khabargozarisaba.ir
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 20
کد خبر: ۴۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کیوان نخعی:
اعتراض باید عنوان شود و مسوولان هم این حق را به مردم بدهند و شنوای حرف هموطنان باشند.
نمایش «طربنامه شهر خیال» با نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی از 11 تا 30 دی ماه ساعت 19 در عمارت ارغنون به صحنه می رود.
بازیگران این نمایش عبارتند از: علیرضا ناصحی، علی یداللهی، داوود معینی کیا، مجید آهنگران، علی بیک محمدی، صفورا خوش طینت، صائب دادو و شیدا رزم شعار.
به بهانه اجرای این نمایش با کیوان نخعی کارگردان اثر گفت و گویی داشته ایم که می خوانید:
نخعی درباره قصه نمایش «طربنامه شهر خیال» به صبا، گفت: پژوهشگری که کاراکترش را در قالب «شیر» گذاشته ایم وارد شهری می شود که در بدو ورود مدارک و پولش توسط موشی به سرقت می رود. شیر به دادگاه شکایت می کند، اما قاضی می گوید چون نکات ایمنی را رعایت نکردی پس محکومی و باید خسارت هم بدهی! شیر که پژوهشگر است مجبور می شود سراغ این برود که نمایش به صحنه ببرد، سراغ نمایش های تخت حوضی و پرده خوانی می رود، ولی چون تبحری در این کار ندارد، در نتیجه مردود می شود و این نمایش ها هیچ وقت به اجرا نمی رسد. مجبور می شود سراغ کار دیگری برود که بتواند خسارت را پرداخت کند تا به حبس نرود! او  سراغ نوشتن کتاب آشپزی می رود و کارش به اصطلاح می گیرد و پولدار می شود و در نهایت از آن شهر می رود.    
وی درباره شیوه کارگردانی و ویژگی بارز  این نمایش توضیح داد: سعی کردم در این کار از شیوه های نمایش ایرانی اعم از تعزیه، پرده خوانی، تخت حوضی و زن پوشی استفاده کنم. نمایش روایت گونه است تا تماشاگر ایرانی بتواند ارتباط بهتری برقرار کند. تفاوت نمایش ما با تخت حوضی این است که ما یک قصه مشخص داریم که خیلی به حواشی نمی رود و برگردد. خط داستان مشخص  و از این شیوه ها درونش استفاده شده است. البته با کمک موسیقی و اشعاری که پیش پرده خوانی می شود. از موسیقی در این کار بسیار استفاده شده است.
او درباره معیار انتخاب بازیگران این اثر افزود: علیرضا ناصحی، علی یداللهی و داوود معینی کیا در این نوع شناخت دارند و در این سبک قبل ها کار کردند. از صدای علی بیک محمدی هم در زمان هایی که غزل، نوحه و پیش پرده می خواند بسیار استفاده کردیم. دوستان دیگر هم دانشجو و فارغ التحصیل تئاتر هستند که شاید این نوع کار را انجام نداده باشند، اما به اندازه ای که کار می طلبید از آنها استفاده کردیم.
نخعی درباره فعالیت های آینده اش خاطرنشان کرد: متن «شب یلدا» را نوشته ام که تک پرسوناژ است. قصد دارم این نمایشنامه را به صحنه ببرم. در زمینه موسیقی هم تِرَکی را به نام «پاییز» خواندم که مجوزش را تازه گرفته ام که امیدوارم بازخوردی خوبی داشته باشد. آهنگی را هم به نام «صحنه بی انتها» خواندم که فقط مراحل فنی و میکس و مسترش مانده. در این ترانه زندگی روزمره با زندگی صحنه ای که بازیگر با آن در چالش است، مقایسه می شود. بین زندگی صحنه و زندگی واقعی ما قرابت هایی وجود دارد که در این ترانه مطرح می شود.
این کارگردان تئاتر در پایان گفت و گو، به موضوع آتش زدن پرچم ایران در اعترضات اخیر کشور اشاره کرد و گفت: هیچ کس با آنارشیسم، آتش زدن و خسارت موافق نیست. اعتراض حق طبیعی مردم است، نسبت به مسائلی که در حیطه های اقتصادی و دیگر موضوعات دارند. مردم تحت فشار هستند، ولی اینکه بخواهند جایی را آتش بزنند کار درستی نیست. اعتراض باید عنوان شود و مسوولان هم این حق را به مردم بدهند و شنوای حرف هموطنان باشند.
ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: