بی عدالتی در اکران فیلم ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
حسين كندری عنوان کرد:

بی عدالتی در اکران فیلم ها

تا زمانی که همگی به فکر جیب شخصی خودمان باشیم،مشکل اکران وجود خواهد داشت.

حسین کندری کارگردان سینما در خصوص آشفتگی این روزهای اکران سینماها به صبا گفت:در نیمه اول سال به دلیل اکران فیلم های کمدی و فیلم هایی که اقبال بیشتری در جشنواره فیلم فجر داشتند و یا تهیه کنندگان قدرتمندی دارند، با اکران هایی طولانی مدت دو ماهه مواجه هستیم. به طورمثال، در یک فصل حدود ٣۵ فیلم باید اکران شود که در نهایت ٢٠ فیلم موفق به اکران می شود. از این رو پس مانده آن در نیمه دوم سال قرار می گیرد.
وی با اشاره به تعدد زیاد فیلم ها در نوبت اکران توضیح داد: باتوجه به پتانسیل تولید ۱۰۰ فیلم در سال باید۵۰ فیلم در نیمه اول سال اکران شود ،اما چنین اتفاقی نمی افتد. بنابراین در نیمه دوم سال با ٧۵ فیلم مواجه ایم که صاحبان اثر مجبورند خودشان اکران کنند. علاوه بر این ،سال بعد فیلم های دیگری هم به آنها اضافه می شود و این حجم از فیلم ها زیاد و زیادتر هم می شود. 
کارگردان فیلم «شنل» با بیان اینکه ما با مشکل برنامه ریزی در نیمه اول سال مواجه هستیم گفت: قطعا دوستانی که قدرتی دارند یا برنامه ریزی مناسب تر و حتی فیلم های بهتری دارند،این فرصت را پیدا می کنند که در زمان مناسب تری اکران کنند . متاسفانه در نیمه دوم سال، آن فیلم هایی که باقی می مانند باید بایگدیگر بجنگند. 
وی در ارتباط با مد شدن سر گروه آزاد توضیح داد:این اتفاقات باعث شده سر گروه آزاد جایگاهی پیدا کند.  سال قبل این قدر سرگروه آزاد وجود نداشت،ولی باز در نیمه اول سال همه سرگروه اکران می شوند و باقی منتظر هستند یک سرگروهی پیدا کنند ،اما بعد متوجه می شوند در شهریور ماه هیچ سرگروهی باقی نمانده ،بنابراین همه دنبال اکران آزاد و یا اینکه حداقل فیلم های شان را اکران کنند هستند.برای همین ما شاهد آشفتگی در اکران نیمه دوم سال هستیم.
 
کارگردان«شنل» درباره مشکلات اصلی در این زمینه عنوان کرد: یکی از چالش ها زیرساخت ضعیف است که تعداد سالن های سینما با تعداد فیلم ها برای اکران تناسب ندارند.
وی  فشار در نیمه دوم سال را به علت حجم زیاد فیلم،مشکل دیگر عنوان کرد و افزود:این امر نشات گرفته از عدم برنامه ریزی است ،چرا که از اول سال به این مسئله فکر نکرده ایم.حال اینکه دوستان ،فیلم های خودشان را در نیمه اول سال اکران می کنند با سرگروه قوی.اصولا در نیمه اول سال و برای شش فیلم نوروز است که از این تعداد ،سه فیلم ،یک پخش کننده دارد. این برمی گردد به اینکه قدرت پخش کننده چقدر در اکران تاثیر گذار است.این چیزی نیست که تاثیرش برای یک نفر  یا مشکل یک نفر باشد که در صورت تغییر مشکل حل شود، نه ،خانه از پایبست ویران است.
کندری با اشاره به نظر مسوولان شورای صنفی نمایش در خصوص اینکه«فیلم ها خوب نیست، فیلم خوب بسازید تا بفروشد!»گفت:این جواب خوبی است! فکر می کنم دوستی که این نظر را دارد، خودش فیلم جدید نداشته . پیشنهاد می کنم فیلم خودشان را اکران نکنند و بگذارند در پاییز اکران آزاد کنند، مگر اعتقاد ندارند در پاییز فیلم های خوبی می سازند ؟ بنابراین سرگروه را به مابقی فیلم ها دهند تا ببینیم فیلم شان در اکران آزاد می فروشدیا خیر؟!
این کارگردان سینما درباره راه حل برون رفت این چالش توضیح داد:در وهله اول باید تعداد سالن ها افزایش یابد. گام بعدی اینکه هیچ راهکاری وجود ندارد! در حقیقت اگر من کندری کوچک نیز به یک موقعیت و قدرتی برسم، قطعا فیلم خودم را در الویت اکران قرار می دهم.
وی با بیان اینکه قدم برداشتن در این مسیر از خودگذشتگی بزرگ و نگاه فرهنگی می خواهد که این نگاه باید ساخته شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که همگی به فکر جیب شخصی خودمان باشیم به طور قطع این چالش وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که هیچ وقت صنعت سینما نداریم! و تلاش در این زمینه بیهوده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است