khabargozarisaba.ir
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 26
کد خبر: ۵۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
عباس کریمی‌عباسی- معاون سردبیر

جشنواره فیلم فجر امسال هم با تلخ و شیرین‌های همیشگی‌اش گذشت اما نکته مهم امسال بی‌اعتنایی ویژه این جشنواره به سینمای انیمیشن ایران بود، درحالی‌که پرفروش‌ترین و موثرترین آثار سینمایی امروز جهان را انیمیشن‌هایی چون «کوکو» تشکیل می‌دهند.

مراد از این نوشتار دفاع از فیلم خاصی در قالب انیمیشن نیست بلکه بی‌توجهی به انیمیشن در درازمدت، بسیاری از استعدادها را در سینمای کشور بی‌انگیزه و از تولید دور کرده است و این معدود افراد باقی‌مانده نیز با بی‌مهری‌هایی که نمونه آن را در فیلم فجر امسال شاهد بودیم کم‌کم رحل اقامت از این سرزمین خواهند افکند و به کارهایی دیگر روی خواهند آورد.

انیمیشن به‌دلیل نوع ساختار و قدرت بی‌نهایت خلاقیت در تبلور خیال و رویدادهای غیرممکنی که به مدد این قالب ممکن می‌شوند قدرت بالایی در رسیدن به اهداف مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و بی‌توجهی به استفاده‌های آموزشی از آن برای افراد جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان از بزرگ‌ترین خسران‌ها در تاریخ هنری و آموزشی کشور به شمار خواهد رفت. کافی است نگاهی به لوازم‌التحریر بچه‌ها بیندازیم و از دفتر و کیف گرفته تا پوشاک، آن‌ها را مملو از قهرمانان انیمیشن‌های خارجی ببینیم درحالی‌که کاراکترهای خوبی نظیر شخصیت‌های «فیلشاه» و «شکرستان» و نظایر آن‌ها را داریم. دلیل این موضوع همین بی‌توجهی در حمایت از انیمیشن و تولید اندک و بی‌مهری نسبت به نمایش آن‌ها برای کودکان و نوجوانان است.

یک زمانی دست روی دست گذاشتیم و قهرمانانی غیرایرانی چون رمبو و زورو ذهن بچه‌های ایرانی را گرفتند و هنوز هم در برخی از اذهان جای خود را دارند. نگذاریم در ذهن بچه‌های امروز الکس‌کراس‌ها و بن‌تن‌ها، به‌عنوان قهرمان آینده ایران نقش ببندد.


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: