ناهید مسلمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۹
شماره 835 روزنامه صبا تقدیم می شود به:‌

ناهید مسلمی

ناهید مسلمی از پرورش‌یافتگان تئاتر است، او فعالیت حرفه‌ای‌اش را با گروه «آناهیتا» آغاز کرد و با بهزاد فراهانی برای اولین‌بار به صحنه رفت.

 ناهید مسلمی؛ بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون، متولد ۲۵آذرماه۱۳۳۴ در تهران است. مسلمی در دو حوزه کارشناسی زبان انگلیسی و تاریخ فرهنگ تطبیقی تحصیل کرده است.
ناهید مسلمی از پرورش‌یافتگان تئاتر است، او فعالیت حرفه‌ای‌اش را با گروه «آناهیتا» آغاز کرد و با بهزاد فراهانی برای اولین‌بار به صحنه رفت.
از ناهید مسلمی در جشنواره‌های متعددی تقدیر شد که از آن جمله می‌توان به بازیگری اول زن، فیلم‌کوتاه «آخرین نگاه» تبریز، جشنواره وحدت سینمای جوان در سال۱۳۶۸‏، لوح تقدیر و سپاس بهترین بازیگر زن برای تئاتر «بهرام چوبینه» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی در سال۱۳۷۳‏، بازیگری اول زن در نمایشنامه‌خوانی «خاله ایران» در سال۱۳۸۵‏، جایزه برتر جشنواره مونولوگ‌ها در سال۱۳۸۷‏، لوح تقدیر ششمین جشن بازیگر برای «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی علیرضا نادری در سال ۱۳۸۸ و… اشاره کرد.
از تازه‌ترین فعالیت ناهید مسلمی در حوزه تئاتر می‌توان به اجرای نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری و با کارگردانی افسانه ماهیان اشاره کرد. ناهید مسلمی این نمایشنامه را با همراهی دو کارگردان در فاصله شش‌سال تجربه کرده است. همچنین در خوانش «افسانه ماهیان» از نمایشنامه علیرضا نادری، ناهید مسلمی به‌همراه شیدا خلیق، دختر خود به ایفای نقش پرداخت.
البته این نمایش تنها همکاری شیدا خلیق و ناهید مسلمی نبود. این مادر و دختر در آثار فراوانی در کنار هم قرار گرفته‌اند.
طبق گفته ناهید مسلمی، شیدا خلیق در پشت‌صحنه تئاتر بزرگ شده است و در زمان کودکی از کارگردان‌های مهمی همچون قطب‌الدین صادقی، میکائیل شهرستانی و… تقاضای بازی داشت اما ناهید مسلمی قبول نمی‌کرد تا بالاخره در هفت‌سالگی و با نمایش «چیستا» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند به دنیای تئاتر پا گذاشت اما نخستین تجربه مشترک مادر و دختر سه‌سال بعد و در جریان اجرای عمومی نمایش «زائر» به کارگردانی حمید امجد اتفاق افتاد. بعد از آن، این زوج در آثار بسیار زیادی همچون «تولیدی عروس‌خانم»، «یه حبه قند» و… همبازی شدند.
از کارهای مهم بازیگری مسلمی می‌توان به تئاترهای «مریم و مرداویج» به کارگردانی بهزاد فراهانی، «مده‌آ» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «آه خواهرم مده‌آ» به کارگردانی مسعود سمیعی، «سیمرغ» به‌کارگردانی قطب‌الدین صادقی و..  فیلم‌های «زندان زنان» به کارگردانی منیژه حکمت، «تسویه‌حساب» به کارگردانی تهمینه میلانی، «می‌ترسم، پس دروغ می‌گویم» به کارگردانی تهمینه میلانی و… و همچنین مجموعه‌های «پایان بازی» به کارگردانی بهمن زرین‌پور، «بیداری» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور، «پرانتز باز» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی و… اشاره کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است