شب شعر طنز «در حلقه رندان» برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۰
هم‌زمان با میلاد حضرت معصومه(س)

شب شعر طنز «در حلقه رندان» برگزار شد

یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با حضور شاعران طنزپرداز و مهمانانی از استان‌های قم و مازندران، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در حوزه هنری برگزار شد.

 

به گزارش صبا، یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با حضور شاعران طنزپرداز و مهمانانی از استان‌های قم و مازندران، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در حوزه هنری برگزار شد.

این برنامه میزبان هنرمندانی از جمله امید مهدی‌نژاد، عباس صادقی زرینی، افشین تل‌لو، حمید حمزه‌نژاد، سیدمحمد صفایی‌نویس و با حضور مهمانان قمی از جمله محمدحسین علیان، محمدحسین فیض اخلاقی، منصوره رضایی، علی بهاری و سید شهاب جدا بود. همچنین این برنامه با حضور خانم «جبر» رئیس دپارتمان زبان و ادبیات سوریه همراه بود.

سعید بیابانکی مجری مراسم، در آغاز با تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و گرامیداشت روز دختر گفت: «در حلقه رندان» با پشت سر گذاشتن ۱۷۶ برنامه، حدود ۱۸ سال است که میزبان طنزپردازانی از سراسر کشور و علاقه‌مندان به طنز بوده و هست. این نوبت در حالی برگزار می‌شود که در آخرین روز اردیبهشت ماه قرار داریم و این ماه با ادبیات فارسی و بزرگان نسبت مستقیم و قابل توجهی دارد.

 

مخالف نویسی و تخریب در «چم و خم طنز»

«چم و خم طنز» یکی دیگر از بخش‌های ثابت و جذاب این برنامه است که در آن به بیان یکی از شگردهای طنزپردازی با حضور اکبر کتابدار پرداخته می‌شود. کتابدار به آفت‌های نشست‌های طنز اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جلسات طنز به شیوه تخریب یا مخالف‌نویسی مربوط می‌شود که در این شیوه شاعر یا نویسنده‌ای به گفتن شعر یا نثری در مخالفت با نویسنده یا شاعر دیگری می‌پردازد.

وی ادامه داد: نمونه‌های تخریب در ادبیات ما بسیار دیده می‌شود که به مناسبت حضور طنزپردازان قمی در این نشست به مولانا میرزا ملک محمد قمی اشاره می‌کنم. این شاعر در یکی از اشعار خود اینگونه آورده است :«رفتم که خار از پا کشم محمل نهان شد از نظر/ یک لحظه غافل گشتم و صد ساله راهم دور شد» که در این شیوه مخاطب را میان دعا یا دشنام به خطا می‌اندازد که البته این شیوه با مدحِ شبیه به ذمِ یا ذم شبیه به مدح فرق دارد.

در یکصد و هفتاد و ششمین شب شعر طنز در حلقه رندان طبق روال معمول مسابقه طنزنویسی برگزار شد و در پایان به برندگان آن جوایزی فرهنگی تقدیم شد.

در حلقه رندان معمولا در یکشنبه‌های آخر هر ماه برگزار می‌شود و حضور در آن برای عموم مردم آزاد و رایگان است.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است