khabargozarisaba.ir
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
کد خبر: ۴۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
لابراتوار فیلم آنالوگ و نقش موثر سانسیتومتری
سینما، هنری است مبتنی برضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرصه هنرها تجلی می‌کند.

سینما، هنری است مبتنی برضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرصه هنرها تجلی می‌کند. نوع وکیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به صورت کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعه‌ای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با درنظر داشتن اصول حاکم براین هنرها، به بیانی دست می یابد که خاص هنر سینما است. سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های گوناگون علوم‌انسانی، علوم‌ارتباطات، ادبیات و رشته های مختلف بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می کند.

این هنر جمعی فعالیتی تعاملی محسوب میشود. تعامل مدير فيلمبرداري با اپراتور، نورپرداز و دستيارش در صحنه مشهود است. هرچند كار لابراتوار فيلم در پشت صحنه قرار مي گيرد. ولی دنياي لابراتوار به همان پيچيدگي و گوناگوني است كه در سینما و جلو دوربين مي‌گذرد. فرایند کار لابراتوار آنالوگ فیلم، نگاتيو دوربين را به نسخه چاپي قابل نمايش كه در سالن‌هاي سينما مي‌بينيم، تبديل مي‌كند.

لابراتوارهای فیلم آنالوگ، هسته مركزي و نقش حياتي در صنعت فيلم سازي را ايفا مي كنند، ماحصل كار عوامل مختلف فيلم از جمله فيلمنامه نويس، كارگردان، بازيگر، دكور، نور، و... با دستان تواناي بخش هاي مختلف لابراتوار از جمله ظهور، اتالوناژ، تروكاژ، قطع نگاتيو، سانسيتومتري و.. جان مي‌گيرد و برپرده نقره‌اي سينما نقش مي بندد.

لابراتوارها نه فعاليتي يك‌باره بلكه فرايندي پيوسته را انجام مي دهند، زيرا با پيدايش فنون و معيارهاي جديد حتي نسخه‌برداري از فيلم را بايد تجديد كرد. فيلم نيز همچون اشياي موزه‌ها و كتابخانه‌ها به مراقبت پيوسته نياز دارد تا عمر مفيدش افزايش يابد. واحد شیمی و سانسیتومتری، بخش مهم و حیاتی یک لابراتوار فیلم است. این واحد، نقش هماهنگی و کنترل فنی و مسئولیت بررسی قدرت داروهای ظهور، آلودگی داروهای ظهور و نوسان‌های ترکیبات مختلف شیمیایی را برعهده دارد.

فرایند سانسیتومتری لابراتوار فیلم آنالوگ

در سینما و عکاسی، سانسیتومتری علمی است که به کمک آن، حساسیت امولسیون‌های گوناگون را اندازه‌گیری می‌کنند. به عبارت دیگر تمام مشخصات مواد حساس مورد مصرف در عکاسی و سینما، از این طریق تعیین می‌شود. این مشخصات شامل اطلاعاتی درمورد چگونگی شرایط مربوط به گرفتن تصویر و اکسپوژر و شرایط استانداردکردن سیستم ظهور است. به کمک سانسیتومتری می‌توان قدرت داروهای ظهور، آلودگی داروهای ظهور و نوسان‌های ترکیبات مختلف شیمیایی را کنترل کرد.

بدین ترتیب دراین مرحله عواملی چون، تازگی و کهنگی فیلم، دامنه نوسانات نورپذیری فیلم، میزان غلظت رنگی هر یک از لایه‌ها در فیلم‌های رنگی و حساسیت فیلم های سیاه‌و‌سفید در مقابل رنگ‌ها و نوردهی صحیح معین می‌شود. آنگاه پس از انجام آزمون‌هایی دیگر جهت حصول اطمینان از سلامت دوربین و لنز فیلمبرداری آغاز میگردد. از این‌رو در لابراتوارهای بزرگ، بخش سانسیتومتری، نقش هماهنگی و کنترل فنی را برعهده دارند. کسانی که درسانسیتومتری به کارمشغول هستند، ضرورتا باید در تمام زمینه‌های لابراتوار و فیلمبرداری تجربه کافی داشته باشند. به سانسیتومتری علم مقیاس‌ها یا زبان اندازه‌ها نیز می‌گویند.

درسینما برخلاف عکاسی، حساسیت‌ فیلم‌ها را بر روی جعبه‌ها نمی نویسند، برای آنکه حساسیت فیلم‌ها، مخصوصا فیلم‌های رنگی، براثر مرور زمان با شرایط نامناسب در انبارهای فیلم با وسایل حمل و نقل مثل کشتی و یا حتی هواپیما کاهش پیدا می‌کنند. ازاین‌روتوصیه نمی‌شود که قبل از اقدام به فیلمبرداری،در مورد سوابق فیلم مورد مصرف به لابراتوار مراجعه کنید تا اگر لابراتوار سوابقی از آن امولسیون دردست ندارد، حتما از آن سانسیتو چاپ کند و منحنی آن را رسم ومیزان حساسیت را برایتان محاسبه کند.

فرایند ظهور لابراتوار فیلم آنالوگ

پس از انجام فيلمبرداري، نگاتيوهاي فيلم، در يك پاكت مشكي و سپس درون قوطي فيلم قرار داده مي شود. روي اين قوطي مشخصات زير درج مي‌شود: نام فيلم، نام كارگردان، نام فيلمبردار، شماره‌ كاست‌ ‌دوربين، شماره حلقه فيلم، تاريخ فيلمبرداري، توضيحات اضافي ديگر مانند تغيير درجه حساسيت فيلم و مواردي مانند احتمال دندانه‌خوردگي فيلم، دو تكه بودن يك حلقه فيلم و... روي همين برچسب و يا به طور جداگانه بايد درج شود.

اين نگاتيوها در اولين مرحله ورود به لابراتوار در دفتر ثبت ورودي داراي شناسنامه‌اي بر حسب شماره حلقه، تاريخ تحويل نگاتيوها و نام فيلمبردار ميگردند و شماره‌اي خاص براي آن‌ها انتخاب ميشود. به عنوان مثال مجموعه ده حلقه نگاتيو از يك فيلم سينمايي كه به دفتر لابراتوار سپرده مي‌شود، داراي يك شماره مشترك ميگردند كه بعدا در آرشيو نيز همين شماره وجه مميزه خواهد بود.

سپس اين نگاتيوها به واحد ظهور سپرده مي‌شود. دستگاه هاي ظهور، فيلم را از داخل يك مجموع ظروف و تانك هاي مخصوص، حاوي محلولهاي شيميايي، عبور مي‌دهند و در انتها فيلم را خشك مي كنند. حركت فيلم در اين محلولها به صورت يكنواخت مي‌باشد. به نحوي كه هيچ نوع فشار و كششي نامناسب به فيلم وارد نشود و در عين حال زمان لازم براي تاثير كامل هر محلول ايجاد شود.

برای آشکار کردن تصاویر نامرئی، باید از محلول‌های ظهور استفاده کنیم. لذا مرحله ظهور از اهمیت خاصی برخوردار است. برای نتیجه بهتر، باید عوامل متعددی را مد نظر داشته باشیم. .قبل از هر چیزباید داروی ظهور مورد توجه قرار گیرد. این دارو فقط برآن دسته از املاح متبلور نقره که در معرض تابش نور واقع شده اثر میگذارد و آن‌ها را به نقره تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، برمور‌ نقره احیا میشود. اگر درتاریکی، یک تکه فیلم گرفته نشده یا فیلم خام را به داخل داروی برمور فرو ببریم، هیچ گونه فعل و انفعال شیمیایی صورت نمی‌گیرد یا در حقیقت ، برمور برفیلم اثری نخواهد داشت.

وقتی برمور احیا می‌شود، از نقره آزاد می‌شود. نقره در روی فیلم باقی می‌ماند و برمور به صورت یون منفی در محلول پراکنده می‌شود. در شرایط مختلف، برمور آزاد شده، می‌تواند به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد کند. ذرات نقره که در روی فیلم باقی می‌مانند، تصویر نگاتیو را تشکیل می‌دهند.

مساله دیگری که درمرحله ظهور باید به آن توجه داشت، تاثیر درجه حرارت است. می دانید که در فعل‌و‌‌انفعالات شیمیایی، حرارت به عنوان یک کاتالیزور ، باعث تسریع در فعل وانفعال است. اگر درجه حرارت ظهور افزایش یابد، مثل این است که قدرت و سرعت عمل داروی ظهور افزایش یافته است.این قانون کلی در مورد محلول‌های ظهور اعم از رنگی و سیاه‌و‌سفید، بدون استثنا صادق است.

اگر ضخامت لایه حساس با امولسیون خیلی کم باشد. داروی ظهور به طور همزمان و یکنواخت می‌تواند بر‌ روی فیلم تاثیربگذارد. با این فرض، داروی ظهور تقریبا یکنواخت و ثابت برتمام سطوح امولسیون، یعنی نواحی یا قسمت‌هایی که نور خورده‌اند، اثرمیگذارد و آهسته آهسته به داخل امولسیون نفوذ می کند.

لایه حساس با امولسیون از ژلاتین ساخته شده است و برای اینکه محلول ظهور بتواند به داخل آن نفوذ کند، باید فیلم خیس بخورد تا به قدر کافی پف کند. پس از پف کردن یا بادکردن امولسیون، محلول ظهور به داخل آن نفوذ می‌کند، فقط بر آن دسته ازاملاح نقره تاثیر می‌گذارد که در معرض تابش نور واقع شده باشند. پس از این فعل‌و‌انفعال، محلول ظهور کهنه می شود و باید جای خودش را به محلول تازه بدهد.

یک داروی ظهور پرقدرت، قبل از اینکه وقت داشته باشد تا به عمق امولسیون رسوخ پیدا کند. به اندازه زیادی بر روی سطح فیلم دانسیته ایجاد می کند. در حالی که محلول‌های ظهور کم‌قدرت، برای آن‌که بتواند همان مقدارسیاهی یا دانسیته سطح فیلم را ایجاد کند. به زمان بیشتری نیاز دارند. مضافا بر این‌که اگر زمان کافی باشد، محلول ظهور می‌تواند تا عمق امولسیون هم نفوذ کند.

در برخی از لابراتوارها، همچنان که داروی ظهور ضعیف می‌شود. زمان ظهور را به عنوان عامل جدا کننده افزایش می‌دهند. این کار اصولی و صحیح نیست. بهتر آن است که به موازات ظاهرکردن فیلم‌ها، محلول تقویتی را که حاوی ترکیباتی از دارویی که ضعیف شده است را به محلول اصلی اضافه کنیم.باید درفواصل معینی محلول تقویتی یا محلول جبران‌کننده را به داروی ظهور اصلی اضافه کرد، تا کمبودها و ترکیباتی که نقصان یافته اند. جبران شوند.

لیلا التجائین

ارسال به دوستان
برچسب ها: نگاتیو ، صبا ، سینما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: