khabargozarisaba.ir
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
کد خبر: ۴۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
بررسی عملکرد انجمن سینمای جوان؛
نشست بررسی عملکرد انجمن سینمای‌جوان با عنوان فیلم‌کوتاه از تولید تا عرصه با حضور سید صادق موسوی،‌ سعید پوراسماعیلی و آرش رصافی با اجرای سید رضا اورنگ برگزار شد.
نشست بررسی عملکرد انجمن سینمای‌جوان با عنوان فیلم‌کوتاه از تولید تا عرصه ازجمله نشست‌هایی بود که در طول زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات در غرفه صبا با حضور سید صادق موسوی مدیر انجمن سینمای‌جوان،‌ سعید پوراسماعیلی معاون آموزشی این نهاد و آرش رصافی معاون تولید این انجمن با اجرای سید رضا اورنگ کارشناس باسابقه سینما برگزار شد.

اورنگ در ابتدای این نشست گفت: فیلم‌کوتاه در تمام دنیا طرفداران و دوستداران بی‌شماری دارد. بسیاری آن را پلکانی برای ترقی و پیشرفت به سمت فیلم بلند نمی‌‌بینند و برای آن جایگاه خاصی قائلند و بسیاری از فیلمسازان بزرگ دنیا هم فیلم‌کوتاه ساخته‌اند. متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند فیلم‌کوتاه کاری برای دست‌گرمی یا آغاز‌کار در سینمای‌حرفه‌ای است که البته این حرف تا حدی درست است اما نمی‌‌توان فیلم‌کوتاه را فقط به‌عنوان راهی برای رسیدن به تولید فیلم‌ بلند به حساب آورد. انجمن سینمای‌جوان به‌عنوان متولی فیلم‌کوتاه در کشور هم همیشه مشکلاتی داشته و توان خود را برای سینمای‌ایران و فیلمسازان جوان به کار برده تا آینده کشور خود را بسازند. بعضی از آن‌ها به سمت مستند رفتند،بعضی فیلم سینمایی می‌سازند که در آن زمینه موفق شده‌اند و تعدادی از آن‌ها هنوز هم فیلم‌کوتاه می‌سازند.

سید صادق موسوی در ادامه این نشست در مورد وضعیت فعلی انجمن سینمای‌جوان گفت به‌طور کلی باید بگویم که بعد از گذشت حدود چهل‌سال از شکل‌گیری سینمای‌جوان و غیر‌حرفه‌ای در ایران همچنان مهم‌ترین مرکز حمایت از تولید فیلم‌کوتاه در کشور انجمن‌ سینمای‌جوانان است از سوی دیگر در تمامی سال‌ها با مکانیزم‌های آموزشی که انجمن داشته بیشترین فارغ التحصیلان حوزه سینما را خارج از حوزه آموزش‌عالی داشته‌ایم و این نهضت و روند آموزشی کماکان ادامه دارد انجمن‌ سینمای‌جوانان سالانه سی‌جشنواره منطقه‌ای برگزار می‌کنند که در آن فرصت‌هایی برای کشف استعداد‌ها ایجاد شده و مهم‌ترین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌کوتاه ایران هم توسط ما برگزار می‌شود که به جرات میتوان گفت یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی از این نوع در خاورمیانه است و بیش از سی‌سال دارد. ما در انجمن سینمای جوانان با دو موضوع به‌شکل بنیادی سروکار داریم یکی بحث آموزش و دیگری بحث تولید حرفه‌ای فیلم‌کوتاه است. در کنار بحث آموزش تولیدات نیمه‌حرفه‌ای هنرجویان هم در برنامه ما هست و ارتباط تنگاتنگ و پیوسته‌ای بین بحث آموزش و تولید ما وجود دارد که شاید در سایر مکانیزم‌های آموزشی شاهد آن نباشیم اما ما در انجمن از آن استفاده می‌کنیم. به نظر می‌رسد که با برگزاری کلاسهای‌آموزشی جشنواره‌های منطقه‌ای جشنواره جهانی تهران و تولید سالانه نزدیک به پانزده‌فیلم‌کوتاه حرفه‌ای توسط انجمن سینمای‌جوان با مشارکت بخش خصوصی امسال هم بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم و روند رو به پیشرفت در انجمن داشته باشیم

در ادامه این نشست سید رضا اورنگ خطاب به رصافی معاون تولید انجمن گفت‌:کار شما بسیار سنگین است و طرفداران زیادی دارید چون به‌نوعی در گلوگاه انجمن سینمای‌جوان قرار دارید و همیشه مشکلاتی در خود داشته‌اید شما در آن‌جا با یک سری فیلمساز جوان مواجه هستید که می‌گویند برای ساخت فیلم نیاز به بودجه داریم و شما هم محدودیت بودجه خود را دارید چگونه این مدیریت بودجه اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توانید استعدادها را از میان بقیه دانش آموختگان کشف کنید تا آن‌ها دست به ساخت فیلم بزنند؟

رصافی در پاسخ به این سوال گفت: این کار واقعا کار سختی است علاقه‌مندان به فیلم‌کوتاه و اشخاصی که دوست دارند در این حوزه فعالیت می‌کنند در سراسر کشور تعداد زیادی هستند و این مسئله در مورد علاقه مندان به سینما به‌صورت کلی صدق می‌کند ما در انجمن سینمای جوان تلاش زیادی می‌کنیم تا این استعدادها را در اقصی نقاط کشور کشف کنیم و تا جایی که در توانمان هست از آن‌ها حمایت کنیم اما واقعیت تلخی وجود دارد و آن این است که اعتبارات و توان مالی ما برای این‌که بتوانیم از تمام این استعدادها حمایت کنیم بسیار محدود است اما تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد عدالت را رعایت کنیم و بتوانیم بچه‌هایی را که به نظرمان می‌توانند در زمینه فیلم‌کوتاه و رسیدن به یک زبان‌سینمایی گام بردارند حمایت کنیم این روش هم معمولاً به‌شکل غیر متمرکز انجام می‌شود و دفاتر ما در سراسر کشور این وظیفه را برعهده‌دارند و این استعدادها پس از مراحل آموزشی توسط هنرجو کشف می‌شود و از هنرجویان مستعد حمایت‌های اولیه صورت می‌گیرد. درنهایت تمام این دوستان می‌توانند به بخش تولید حرفه‌ای انجمن وارد شوند و فیلم‌های خود را تولید کنند. در چند سال گذشته علی رغم تمام محدودیت‌هایی که ما در زمینه بودجه داشته‌ایم به نظر می‌رسد که در این زمینه رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده‌ایم و فیلم‌کوتاه ایران در کنار مجموع تولیدات انجمن هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و این‌ها همه نوید دهنده این است که فیلمسازانی که اکنون پا به عرصه فیلمسازی می‌گذارند بچه‌های مستعدی هستند که می‌توانند سینمای‌ایران را در آینده متحول کنند

در ادامه این نشست رضا اورنگ وظیفه سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوان را هم سنگین توصیف کرد و گفت آموزش نوجوانان و جوانان با استعداد یک هنر است‌ اگر این هنر خوب به کار برده شود ما استعدادهای خوبی داریم که در آینده می‌توانند کارگردان و فیلمنامه‌نویس ‌شوند و این مسئله فقط منحصر به انجمن‌ سینمای‌جوانان نیست بلکه در کل کشور ما آموزش بحث مهمی است که دچار چندگانگی شده و حتی طراحی درس‌ها هم دچار مشکل می‌شود. انجمن سینمای‌جوان تجربه‌ خوبی در سطح کشور داشته است و فیلمسازان خوبی هم تربیت شده‌اند می‌دانم مشکلاتی هم در بخش آموزش هست این مشکلات را برای ما توضیح دهید و راهکارهای خود را برای رفع مشکلات به من بگویید تا کسی که می‌خواهد بیاید و در این کلاس‌ها شرکت کند درنهایت تبدیل به یک فیلمساز شود.

‌پور‌اسماعیلی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال رضا اورنگ گفت: انجمن سینمای‌جوان به دلیل نوع آموزشی که می‌دهد خیلی متمرکز بر دروس تئوری نیست و وقتی این تمرکز بر دروس تئوری وجود نداشته باشد به خروجی فیلم بیشتری منجر می‌شود درحال حاضر دوره آموزشی که در آن بازنگری شده و در دفاتر ما در حال اجراست دوره ۷ ماهه‌ای است که ۵۱‌درصد از آموزش آن به‌صورت کارگاهی ارائه می‌شود و بخش کمی از آن به‌صورت تئوری است. تمام بخش‌هایی که به‌شکل نظری ارائه می‌شود هم شامل واحدهای عملی است که در قالب کارگاه انجام می‌شود ضمن این‌که آموزش دروس نظری که به درجه خاصی از دانش و توانایی نیاز دارد در کنار بخش‌های عملی در انجمن انجام می‌گیرد. این مسیر باعث می‌شود که مستقیماً هنرجو وارد بازار تولید فیلم‌کوتاه بشود.ما خیلی پرورش کارشناس متخصص سینما نداریم و این کار را بر عهده مراکز دانشگاهی گذاشته‌ایم.درواقع می‌توان گفت هنرجویی که وارد انجمن سینمای جوان‌می‌شود با اثر اولش وارد حوزه ساخت در فیلم‌کوتاه هم می‌شود و بر همین اساس آموزش ما دو بخش است بخشی مربوط به هنرجویانی که تازه وارد بحث آموزش در سینما می‌شوند که آن‌ها آموزش‌های اولیه ما را می‌بینند و سعی می‌کنیم این بخش آموزشی در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود تا بچه‌ها زودتر مشغول کار تولید فیلم شوند اما بعد از این‌که فیلم‌های خود را می‌سازند خودشان متوجه این می‌شوند که به نسبت آن‌چه قرار است نهایتاً در حوزه فیلمی کوتاه رشد کنند نیاز به آموزش‌های تکمیلی دارند در حوزه آموزش‌های تکمیلی هم این هنرجویان در چند بخش آموزش می‌بینند.برای کسانی که به جز فیلمسازی در حوزه‌های مهارت‌های فنی رشته‌هایی مثل فیلمبرداری تدوین و فیلمنامه‌نویسی را انتخاب می‌کنند در انجمن آموزشهای تکاملی را طی می‌کنند که در حوزه خودشان به تخصص لازم برسند و کسانی که می‌خواهند به فیلمسازی ادامه دهند غالباً به‌شکل کارگاه ورک‌شاپ و مستر‌کلاس آموزش‌های تکمیلی را برای فعالیت‌های بیشتر در حوزه فیلم‌کوتاه می‌بینند.

او با اشاره به ورود انجمن سینمای‌جوان به حیطه آموزش مجازی گفت: حرکت بزرگی که ما به آن دست زده‌ایم آموزش مجازی است که در حال رفتن به سمت آن هستیم منتها کار سخت آموزش مجازی در سینما که تاکنون کسی وارد این حوزه نشده این است که سینما کاملاً یک کار کارگاهی و عملی است و آموزش مجازی کاملاً بر پایه فعالیت نظری است و اتفاق سخت این است که ما چگونه بتوانیم امکانات و شرایط کار مهارتی و عملی را در فضای مجازی به وجود بیاوریم سینمای‌جوان به‌علت گستردگی دفاتر خود در سطح کشور و داشتن شصت‌‌نمایندگی در تمام شهرهای ایران این امکان را دارد که آموزش‌های تئوری را در قالب مجازی به هنرجویان ارائه کند و فعالیت‌های کارگاهی و عملیات‌ها در دفاتر سینمای جوان انجام شود در نتیجه می‌توانیم بگوییم با گستردگی دفاترمان در سینمای‌جوان تقریباً هنرمندی نیست که آموزش مجازی ما را ببیند و امکان کار و فعالیت نداشته باشد

پور اسماعیلی هم‌چنین در مورد کارگاه‌ها و کلاس‌هایی که هم‌اکنون در مرکز سینمای‌جوان دایره است گفت در حال حاضر یک دوره آموزش فیلمسازی داریم که ۱۳‌عنوان درسی دارد و مجموعه آموزش‌هایی را می‌دهد که هنرجو برای آموزش ساخت فیلم‌کوتاه به آن نیاز دارد اما به‌صورت تک درس هم در تمامی این رشته‌ها هنرجویان می‌توانند آموزش‌های تخصصی مورد نیاز خود را ببینند مثلاً در حوزه عکاسی چهار مجموعه تعریف شده که هر کدام از آن‌ها به‌صورت تخصصی در درس‌ها آموزش داده می‌شود

اورنگ در ادامه این نشست خطاب به مدیر رئیس انجمن سینمای جوان گفت تعداد جشنواره‌های ما در کل زیاد است و این شامل جشنواره‌های استانی ملی و بین‌المللی ما می‌شود. همیشه سعی شده‌ است داوران منصفی برای این جشنواره‌ها انتخاب شود و همیشه بعد از پایان جشنواره و داوری‌ها اعتراضات وجود دارد و این مسئله را در سال‌های گذشته شاهد بودیم و امسال هم احتمالا تعدادی از جوانان معترض بین شرکت‌کنندگان جشنواره حضور داشتند که آن‌ها را دیده‌اید. با چه راهکارهایی می‌توان در نظر گرفت که انتقادها و اعتراض‌های کمتر شود و کسانی داور شوند که عدالت آن‌ها برای همه مسجل باشد و خودشان عضو خانواده فیلمسازان باشند؟

موسوی در پاسخ به این سوال گفت: به نظر می‌رسد که این مسئله هرگز حل نمی‌‌شود چون ما با مقوله علوم دقیقی مثل ریاضیات طرف نیستیم و محاسبه‌گری در این میان انجام نمی‌شود در حوزه علوم انسانی و هنر و مسائل کیفی همیشه بخشی از عامل موثر در قضاوت دیدگاه‌های شخصی داوران و سلیقه آن‌ها است چیزی که کاملاً قابل اندازه‌گیری و ارزیابی نیست. اما این حرف شما در مورد این‌که چگونه می‌توان این مسئله را کاهش داد کاملاً متین و قابل بررسی است در زمینه کاهش آن به نظرم با تکثر در چینش هیات‌داوران به این هدف می‌رسیم. همیشه هنگام فکر‌کردن به چینش داوران تلاش کردیم آن‌ها یک‌دست نباشند، در حوزه خود آگاه باشند و تجربیات عملی در زمینه کار داشته باشند. در جلسات داوری از آن‌ها خواسته‌ایم که بدون نگاه به سازنده اثر تنها به خود فیلم نگاه کنند و در سال اخیر هم تا به حال معدل ما در داوری معدل بدی نبوده است.

او در‌ادامه گفت: من هم مثل خیلی از افراد دیگر اعتراض‌ها و ناراحتی‌های فیلمسازان جوان را شنیدم حتی بعضی از مسئولین دفاتر ما به من مراجعه می‌کردند و می‌گفتند ما از این به بعد دیگر فیلم خوب نمی‌‌سازیم چرا که هیات‌داوران شما زحمات و تلاش‌های ما را ندیده است البته من جز لبخند پاسخی برای آن‌ها نداشتم اما مسئله این است که وقتی کسی قاعده بازی را بپذیرد و وارد جشنواره‌ای شود درواقع به شورای سیاست‌گذاری جشنواره در کنار ترکیب هیات‌داوران اعتماد می‌کند و این حرف‌ها دیگر محلی از اعراب ندارد به نظر می‌رسد تنوع ترکیب داوری است که ما را در یک جانبه‌نگری و قضاوت کاهش می‌دهد و مجموعه باعث می‌شود که احساس رضایت بیشتری از نحوه برگزاری جشنواره‌ها و قضاوت‌ها و کارشناسی در آن‌ها داشته باشیم

اورنگ در ادامه با اشاره به این‌که در سایر کشورها و در جشنواره‌های مشابه میزان اعتراضات بسیار کم‌تر است اما در ایران این اعتراضات حجم و میزان بیشتری دارد در این مورد از موسوی توضیح خواست و او در جواب گفت به نظر من این یک رفتار مدنی است و آن‌ها تربیت شده‌اند که اعتراض نکنند و قاعده بازی یعنی قوانین شرکت در جشنواره را بپذیرند و به نظر می‌آید که ما هنوز در کنکاش برای پذیرفتن آداب یک جشنواره هستیم

اورنگ در ادامه از رصافی به‌عنوان مدیر تولید انجمن پرسید که آیا با سازمان خاصی برای تولید فیلم قراردادی دارید چون برای مثال شرکت‌هایی مثل شرکت نفت نیاز به فیلم صنعتی دارد آیا شما تعاملی با سازمان‌هایی از این‌دست دارید که برایشان کار سفارشی تولید کنید و این تعامل اگر وجود دارد با چه سازمان‌هایی است

رصافی در جواب گفت: بله تقریبا چنین تعاملاتی وجود دارد در دوران‌های مختلف انجمن بحث تولیدات مشارکتی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف همیشه وجود داشته منتها مبحثی در زمینه این تولیدات مشارکتی که ممکن بود به مقوله فیلم‌کوتاه آسیب بزنند بحث سفارشی‌‌سازی بودن این آثار بود که معمولاً سطح کیفی آن‌ها را مقداری پایین می‌آورد به همین دلیل ما به یک راهکار جدیدتر رسیدیم و آن هم این بود که این مشارکت را به خود فیلمسازان واگذار کردیم یعنی عملا و تقریبا تمام تولیدات ما با مشارکت خود فیلمسازان اتفاق می‌افتد و بخشی از مالکیت فیلم متعلق به خود آنان است که آن فیلمساز اختیار این مسئله را دارد که با هر‌جایی که دوست داشت وارد معامله شده و سهم خود از مالکیت فیلم را به آن‌ها واگذار کند. این زمینه را مهیا می‌کنند تا ما با ارگان‌های گسترده‌تری مشارکت داشته باشیم ضمن این‌که بحث رعایت استانداردهای کیفی و رعایت ماهیت فیلم‌کوتاه برای ما حفظ شود این‌که در مقاطع مختلف با خود تلویزیون و شبکه مستند همکاری‌هایی داشته‌ایم که از طریق شبکه مستند پخش شده است در هر حال به عرضه فیلم‌ها به‌شکل‌های مختلف که از طریق تلویزیون و چه در فضای مجازی در حال فکر کردن هستیم و روی آن کار می‌کنیم و اطمینان داریم در این عرصه‌ها هم می‌توانیم موفق باشیم چون همان‌طور که گفتم در حال حاضر کیفیت فیلم‌های کوتاه کیفیت بالایی است و به‌راحتی می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند و اگر به مخاطبان جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و حجم استقبالی که از این جشنواره می‌شود نگاه کنید متوجه می‌شوید که این فیلم‌ها چگونه میتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند از این جهت بسیار خوشبین هستم که بتوانیم هم مشارکت را بیشتر کنیم و هم محل عرضه مناسب تری برای فیلم‌ها پیدا شود

در ادامه این نشست سیدرضا اورنگ و بیان این مسئله که بحث آموزش، تولید فیلم و حفظ کیفیت در این دو گروه هر دو در گرو بودجه است از موسوی درباره وضعیت بودجه انجمن سینمای‌جوان صحبت کرد که آیا انجمن سینمای‌جوانان بودجه دولتی دارد،از سایر ارگان‌ها مثل شهرداری حمایت می‌شود یا حامی مالی دارد

موسوی در پاسخ گفت: نه تنها انجمن بلکه جریان تولید فیلم‌کوتاه در کشور با مسئله تامین اعتبار دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و ما به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تولید حرفه‌ای فیلم‌کوتاه دست به گریبان مشکلات این چنینی هستیم اما حتی اگر فیلمسازی هم نخواهد به ما مراجعه کند یا بخواهد به‌شکل مستقل کارش را انجام دهد هم در جذب منابع قانع کردن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در بخش خصوصی مسئله دارد. در حقیقت فیلم‌کوتاه چندان شکل تجاری و صنعتی در ایران پیدا نکرده و بیشتر جنبه‌های هنری آن از دیدگاه مردم غالبا حاکم است. تامین اعتبار برای آن‌،کاری حیاتی و مشکل است و امیدوارم با پیوند به صنایع بانک‌ها و بیمه‌ها و سایر جاهایی که می‌توانند از فیلم‌کوتاه با فعالیت‌های خود حمایت کنند ما بتوانیم به رونق اقتصادی در عرصه فیلم‌کوتاه برسیم. همینطور تیزرهای تبلیغاتی صنعتی زیادی که البته با فیلم‌کوتاه داستانی تفاوت زیادی دارند جزو فیلم‌کوتاه است.البته این که این جنبه‌های مختلف فیلم‌کوتاه در یک فضای بزرگ کنار هم جمع شود وجود دارد. با این حال ما امیدواریم بعضی از دوستان فیلمسازمان که جنبه‌های هنری فیلم‌کوتاه را تجربه می‌کنند بتوانند از بخش‌های دیگر آن ارتزاق کنند و درآمدشان از آن باشد انجمن سینمای‌جوانان دستگاه بزرگی است که نزدیک به شصت‌ دفتر در سراسر ایران و نود نمایندگی در جهان دارد و تعداد زیادی پرسنل داریم بنابراین بخش زیادی از اعتبارات انجمن صرف فعالیت‌های پشتیبانی مثل ساختمان‌ها و پرسنل می شود لذا وقتی عمده اعتبارات در این‌جا صرف شود بودجه ما در بحث تولید و جشنواره‌ها کاهش پیدا می‌کند به نظر می‌رسد که باید به کمک سایر دستگاه‌ها بتوانیم امسال افزایش اعتبار را برای انجمن درنظر بگیریم هرچند که تاکنون غیر از محل اعتبارات سازمان سینمایی هیچ محل دیگری برای دریافت و جذب سرمایه نداشته‌ایم ضمن این‌که توافقاتی هم برای مشارکت‌هایی با تلویزیون در زمینه تجمیع و هم‌افزایی اعتبارات داشتیم اما هرچه اعتبارما تا حدی افزایش داشته، هزینه‌های تولید فیلم‌کوتاه هم بالا رفته اگر سه یا چهار سال پیش با سی‌میلیون تومان می‌شد یک فیلم‌کوتاه ساخت الان زیر شصت‌میلیون غیر ممکن است که کسی بتواند فیلم‌کوتاه حرفه‌ای بسازد امیدوارم که بتوانیم با توسعه بازار‌مان چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی در حوزه ملی و در حوزه بین‌الملل بتوانیم به افزایش اعتبار برسیم

در ادامه این نشست رضا اورنگ از‌پور اسماعیلی در مورد کارگاه‌هایی که در بخش آموزش با فیلمسازان ایرانی یا خارجی برگزار می‌شود سوال کرد‌، پور اسماعیلی در پاسخ گفت:آنچه ما در مرکز سینمای‌جوان آموزش می‌دهیم چیزی متفاوت از آموزش‌های معمول سینما نیست فقط به دلیل این‌که بخشی از آموزش‌ها به‌صورت مقدماتی و اولیه در اختیار هنر‌جویان قرار می‌گیرد همه آن‌ها به‌صورت تکمیلی ادامه پیدا می‌کنند فضا کمی تفاوت با سایر مراکز آموزش فیلمسازی دارد.بخشی از آن آموزش ها هم به‌شکل دروس مهارتی تکمیلی هستند که بیشتر به‌صورت عملی انجام می‌شود بخشی از آن هم به انتقال تجربه باز می‌گردد و چیزی است که در حوزه فیلم‌کوتاه مهم است. بسیاری از دانش‌آموزان در حین انجام کار تجربیات خود را به دست می‌آورند بسیاری از فیلمسازان فیلم‌کوتاه در سینمای‌جهان یا فیلمسازان بلندی که تجربه فیلم‌کوتاه را دارند بارها در نشست‌های این مرکز حضور پیدا‌کرده و تجربیات خود را به دانش‌آموزان انتقال داده‌ است و این بخش است که دانشجویان بیشترین استفاده را از آن برده‌اند

