khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 27
کد خبر: ۴۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
نشست بررسی فعالیت‌های مرکز «صبا»؛
نشست بررسی عملکرد مرکز پویانمایی «صبا» با حضور محمدرحیم لیوانی ،حسن مهرپویان،چنگیز حسنی و آقای در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات در غرفه «صبا» برگزار شد.

نشست بررسی عملکرد مرکز پویانمایی «صبا» با حضور محمدرحیم لیوانی مدیر این مرکز، حسن مهرپویان مدیر گروه خردسال مرکز «صبا»، چنگیز حسنی کارشناس تامین برنامه‌های خارجی و آقای سازگار مشاوره مرکز پویانمایی «صبا» با اجرای علی ظهوری راد کارشناس سینمایی ازجمله نشست‌هایی بود که در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات در غرفه «صبا» برگزار شد.

در ابتدای این نشست لیوانی در مورد فعالیت‌های اخیر این مرکز و برنامه‌های جدیدی که پس از انتصاب وی به مدیریت قرار است در آن اجرا شود، گفت: قبلا در بخش‌های دیگری از مرکز «صبا» فعالیت می‌کردم و حدود یک ماه و نیم است که با حکم جناب آقای دکتر عسگری، مدیریت این مرکز را بر عهده گرفته‌ام. وظیفه اصلی مرکز پویانمایی «صبا» به‌عنوان مرکز تخصصی تولیدی پویانمایی، تغذیه شبکه‌های تلویزیونی است و بیش از ۲۰‌سال است به این امر مشغول بوده و تقریبا تنها مرکز حرفه‌ای تولید انیمیشن در کشور است. ازجمله برنامه‌های مرکز پویانمایی «صبا» برنامه‌های روتینی است که در شبکه‌های کودک، امید، جام‌جم و سایر شبکه‌های برون مرزی و شبکه‌های دو و پنج پخش می‌شود که عناوین آن‌ها بسیار زیاد است. ازجمله شاخص‌‌ترین آن‌ها می‌توان به برنامه «نقاش کوچولو» در حوزه خردسال، برنامه «حالا با ما» و چند برنامه دیگر اشاره کرد. در دوره جدید فعالیت سازمان صداوسیما که با انتصاب آقای علی‌عسگری به‌عنوان مدیر این سازمان آغاز شد، تاکید و تمرکز خوبی در حوزه انیمیشن شکل گرفت، ریاست محترم سازمان نیز درک بسیار خوبی از حوزه انیمیشن دارند و حوزه ما را نهضت انیمیشن‌‌سازی تعریف کرده‌اند. درواقع ماموریت من به‌عنوان مدیر این مرکز، تقویت انیمیشن‌‌سازی در سازمان است. امیدوارم بتوانیم در دوره جدید فعالیت خود در مجموعه «صبا» این ماموریت را انجام دهیم. درواقع گسترش تولید انیمیشن در همه عرصه‌ها، به نحوی که بتواند تناسب پخش آثار پویانمایی را در شبکه‌های سیما، به نفع انیمیشن‌های ایرانی تغییر دهد، ماموریت اصلی ما است و امیدواریم در این دوره جدید بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

لیوانی در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال مرکز انیمیشن «صبا» اقدام به تولید فیلم سینمایی نکرده است و آیا این ماموریت نمی‌‌تواند جزو عملکرد جدید سازمان «صبا» باشد، گفت: «این سوالی است که خیلی‌ها از ما می‌پرسند و اکنون زمان آن است که توضیح کاملی در این مورد بدهم. موسسه «صبا» به‌عنوان مرکزی که در تلویزیون، تولید انیمیشن می‌کند، موظف است شبکه‌های تلویزیونی را تغذیه کند. آنچه در شبکه‌های تلویزیونی کاربرد دارد، مجموعه‌هایی است که به‌شکل دنباله دار و با تعداد زیاد تولید می‌شود تا بتوانند در بازه‌های زمانی شش ماهه و یک‌ساله آنتن شبکه‌های سازمان را پوشش دهند. درواقع تولید فیلم سینمایی و مجموعه‌ها دو قالب کاملا متفاوت هستند. ماموریت مرکز پویانمایی «صبا» بنابر وظیفه ذاتی‌‌اش، تغذیه شبکه‌های سیماست، بنابراین در ماموریت ما تولید آثار تک قسمتی بلند یا سینمایی جایی ندارد، اما به‌عنوان مرکز تخصصی انیمیشن ما حمایت از تولیدات سینمایی انیمیشن را به‌طور کامل در دستور کار خود داریم، هرچند نمی‌‌توانیم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تولید داشته باشیم اما در حوزه پشتیبانی فنی صد درصد آماده حمایت از انیمیشن‌سازان هستیم، کما این‌که تاکنون هم قریب‌به‌اتفاق آثار سینمایی تولید شده در حوزه پویانمایی، از حمایت‌های تلویزیون و مرکز پویانمایی «صبا» استفاده کرده‌اند. لذا با وجود این‌که هیچ برنامه‌ای برای تولید آثار سینمایی در موسسه «صبا» تعریف نشده است، آمادگی حمایت صد درصد برای مشارکت و حمایت از تولید انیمیشن سینمایی را داریم.

در ادامه این نشست حسن مهرپویان مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی «صبا» در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت نوشتن متن برای خردسالان، برنامه‌ریزی برای تشکیل و تقویت هسته‌های داستان‌نویسی و ایده‌پردازی برای نوشتن داستان‌ها و متون مناسب گروه سنی خردسال در این مرکز، گفت: بنا به دستور آقای لیوانی دفتر طرح و برنامه‌ای را در راستای تقویت هسته‌های ایده پردازی و داستان‌نویسی در موسسه «صبا» به راه انداخته‌ایم که محتوای محصولات ما در آن‌جا شکل بگیرد. مسلم است که باید اول نیاز مخاطبان هدف این برنامه‌ها یعنی مخاطبان خردسال را بدانیم تا برآن اساس داستانی مناسب این گروه سنی را به مرحله ساخت برسانیم. متاسفانه برخی از داستان‌ها یا متونی که به دست ما می‌رسد، مطالبی درباره اهمیت مسواک زدن یا بستن بند کفش یا آشنایی با رنگ‌ها و نمونه‌هایی از این دست است، در صورتی که این‌ها مطالبی است که مناسب آموزش و بررسی در فضای مهد کودک است نه مناسب ساخت یک انیمیشن و نمی‌‌توانیم هزینه هنگفتی را برای تولید یک انیمیشن خرج کنیم تا صرفا چنین مطالبی در آن آموزش داده شود، به همین خاطر ما سعی کردیم بیشتر به محتوای آنچه قرار است به کودکان نشان داده شود، بپردازیم.

او در ادامه افزود: در بحث محتوا هم مسئله این است که نمی‌توان به‌شکلی سریع و با عجله مطلب را به مخاطب خردسال القا کرد، بلکه باید مطلب اصلی در لایه‌های زیرین داستان و به‌شکلی لطیف برای مخاطبان مطرح شود. ضمن این‌که آنچه برای مخاطب خردسال ساخته می‌شود، باید با صراحت، کوتاه و جذاب باشد تا بتوانیم در حداقل زمان مطلب را منتقل کنیم. همین جا از تمام کسانی که شاید خواننده این مطلب باشند و بخواهند طرحی را به مرکز «صبا» ارائه دهند، میخواهم که به این نکات در مطالب خود توجه کنند. برای مثال ما نمی‌توانیم مجموعه‌های طولانی چند قسمتی برای خردسالان تولید کنیم چون در این رده سنی مخاطب خردسال به یاد نمی‌‌آورد که در قسمت قبل برنامه چه دیده است که حال بخواهد ادامه داستان یا موضوع را دنبال کند، بلکه باید اگر هم مجموعه‌ای می‌سازیم داستان‌های هر قسمت آن از هم منفصل باشد یا تولیدات تک قسمتی برای گروه خردسال داشته باشیم. از دیگر سختی‌های کار در گروه خردسال این است که داستان ما باید حتی الامکان از کلام دوری کند، چون بسیاری از مخاطبان این گروه سنی در دوره‌ای هستند که نمی‌‌توانند واژه‌های زیادی را درک کنند. این عواملی که برشمردم، باعث جذابیت انیمیشن برای خردسالان می‌شود.

