بلیت های ارگانی مجاز به شرکت در انتخاب فیلم مردمی نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۹
ابراهیم داروغه زاده:

بلیت های ارگانی مجاز به شرکت در انتخاب فیلم مردمی نیستند

امسال سالم ترین و دقیق ترین رای گیری را در بخش آرای مردمی خواهیم داشت.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فجر در ارتباط با این دوره از جشنواره به صبا گفت: پنجمین روز از جشنواره را سپری می کنیم.در تهران دو مرکز اصلی جدا از سینماهای مردمی داریم که یکی پردیس ملت است که سینمای رسانه هاست و یکی باغ کتاب که به مهمانان جشنواره و هنرمندان اختصاص دارد.اولین بار است که این تفکیک بعد از چندسال اتفاق افتاده و هر تغییری ممکن است در درجه اول سختی هایی داشته باشد، ولی حتما محاسنی هم دارد. زمانی که با دوستان رسانه ای صحبت می کردم،بخش هایی برای شان خیلی جذاب بود که یکی از آنها بحث سالن نمایش فیلم ها در پردیس ملت بود که سالن حرفه ای است و ما در برج میلاد این امکان را نداشتیم.کیفیت نمایش فیلم ها یکی از معیارها بود .  از فاکتور های مثبت این مکان اختصاصی بودن آن برای اهالی رسانه است و افراد دیگری در این سینما فیلم نمی بینند، این فضایی حرفه ای برای دوستان مطبوعاتی ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود:از مشکلاتی که می شود در پردیس ملت به آن اشاره کرد بحث پارکینگ است که به نظرم اگر رسانه ها در این چندسالی که این پردیس افتتاح شده و مردم مشکلات زیادی به واسطه عدم تامین پارکینگ در این مجموعه فرهنگی هنری داشتند بیشتر به آن می پرداختند،در حال حاضر پردیس ملت مجهز به یک پارکینگ خوب بود و خودشان هم دچار مشکل نمی شدند.امیدوارم این تجربه ای که رسانه ها در این پردیس داشتند و مشکل پارکینگ را از نزدیک لمس کردند کمک کنند تا یک مطالبه رسانه ای از طرف شهرداری تهران ایجاد شود و تا سال آینده یک پارکینگ طبقاتی مناسب و مورد نیاز این پردیس ساخته شود و این جشنواره بدون مشکل پارکینگ در پردیس ملت برگزار شود.

دبیر سی و ششمین جشنواره فجر در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای بازگشت جشنواره به برج میلاد در سال های آینده دارند یا خیر؟توضیح داد:برج چند مشکل دارد که یکی از آنها عدم وجود سالن خوب سینمایی است و کیفیت استاندار سینما را ندارد.این مکان سیستم پخش قوی ندارد و فیزیک آن  نیز تالار خوبی نیست .تعدادی از صندلی های برج میلاد نمی تواند به شکل استاندارد در مقابل پرده باشد و بشود فیلم ها را به خوبی تماشا کرد.یکی دیگر از اشکلات برج این است که اگر از ابتدا سالن اختصاصی برای رسانه ها بود یا فقط رسانه ها و هنرمندان مهمان و دعوت شده و خاص جشنواره بود،شاید می توانست مکان بهتری باشد، ولی در این چند سالی که برگزارشد برج میلاد به مکانی تبدیل شد که دوستداران جشنواره،هنرمندان،مدیران،چهره های سیاسی و اجتماعی و رسانه ها بخواهند در آن حضور داشته باشند و طبیعتا درخواست ها برای حضور بیشتر می شود و قطعا مشکلاتی را برای رسانه ها ایجاد می کرد.در این چند سال،کم شاهد ازدحام بیش از حد جمعیت نبودیم که باعث این می شد خود رسانه ها که یکی از ارکان مهم جشنواره  هستند نتوانند فیلم ها را ببینند.آنجا هم مشکلات خودش را داشت،هر تصمیمی که شما بگیرید یک سری نکات مثبت و منفی دارد.

داروغه زاده در جواب این سوال که تفکیک هنرمندان از اهالی رسانه از نظر خبرنگار از نکات منفی بیشتری برخوردار است تامثبت و خبرنگاران بهره برداری خوبی از خبرهای جشنواره ندارند گفت:ما در همه جای دنیا بخش حرفه ای داریم که آن سینمای رسانه است و در آن فقط اهالی رسانه و  فیلمسازانی که فیلم دارند حضور دارند. آن بخش که به عهده ماست امکان وجود چنین مکانی است.اینکه شما می خواهید با یک سری از هنرمندانی که فیلم در جشنواره ندارند گفت و گو بگیرید این به عهده جشنواره نیست و جشنواره چنین تعهدی ندارد. اگر بخواهیم همه موارد را هم باهم داشته باشیم نمی شود . باید بپذیریم که تفکیکی صورت گیرد. اگر بتوانیم آن تفکیک را به صورت درست تری انجام دهیم و مکانی به رسانه ها و عوامل فیلم های حاضر در جشنواره اختصاص داشته باشد و جای دیگری به هنرمندان و مهمان جشنواره اختصاص داشته باشد تا اهالی رسانه بتوانند در هر دو مکان حاضر باشند ،فکر می کنم مدل بهتری باشد و ادامه دادن آن نیاز به یک برج میلادی دارد که ظرفیت آن دائم در حال افزایش باشد.

او  اضافه کرد:اگر ما یک کاخ رسانه ای داشتیم که چند سالن سینمای در حد استاندار در کنارهم داشت خواسته خبرنگاران مبنی بر عدم تفکیک قابل اجرا بود.

داروغه زاده در ارتباط با مشکلات اینترنت که خبرنگاران در فضاهایی که نشست برگزار می شود روبرو هستند عنوان کرد:مشکلات اینترنت خیلی خیلی کمتر شده است و سرعت اینترنت تا جایی که امکان داشت بالا رفته است . سعی شده است آن را برطرف کنند و رضایت بیشتر شده است.مشکل پارکینگ نیز کمتر شده و یک ظرفیت دیگربه پارکینگ ملت اضافه شده و آن پارکینگ بیمارستان شهید رجایی است و درحال حاضر مشکل پارکینگ نداریم . فقط در حال حاضر با مشکل نبود هنرمندان در پردیس ملت مواجه هستیم که اعتراض اهالی رسانه را به همراه دارد.

دبیر جشنواره در پاسخ به اعتراض مهران احمدی کارگردان فیلم «مصادره» نسبت به نحوه محاسبه آرای مردمی گفت:امسال آرای مردمی ما فکر می کنم سلامت ترین و دقیق ترین دوره را می گذراند و کاملا به صورت سیستمی اتفاق می افتد.فقط کسانی که از طریق اینترنت در بخش مردمی بلیت ها  را با کد ملی پیش خرید کردند می توانند در بخش مسابقه  سیمرغ مردمی شرکت کنند و بلیت هایی که برای مهمان، ارگان ها و گیشه ها بودند نمی  توانند در بخش مسابقه شرکت کنند . این آرا به قدری دقیق است که هر رای که ریخته می شود مشخص است که کدام سالن،کدام سانس و چه فردی با چه کدملی، به چه فیلمی رای داده است . هر تهیه کننده ای در هر زمانی بعد از پایان جشنواره می تواند مراجعه کند تا ما به آنها بگوییم افرادی که به شما رای دادند در چه سالنی و چه رای دادند و این آرا دقیق مشخص است.فکر نمی کنم هیچ خدشه ای به رای گیری که امسال در حال برگزاری است وارد شود.البته لازم به ذکر است که همه این موارد زیر نظر خانه سینماست و مسوولیت پاسخگویی و اقناع سینماگران برعهده این صنف است، ولی من این اطمینان را به همه سینماگران می دهم که امسال سالم ترین و دقیق ترین رای گیری را در بخش آرای مردمی خواهیم داشت.

او در ارتباط با فضای باغ کتاب که آیا می تواند در سال های آینده به عنوان گزینه ای برای کاخ جشنواره باشد یا خیر توضیح داد:باغ کتاب هم ظرفیت کامل را برای ادغام هنرمندان و اهالی رسانه ندارد. اگر هنرمندان از این مکان راضی هستند به دلیل فضای آرامی است که در اینجا حاکم است و راحت می توانند با یکدیگر گپ و گفت  داشته باشند.فضای هنری بر جشنواره حاکم است و شاید این مدل بتواند تقویت شود.

داروغه زاده در پایان افزود: واقعا عذرخواهی می کنم و به خاطر مشکلاتی که به خصوص در روزهای اول وجود داشت شرمنده رسانه ها هستم، ولی با توجه به اینکه این مشکلات قابل پیش بینی بود ما همه تلاش مان را کردیم.شورای سیاستگذاری تصمیمی داشت و باتوجه به آسیب شناسی هایی که در سال های گذشته داشتیم و باتوجه به این ضرورت هایی که گفتم، باید این تغییرات انجام می شد. باید از بین پردیس های موجود یکی را انتخاب می کردیم که در مجموع پردیس ملت واجد این شرایط بود.  زحمت ما در پردیس ملت خیلی بیشتر بود و شاید اگر این جشنواره در برج میلاد بود فشار و سختی های ما هم کمتربود.امیدوارم مشکلات هر روز کمتر و کمتر شود و در پایان خاطره خوشی باقی بماند.

زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000