یادداشت

علی ظهوری راد

آرشیوهای خانگی خالی از فیلم‌کوتاه

فیلم‌کوتاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین مدیوم‌های سینمایی در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارد و بسیاری از کارگردانان بزرگ سینما هم در طول دوران کاری خود دست به تولید فیلم‌کوتاه زده اند.اما آنچه در مسئله فیلم‌کوتاه مهم است تنها بحث تولید و روشن نگاه داشتن چراغ این گونه نیست بلکه مسئله نمایش و انتشار آن‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان این آثار و متولیان تولید آن بوده است.

مسئله البته در ابعاد کلان فراتر از این‌ها است.از وقتی در سال‌47 بنیان ساخت فیلم‌کوتاه در ایران توسط بصیر نصیری با نام سینمای‌آزاد ایران شکل گرفت،فیلمسازان جوان زیادی زیر این عنوان به فعالیت و تجربه اندوزی پرداختند و بسیاری از آن‌ها امروز از بزرگان سینمای ما هستند.اما آثار این فیلمسازان متاسفانه بعد از نمایش‌های جشنواره‌ای آن اغلب به فراموشی سپرده می‌شوند و راهی برای قرار گرفتن در سبد خانوار ندارند.در مورد آثار قدیمی تری که روی نوار سلولوئید ضبط شده‌اند خطر از بین رفتن و گم شدنشان همیشه در سینمایی که سنت آرشیو داری در آن قوی نبوده وجود دارد ضمن این‌که پراکنده بودن این کارگردانان جوان در زمان ساخت آثارشان باعث شده پیگیری و جمع‌آوری این آثار را سخت‌تر کند.

انجمن سینمای‌جوان بی‌شک هم‌اکنون آرشیو خوبی از آثار کوتاه تولید شده در این مرکز دارد اما نمی‌‌توان با اطمینان از کامل بودن این آرشیو سخن گفت ضمن این‌که ممکن است بعضی از آثاراین آرشیو نیاز به مرمت و بازسازی داشته باشد اما جدای از مسئله جمع‌آوری فیلم‌کوتاه باید به عرضه آن هم فکر کرد.

بسیاری از علاقه‌مندان جوان و نوجوان فیلم‌کوتاه ممکن است نتوانند در فرصت کوتاه جشنواره جهانی فیلم‌کوتاه تهران به دیدن این آثار بروند یا شاید عده‌ای هم باشند که بخواهند منتخب آثار کوتاهی را که در جشنواره برنده شده‌اند را در خانه داشته باشند.اینجا است که انجمن سینمای‌جوان در تعامل با شرکت‌های ویدئو رسانه و با حمایت سازمان سینمایی می‌تواند با سیاست‌های تشویقی از طریق این شرکت‌ها تولیدات خود را به دست علاقه‌مندان برساند تا فیلم‌کوتاه در سبد فرهنگی خانوار جایگاهی داشته باشد.

فیلم‌کوتاه در میان انواع مختلف فیلم یکی از دشوارترین‌ها است چون باید در زمانی اندک،داستانی با اوج‌و‌فرود و منطق در آن داشت.حضور فیلم‌های کوتاه با کیفیت در میان خانواده‌های ایرانی می‌تواند در دراز مدت باعث رشد سلیقه سینمایی آن‌ها بشود و این عامل سینمای حرفه‌ای را هم وادار به پویایی بیشتری برای ساخت آثار بهتر بکند.


علی ظهوری‌راد

ارسال به دوستان
برچسب ها: سینما ، صبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: