khabargozarisaba.ir
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 21
کد خبر: ۵۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
شاهرخ فروتنیان؛ بازیگر فیلم «کار کثیف»:
«پلیس در سینمای ایران تعریف مشخصی دارد. من از همان تعریف استفاده کرده‌ام اما چاشنی‌هایی هم ازلحاظ شخصیتی و رفتار و کنش‌های اجتماعی به آن افزوده‌ام.»

بسیاری از ما شاهرخ فروتنیان را به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم اما او پیش از این‌که بازیگری آغاز کند، نقاشی را نزد آیدین آغداشلو آموخت و سپس به‌مدت هشت‌سال، این هنر را تدریس می‌کرد اما آغاز فعالیت او در مدیوم تصویر، به‌واسطه آشنایی با مرحوم علی حاتمی اتفاق افتاد. او به‌عنوان طراح لباس، صحنه و گریم در فیلم «تختی» با مجید میرفخرایی به همکاری پرداخت و همین مسئله سبب شد فعالیت‌های خود را به‌عنوان طراح صحنه و لباس ادامه دهد. فیلم‌های «جان‌سخت» به‌کارگردانی علی‌اکبر ثقفی، «مثلث آبی» به‌کارگردانی هادی صابر، «عاشق مترسک» به‌کارگردانی مهدی نوربخش، «طوطیا» به‌کارگردانی ایرج قادری و «به‌آهستگی» به‌کارگردانی مازیار میری تجربه‌های فروتنیان به‌عنوان طراح صحنه و لباس است. او از سال‌78 و با بازی در فیلم «شراره» به‌کارگردانی سیامک شایقی، بازیگری در مدیوم تصویر را آغاز کرد و در این مدت با کارگردان‌هایی همچون ایرج کریمی، فریدون جیرانی، بهمن فرمان‌آرا، مانی حقیقی، رامبد جوان و ... به‌عنوان بازیگر همکاری کرده است. او از سال‌84 دیگر در حوزه طراحی فعالیت نکرده است و بیشتر به‌عنوان بازیگر به فعالیت می‌پردازد. به‌بهانه اکران «کار کثیف» در آخرین روز از سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر، با شاهرخ فروتنیان درباره بازی در این فیلم و دلیل دوری او از طراحی در سینما گفت‌وگو کرده‌ایم.

آقای فروتنیان در‌ابتدا درباره پیوستنتان به پروژه «کار کثیف» بگویید.

این فیلم نخستین همکاری من با خسرو معصومی است. پیش ‌از این در چند فیلم قرار بود با‌هم همکاری داشته باشیم اما بنا به دلایلی شکل نگرفت. این فیلمنامه نگاهی به جامعه‌ای که مسائل ملتهب زیادی را تجربه می‌کند، دارد و این وجه از کار در کنار حضور در گروه خسرو معصومی برای من بسیار جذاب بود. فیلمنامه شرایط روز جامعه را دیده است. این فیلم یکی از معدود آثاری است که دیدن آن برای تمام انسان‌ها، چه افرادی که در مقام مخاطب قرار می‌گیرند و چه افرادی که همذات‌پنداری می‌کنند، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در «کار کثیف» در نقش یک پلیس ایفای نقش می‌کنید. کمی درباره این شخصیت بیشتر بگویید و چه برنامه‌ای برای این‌که شخصیت از پلیس‌هایی که مخاطب دیده است، فاصله بگیرد و چندبعدی باشد، داشته‌اید؟

در این فیلم نقش یک پلیس را ایفا می‌کنم. قضاوت درباره این‌که این شخصیت تک‌بعدی است یا چندبعدی، با مخاطبان است و من چندان برای این نقش کاری نکرده‌ام و تنها خواسته‌های خسرو معصومی را انجام داده‌ام. پلیس در سینمای ایران تعریف مشخصی دارد. من از همان تعریف استفاده کرده‌ام اما چاشنی‌هایی هم ازلحاظ شخصیتی و رفتار و کنش‌های اجتماعی به آن افزوده‌ام. پلیس ما به‌شدت جدی است اما وقتی جدی صحبت می‌کند، مخاطب با او نوعی دیگر از ارتباط را تجربه می‌کند.

آثار خسرو معصومی معمولا با کم‌لطفی‌هایی در اکران مواجه می‌شوند و برخی از آثار او روی پرده نرفته‌اند. برای «کار کثیف» چه آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟

شرایط جامعه ما هر‌روز نسبت‌به روز قبل تغییر می‌کند و همان‌طور که نمی‌توانیم از قیمت طلا و ارز مطمئن باشیم، نمی‌توانیم درباره شرایط اکران حرفی بزنیم.

شما سال‌ها به‌عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت می‌کردید اما سال‌هاست که دیگر در آن حوزه فعالیت نمی‌کنید. آیا بازیگری برای شما فرصتی باقی نگذاشت یا شرایط طراحی را مناسب نمی‌دیدید؟

نه. شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتم از این حوزه دور شوم. شرایط طراحی صحنه و لباس با بازیگری، قاطی شد و به همین‌دلیل از این حوزه دوری کردم. در‌واقع برخی از کارگردان‌هایی که درزمینه طراحی با آن‌ها کار می‌کردم باعث شدند از این حوزه فعالیت فاصله بگیرم.

یکی از نکاتی که در سینمای ما دیده می‌شود این است که معمولا طراحی لباس و صحنه را باهم در‌نظر می‌گیرند این دو بخش را به یک‌نفر می‌سپارند. آیا این برخورد با طراحی درست است؟

طراحی‌صحنه و طراحی لباس، دو کار کاملا متفاوت و مستقل هستند. باید دلیل این‌که برای طراحی این دو مدیوم، یک‌نفر در‌نظر گرفته می‌شود را از تهیه‌کننده و کارگردان پرسید. فکر می‌کنم مسائل مالی بسیار در این تصمیم‌گیری موثر هستند. تنها در ایران به این‌صورت به طراحی صحنه و طراحی لباس نگاه می‌شود. حتی در کشورهای پیشرفته این تفکیک، بسیار شدیدتر است؛ به‌عنوان‌مثال بخش‌هایی که به‌صورت کامپیوتری ساخته می‌شوند را یک گروه بر‌عهده‌دارند و طراحی بخش زنده را گروهی دیگر.


الدوز بیدلی

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: