که باید در این امر دخالت می‌کردند و ضرر این موضوع متوجه فیلم «فِراری» شد. بودجه فیلم «فِراری» حدود یک میلیارد و نیم شده بود که به‌خاطر یک امضای آقای سرتیپی برای قرارداد پردیس کوروش فیلم «فِراری» زمین خورد. نبود ضابطه در مسوولان سینمایی ارشد، طوری است که فردی که قدرت اکران را دست دارد می‌تواند باعث زمین خوردن یک فیلم شود!

کوثری در پایان تاکید کرد: بعد از پایان اکران «فِراری» روزی درباره همه این مسائل به‌صورت مستدل و مفصل صحبت خواهم کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است