khabargozarisaba.ir
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 21
کد خبر: ۵۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
فاطمه بنیادی:
فاطمه بنیادی تدوینگر «زنانی با گوشواره‌های باروتی»: کتاب‌هایی که در دنیا معروف هستند و موضوعشان در‌مورد درگیر شدن زنان با جنگ و به‌عبارتی کلی‌تر چهره زنانه جنگ است را خواندیم .
فاطمه بنیادی تنها زنی است که در پروژه «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، یعنی مستندی که اساسا درباره زنان ساخته شده، حضور داشته است. او تدوینگر این مستند خاص و عجیب است و از اواسط فیلمبرداری در جریان کار قرار گرفته. بنیادی می‌گوید برای تدوین این مستند ناچار شده است که کتاب‌هایی را درباره زنان جنگ‌زده دنیا در نقاط مختلف، مطالعه کند.

خانم بنیادی شما از چه مرحله‌ای در کار حضور داشتید؟

از زمانی‌که کار استارت خورد و شروع به فیلمبرداری کردند، با من در‌مورد تدوین کار صحبت شد. ‌بعد پروسه فیلمبرداری یک‌ماه پیوسته طول کشید و دوستان مدتی برگشتند ایران و بعد بلافاصله به عراق رفتند. طی این یک‌ماهی که فیلمبرداری در‌حال انجام بود کار ترجمه و بعضی چیزهای دیگر را به ما سپردند و با این‌که ما از اول کار با‌هم بودیم، از اواسط پروژه بود که حضور جدی من شروع شد. یک‌ماه بعد که برگشتند پروژه آماده تدوین نهایی بود.

فقط از لحظه‌ای که می خواستند فیلم بگیرند با شما صحبت کردند؟

حتی قبل از آن من برای یک کار پژوهشی به تیم اضافه شدم و از همان‌موقع که استارت کار را زدند با من برای تدوین صحبت شد.

شما به آقای فرهمند ایده هم می‌دادید که چطور کار را پیش ببرند؟

مرحله‌ اول خیلی در جریان نبودم. به‌هر‌حال او در صحنه جنگ بود و راه‌های ارتباطی بسیار محدود بود. اما بعد که به ایران آمد و در سفرهای بعدی که رفت من راش‌ها را دیده بودم و با‌هم صحبت کرده بودیم و خط ابتدایی تدوین را چیدیم و یک‌سری کتاب مطالعه کردیم.

چه کتاب‌هایی؟ درباره تدوین؟

نه. کتاب‌هایی درباره زنان.

چه لزومی داشت که برای تدوین یک فیلم کتاب هم بخوانید؟

از نیمه کار که متوجه شدیم پروژه زنانه است، کتاب‌هایی که در دنیا معروف هستند و موضوعشان در‌مورد درگیر شدن زنان با جنگ و به‌عبارتی کلی‌تر چهره زنانه جنگ است را خواندیم که از باقی کارهای انجام شده در این حوزه یک تصویر ذهنی داشته باشیم.

سابقه داشت که قبلا برای یک‌کار، از اپراتوری صرف خارج شوید و پروژه‌ای شما را این‌قدر درگیر مضمون خودش بکند و برای آن کتاب بخوانید که تدوین کنید؟

این یک پروژه کوتاه اما بسیار سنگین بود و به‌عبارتی عمیق‌ترین کاری بود که کردیم.

چه ریتمی را برای این کار انتخاب کرده بودید؟

در این پروژه تدوین خیلی مفصل شد چون در چند مرحله تدوین مجدد صورت گرفت و انواع چینش‌ها را کنار هم گذاشتیم تا به خط اصلی کار رسیدیم و ماحصل این بود که کار در جشنواره‌های مختلف پنج‌ یا شش هیات‌داوری را رد کرده و ظاهرا به‌بار نشسته است.

چه‌چیزی در مضمون این کار شما را درگیر کرد؟

من در پروسه تولید تنها خانم گروه بودم و مفصل با آقای فرهمند صحبت می‌کردیم. من تلاشم این بود که زنانگی فیلم ‌حفظ شود و یک جاهایی مجبور بودم خودم را جای نور قرار دهم و حتی جای آن زنی که قربانی داعش شده و یک جایی هم به‌جای زنی که الان با اسم دشمن او را می‌شناسیم، اما یک آوارگی خاصی دارد و این کار را دو‌چندان برای من سخت می‌کرد چون همه تلاشم این بود که نگاه زنانه در فیلم حفظ شود.

شما به‌عنوان یکی از تدوینگرهای جشنواره، ، موافق این هستید که فیلم شما را کنار فیلم‌های داستانی قرار می‌دهند و باید با یک فیلم چند میلیاردی رقابت کنید؟

البته در فستیوال‌های خیلی مهم دنیا هم این کار را می‌کنند و فیلم‌های مستند را وارد بخش‌های رقابتی کرده‌اند؛ اما این ناقض آن نیست که بخش مستند را حفظ کنیم و من خیلی موافق حذف شدن بخش مستقل مستند نبودم. به‌نظرم اگر قرار است که اتفاق مهمی بیفتد و با این رویه جدید قرار باشد فیلم‌های مستند را مهم کنند، یکی از پیشنهادها این است که بخش مستند جشنواره همچنان حفظ شود و آن مستندهایی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند را در بخش رقابتی وارد کنند. این به‌نفع جامعه مستند هم هست چون بخش رقابتی مهمترین بخش جشنواره است.

با‌وجود تمام این مسائل شانس خودتان را در جشنواره چقدر می‌دانید؟

پیش‌بینی کردن خیلی اتفاق سختی است اما ما بسیار امیدواریم.


میلاد جلیل‌زاده

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: