سالور: اکران یکی از مصائب سینمای ایران شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
ناراضی بودن اهالی سینما از شرایط اکران/ 6

سالور: اکران یکی از مصائب سینمای ایران شده است

«یکی از مسائل و مصائب سینمای ما همین اکران است یعنی وقتی نزدیک ۱۲۰‌فیلم به این سینما داریم و خروجی اکران ما حداکثر ۵۰‌فیلم در طول سال است.»

بنیاد سینمایی
فارابی چند‌روز پیش جدیدترین گزارش تولید خود را در مورد وضعیت تولید در سینمای
ایران منتشر کرد که در آن آماری مبنی بر وجود ۱۶۲فیلم در مراحل مختلف فنی در
سینمای ایران وجود داشت. به‌جز چند‌مورد از‌ این لیست که با سهل‌انگاری نامشان در
این فهرست بود و در حال‌حاضر در حال اکران هستند،باقی فیلم‌های حاضر در این لیست
مطابق رسم هر‌ساله سینمای ایران با عجله و شتاب تلاش دارند تا از ماراتن جشنواره
فیلم فجر جا نمانند و البته بسیاری از آن‌ها هم از همین حالا به‌فکر اکران هستند
چون اصولا به قصد اکران ساخته شده‌اند.

برای بررسی
بیشتر این فهرست و به‌دست آمدن نمایه‌ای از آن‌چه ممکن است در جشنواره فیلم فجر یا
اکران سال آینده شاهد آن باشیم،به‌سراغ چند‌نفر از دست‌اندرکاران این فیلم‌ها
رفتیم. ابتدا با این نیت که بدانیم آیا فیلمشان به جشنواره فیلم فجر سال‌جاری می‌رسد
و در ادامه نظرشان را در مورد اکران سال آینده و تراکم آن پرسیدیم چون که گیشه
امروز سینمای ایران پر از فیلم‌هایی است که صاحبان آن‌ها از شرایط اکران ناراضی
هستند و تعداد بی‌شماری فیلم هم داریم که هنوز از جشنواره سال‌گذشته باقی مانده‌اند
و رنگ پرده را ندیده‌اند
.

سالور: اکران یکی از مصائب سینمای ایران شده است

سامان سالور؛ تهیه‌کننده و کارگردان سینما که امسال تدوین فیلم
«هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی برادرش ساسان سالور را برعهده داشته
است؛ درباره این فیلم و آخرین وضعیت آن گفت‌: من تدوین این فیلم را انجام دادم که مدتی
به پایان رسیده اما آخرین اخباری که از «هایلایت» دارم حاکی از ادامه مراحل فنی و صداگذاری
توسط حسین قورچیان است.

او با اشاره به تلاش شبانه‌روزی اکثر اهالی سینما در این
روزها برای آماده‌سازی آثارشان گفت: ترافیک فیلم‌ها قبل از جشنواره یک مسئله طبیعی
است مثل یک ماراتون که همه در آن شرکت می‌کنند و می‌خواهند فیلمشان یکی از ۲۲‌فیلمی
باشد که به بخش مسابقه می‌روند. اگر طبق رویه این سال‌ها جشنواره فجر روی حرف خود بماند
و کیفیت فیلم را ملاک اصلی حضور آن‌ها در بخش مسابقه قرار دهد و حتی اگر تعداد فیلم‌های
خوش کیفیت کم بود فیلم‌های کمتری را در بخش مسابقه بگنجاند رقابت هر‌سال می‌تواند جذاب‌تر
و تنگاتنگ‌تر باشد و اتفاق خوبی برای آن بیافتد

سالور در ادامه درباره پیش‌بینی خود در مورد وضعیت اکران فیلم
«هایلایت»در سال آینده گفت: باید فیلم در جشنواره نمایش داده شود نقدهای مثبت و منفی
نسبت به آن توسط اهالی مطبوعات و منتقدان منتشر شود ضمن‌این‌که مسئله پخش و تبلیغات
برای فیلم‌ها این روزها تبدیل به مسئله مهمی شده است و هر صاحب فیلمی باید به آن فکر
کند؛ اما در مورد فیلم «هایلایت» می توانم بگویم به عنوان یک فیلم سینمایی که تمام
روندها و روال‌های معمول تولید فیلم در ایران را طی کرده است و عوامل اجرایی خوبی دارد،
پس از طی مراحل مختلف فیلمبرداری و فنی تبدیل به فیلمی متفاوت و جذاب و قابل‌ دفاع
در کارنامه اصغر نعیمی شده و به‌گمان من یکی از متفاوت ترین آثار او بعد از فیلم متفاوت
سایه های موازی است

او در ادامه درباره ترافیک اکران فیلم‌ها در سال آینده با
توجه به‌گزارش تولید منتشر شده توسط فارابی گفت: یکی از مسائل و مصائب سینمای ما همین
اکران است یعنی وقتی نزدیک ۱۲۰‌فیلم به این سینما داریم و خروجی اکران ما حداکثر
۵۰‌فیلم در طول سال است و با اضافه کردن گروه هنر و تجربه این تعداد را با اغماض می‌توان
به شصت عدد رساند یعنی از هر‌دو فیلم یکی پشت‌‌خط اکران می‌ماند و این خیلی بد است
چون که برای فیلم‌ها هزینه صورت گرفته و این روزها فیلم تبدیل به کالایی گران شده است
که باید سرمایه آن در تهایت به سرمایه‌گذار برگردد. به نظرم جای این را دارد که مسئله
اکران به‌خوبی و به‌شکل خاص آسیب‌شناسی شود که آیا راه‌حل بحران اکران در تنگ‌تر کردن
گذرگاه‌های ورودی است یا باید در اکران خروجی‌ها با اغماض بیشتری برخورد کنیم و سالن‌های
بیشتری بسازیم که کوچک‌تر اما پراکنده‌تر و در نقاط مختلفی باشد که بتوانیم مردم را
در سینماها بیاوریم این‌ها گزینه‌هایی است که وجود دارد اما ترافیک اکران بحث بسیار
مهمی در سینمای ایران است که باید آسیب شناسی شود


علی ظهوری راد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است