بودجه فرهنگ و وزارت ارشاد از شبکه بی بی سی کمتر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
علیرضا سبط احمدی:

بودجه فرهنگ و وزارت ارشاد از شبکه بی بی سی کمتر است

کشورهای صاحب سینما برای ساخت یک فیلم بیش از 50 میلیون دلار هزینه می کنند.

علیرضا سبط احمدی در پاسخ به این سوال که بودجه سال ١٣٩٧ از سوی رییس جمهور به مجلس داده و بودجه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نیز اعلام شده که مبلغ قابل توجهی نیست، آیا این بودجه برای اعتلای سینمایی ایران می تواند کافی باشد؟به صبا گفت:بزرگ ترین مشکل اساسی ما در کشور فرهنگ است.اگر بستر فرهنگی مناسب فراهم شود خیلی از مشکلات روزمره اجتماعی مردم درست می شود.متاسفانه بخش فرهنگی ما همیشه دچار مشکل بودجه بوده است. اولین جایی که آسیب می بیند و بودجه آن حذف می شود بودجه فرهنگی است،یعنی اگر خانواده ای مشکل مالی دارد و می خواهد خریدی انجام دهد در اولین قدم هزینه های فرهنگی خود را کم می کنند. این تا سطوح بالاتری مانند مجلس هم متاسفانه تسری دارد.
وی در ادامه افزود: اگر بسترسازی فرهنگی را در کشور درست کنیم مشکلات عدیده جامعه و زندگی شهری و کشورمان را درست کرده ایم.مشکلاتی مانند ترافیک،حتی احترام گذاشتن و سعه صدر داشتن را می توان با حل مشکلات فرهنگی از بین برد.
سبط احمدی در خصوص بستر سازی فرهنگی در جامعه توضیح  داد:متولی فرهنگ در این جامعه کیست؟متولی بستر سازی فرهنگی در این جامعه کیست؟دومرکز مهم در جامعه داریم که بخش اعظم این فرهنگسازی توسط این دو ارگان انجام می گیرد،یکی صدا و سیما و دیگری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هرکدام ابزارهای مهمی را در دست دارند.متاسفانه اگر ما بخواهیم بودجه این نهادها را با یک سری از نهادها و ارگان هایی که کم ترین نقش را در بارور کردن فرهنگ مردم و آموزش مردم دارند مقایسه کنیم، می بینیم که بودجه یک دهم آنهاست.اگر این دو ارگان مهم را با  یک شبکه ماهواره ای مانند بی بی سی  از نظر بودجه ای مقایسه کنیم می بینیم که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد و بودجه صدا و سیما حتی از شبکه بی بی سی نیزکمتر است.
او افزود: بستر سازی فرهنگی این نیست که پول بریزیم و هزینه هنگفت کنیم،بخش موسیقی و بخش سینمای ما گران است. تولیدات صدا و سیما هم گران تمام می شود. ما اگر برای آنها هزینه نکنیم و به علم و تکنولوژی روز مسلح نشویم مسلما با کشورهای اروپایی و آمریکایی که هیچ، در مقایسه با افغانستان و عراق  و کشورهای دیگرهم دوسال دیگر عقب می افتیم.این مستلزم هزینه هنگفت است.
وی در ادامه به اهمیت صدا و سیما  و وزارت فرهنگ و ارشاد در پرورش نسل های آینده اشاره کرد و گفت:ما قرار است یک نسل را با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا کنیم و متولی آن صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد است.چرا می گوییم هالیوود سینمای دنیا را تسخیر کرده؟ کشورهای صاحب سینما برای ساخت یک فیلم بیش از ۵۰میلیون دلار هزینه می کنند.وقتی فیلمی را می سازند با این دید می سازند که فرهنگ و اقتصاد و خواسته های شان و تمام تمایلات سیاسی،اندیشه ای و فکری شان را به دنیا تحمیل کنند . مشخص است که با این هزینه چند صد میلیون دلاری می شود این کار ها را کرد.
وی در پایان افزود: هرچه در بخش فرهنگی سرمایه گذاری کنیم کم کرده ایم.چرا باید نوجوانان و کودکان ما الگوهایی مانند بت من و سیندرلا داشته باشند؟به دلیل اینکه آنها فیلم های شان را ساخته و به خورد ما داده اند، ولی ما بلد نیستیم و نمی توانیم  برای اساتید و اسطوره های خودمان کاری انجام دهیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است