لیوانی در ادامه این مبحث با اشاره به بحث طرح و برنامه برای نوشتن فیلمنامه انیمیشن گفت: درخصوص طرح و برنامه باید بگویم که در دوره جدید،سفارش محوری را در بحث اصلی گروه تولید خود قرار دادیم. سفارش محوری به این مفهوم شبکه‌های پخش‌کننده انیمیشن که شبکه‌های مشخصی هستند و ماموریت‌هایی را در حوزه کودک و خردسال و نوجوان دارند، سفارش‌ها و ماموریت‌های خود را به مرکز پویانمایی «صبا» در حوزه طرح و برنامه ارسال کنند و ما براساس نیاز شبکه‌ها تولید انجام دهیم تا درواقع تولیداتی که در این دوره انجام می‌شود، مبتنی بر نیاز شبکه‌ها و مخاطب باشد. ماسه گزاره اصلی برای ارزشیابی و ارزیابی برنامه‌ها داریم یکی ارزشیابی تخصصی است که در خود مرکز پویانمایی صبا انجام می‌شود که این مسئله در مورد تولید و تداوم تولید یک مجموعه انجام می‌شود، دومین بخش ارزیابی شبکه پخش کننده است که از شبکه پخش کننده براساس محورهای ماموریتی که دارند ارزیابی‌شان را در مورد برنامه دریافت می‌کنیم. سومین بخش هم ارزشیابی برنامه از طریق نظرسنجی است که مرکز تحقیقات صداوسیما از مخاطبان انجام می‌دهد و این سه محور برای بررسی تولید یک برنامه یا ادامه تولید یک مجموعه استفاده می‌شود. درواقع ماموریت ما در دوره جدید سفارش محوری بر مبنای خواست مخاطب و ماموریت شبکه‌ها است.

در ادامه نشست این سوال مطرح شد که باتوجه به محبوبیت انیمیشن‌های «صبا» در کشورهای جهان، خصوص کشورهایی که سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند، آیا این سفارش محوری را در زمینه مشتری خارجی هم خواهیم داشت و لیوانی در پاسخ به این سوال با اشاره به مزیت نسبی ایران در زمینه تولید انیمیشن در منطقه گفت: نکته مهم در صادرات انیمیشن یا تبادلات فرهنگی، مزیت نسبی ماست، اگر بخواهیم مزیت نسبی حوزه پویایی و انیمیشن خود را بیان کنیم در اولین کلام می‌توانم بگویم تولیدات ما تولیداتی پاک و مشتمل بر فطرت انسانی است و آنچه متون ما از آن استخراج می‌شود، مبتنی بر تاریخ فرهنگ و گذشته غنی ایرانی اسلامی ماست، بنابراین تولیدات ما در حوزه‌های پویانمایی کشش و جذابیت‌های خاصی برای کشورهای هدف و خصوصا کشورهایی دارد که فرهنگ‌های غنی را مانند فرهنگ ایرانی دوست دارند. ازجمله این کشورها می‌توان به ژاپن، چین و کره اشاره کرد که بسیار به انیمیشن‌های ما علاقه نشان داده‌اند و این مسئله یکی از نکات عمده‌ای است که قدرت کار ما را در این حوزه نشان می‌دهد. وقتی با نمایندگان این کشورها در بازارهای بین‌المللی صحبت می‌کنیم، این مسئله را عنوان می‌کنند که وقتی انیمیشن‌های ما را می‌خرند و در شبکه‌های خود پخش می‌کنند، کاملا اطمینان دارند که محصولی پاک و برآمده از اخلاقیات و مبتنی بر یک فرهنگ غنی را نمایش می‌دهند. آنچه ما باید در بحث تولید رعایت کنیم این است که مزیت نسبی خود را در این زمینه حفظ کنیم، یعنی در حوزه فرم از فرم‌ها و گرافیک ایرانی و آنچه مربوط به فرهنگمان است استفاده کنیم و در بحث محتوا هم چنین عملکردی را داشته باشیم. اگر از متون خود استفاده کنیم و فرهنگ غنی خود را در تولیداتمان نمایش دهیم، این محتوا در ترکیب با فرم ایرانی قطعا جذابیت بالایی خواهد داشت، اما اگر بخواهیم در فرم و محتوا به‌شکل انیمیشن‌های متعارف دنیا دربیاییم، مزیت نسبی خود را در بازار از دست می‌دهیم. توجه به تاکید بر مزیت‌های خود در انیمیشن‌ها، باعث می‌شود که راه ما به بازارهای بین‌المللی باز شود. نکته بعدی در این زمینه فرمت‌های تکنیکی و کیفیت فنی کار است. در حال حاضر رویکرد خوبی را در حوزه‌های فنی آغاز کرده‌ایم و تمام تولیدات مرکز «صبا» از چهار سال پیش به‌شکل فول اچ دی تولید می‌شود و برنامه‌های ما با صدای استریو دوبله می‌شود و قرار است در سال ۹۷ حتما از صدای سوراند در محصولات خود استفاده کنیم، که این مسائل راه‌های ما را برای حضور در بازارهای جهانی هموار خواهد کرد. امیدوارم بتوانیم این کار را به‌خوبی ادامه دهیم.

لیوانی در مورد تبادل انیمیشن با کشورهایی مثل چین،ژاپن و کره و برای آشنایی کودکان ایرانی با فرهنگ این کشورها به‌شکل مناسب گفت: حضور صداوسیما در بازارهای بین‌المللی بسیار گسترده است و آقای حسنی یکی از بزرگ‌ترین کارشناسان تبادلات فرهنگی صداوسیما هستند و حدود ۳۰ سال در این حوزه تجربه دارند. تامین برنامه خارجی صداوسیما در بحث تبادلات برنامه‌ای بسیار فعال است، یعنی با ارائه برنامه‌های خود به کشورهای دیگر برنامه‌های تولیدی آن‌ها را که با فرهنگ ما سازگاری دارد تهیه می‌کنیم. ما تنها در عرصه تبادل فعال هستیم اما اخیرا زمینه‌هایی برای تولیدات مشترک فراهم شده است و کشورهای چین و کره و چند کشور دیگر به تولید مشترک با ایران ابراز علاقه کرده‌اند و بازدیدهایی را هم از مراکز انیمیشن‌‌سازی ما داشته‌اند و از طرف ایران هم افرادی برای بررسی توان طرف مقابل، از این کشورها بازدید کرده‌اند. من این نوید را می‌دهم که در آینده نزدیک شاهد تولیدات مشترک خواهیم بود، چون تولیدات با کیفیت ایران در منطقه و حتی در جهان جایگاه خاص خود را دارد و این توانایی و قابلیت باعث شده که کشورهای دیگر هم این تمایل را پیدا کنند که با ما تولید مشترک داشته باشند. به زودی شاهد خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم بود.

چنگیز حسنی کارشناس تامین برنامه‌های خارجی درباره بحث تبادلات انیمیشن با کشور‌های مختلف و انجام تولید مشترک در این زمینه با سایر کشورها، با اشاره به تاریخچه مبحث تامین برنامه‌های خارجی گفت: حدود ۲۵‌سال از تاسیس اداره کل تامین برنامه‌های خارجی صداوسیما می‌گذرد. سال ۷۲ زمانی که آقای لاریجانی ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت، مرکزی را به نام سیمافیلم تاسیس کردند که در آن بحث فروش و تولید آثار فاخر و اداره کلی به نام اداره تامین برنامه که فقط مسئولیت خرید برنامه‌های خارجی را داشت، انجام می‌شد. قبل از تاسیس این اداره، این کار بر عهده امور بین‌الملل سازمان صداوسیما بود. بعد از مدتی در زمان ریاست آقای ضرغامی، بحث فروش آثار وجشنواره‌ها هم به این مسئله اضافه شد و پس از منفک شدن این بخش از سیما فیلم، به‌شکل اداره مستقلی به نام اداره کل تامین برنامه و رسانه بین‌الملل تشکیل شد. این اداره کل، هم مسئولیت تامین فیلم‌های خارجی را داشت و هم فروش تولیدات سازمان، حضور در جشنواره‌ها و بحث تولید مشترک را دنبال می‌کرد و می‌بینیم که دامنه فعالیت در این زمینه بسیار گسترده است. اگر بخواهیم سابقه تولید مشترک یا بحث فروش را بررسی کنیم این مسئله به سال‌های ۹۰ و ۹۱ بازمی‌گردد که درواقع استارت کارهای تولید مشترک در اداره کل تامین به‌شکل جدی زده شد و ما با دو پروژه مستند با شبکهzdf و arte کار مشترک را آغاز کردیم که این مستند‌ها از شبکه‌های سیما پخش شد و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. اما در حوزه انیمیشن می‌دانید که بحث تولید مشترک انیمیشن آن هم در کشور ما و سرمایه‌گذاری با کشورهای خارجی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال در کار مستندی که قرار است درباره یوزپلنگ ایرانی ساخته شود، عواملی مثل چارچوب کار، لوکیشن‌های کار، بخش‌های بازبینی و مراحل فیلمبرداری آن کاملا مشخص است، اما در مورد انیمیشن قرار است دو شریک داخلی و خارجی با هم درباره سناریو به توافق برسند که باید مخصوصا مورد توافق مرکز «صبا» و معاونت سیما باشد. مسئله دیگر در این میان فرایند طولانی بودن تولید انیمیشن است که گاهی اوقات پیش‌تولید یک انیمیشن یک سال طول می‌کشد در حالی که مثلا در یک کار مستند در عرض ۴۵ روز می‌توان مقدمات پیش‌تولید را آماده کرد. از سوی دیگر وقتی که می‌خواهید یک تولید مشترک در زمینه انیمیشن انجام دهید، جدا از مسئله مالی و محتوا، بحث نیروی انسانی هم بسیار پررنگ است. برای مثال اگر بخواهیم پروژه‌ای با مشارکت چین یا کره یا مالزی بسازیم، نحوه تقسیم کار بین طرفین باید مشخص شود.

حسنی در ادامه گفت: یک تعریف کلی در مورد تولید مشترک وجود دارد و آن این است که هدف تولید مشترک برای طرفین پایین آوردن هزینه‌ها و پیدا کردن بهترین توزیع کننده جهانی است. حالا در این موضوع وقتی ما با یک شریک چینی یا مالزیایی کار می‌کنیم، به این سمت می‌رویم که هم تکنولوژی ما ارتقا پیدا کند، هم بتوانیم هنرمندان خود را به‌لحاظ کیفی تقویت کنیم. از طرفی زمانی که بحث توزیع جهانی پیش می‌آید با شریک مقابل خود یک تفاهم کامل و اساسی در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه ما در زمینه توزیع جهانی نه فقط در عرصه انیمیشن و مستند بلکه در عرصه سینمایی هم ضعیف هستیم. اگر بتوانیم در بحث انیمیشن مراکز و شرکت‌هایی را پیدا کنیم و به آن‌ها کمک کنیم در بخش توزیع فعال باشند، درست مانند اتفاقی که هم‌اکنون در سینمای ما افتاده و چند پخش کننده خصوصی به‌شکل فعال مشغول عرضه فیلم در بازارهای بین‌المللی و جشنواره‌ها هستند، اتفاق بزرگی در عرصه انیمیشن ما می‌افتد. ما نیازمند پیدا کردن مراکزی هستیم که بتوانند کار توزیع جهانی ما را انجام دهند چون وقتی صرفا می‌گویید می‌توانیم یک کار تولید مشترک انجام دهیم، همه چیز روی کاغذ خوب پیش می‌رود اما زمانی که پروژه جلو می‌رودف آرام آرام می‌بینید مباحثی مانند نیروی انسانی، توزیع جهانی، برآورد و انتقال هزینه‌های تولید از طریق بانک‌ها کار را سخت می‌کنند و در بعضی از حوزه‌ها این انتقال مالی مشکل جدید ایجاد می‌کند.

او با اشاره به جایگاه فعلی تولیدات مراکز «صبا» در عرصه رقابت جهانی گفت: من اخیرا سفری به میپ جونیور، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین بازار‌های انیمیشن دنیا داشتم که ۹۰% فروشندگان و خریداران انیمیشن در جهان در این بازار دوروزه جمع می‌شوند و محصولات خودشان را به‌شکل تمام شده یا در مرحله تولید در آن‌جا عرضه می‌کنند. در این دو روز دیدم که فاصله‌ بین کشورهای صنعتی برای توزیع انیمیشن در دنیا و کشورهایی مثل ایران چه‌قدر زیاد به نظر زیاد می‌آید. اما در همین بازار توسط بخش بین‌المللی چند محصول «صبا» را هم پخش می‌کردیم و دیدیم در مقایسه با سایر آثار در حد استانداردهای روز بین‌المللی است و مطمئنم از این کارها قطعا در کشورهای منطقه و حتی اروپایی استقبال خواهند شد. این یک مثال بود برای این‌که بگویم با اتفاقی که در مرکز «صبا» افتاده است، فاصله‌ای که بین تولیدات ما و کشورهای منطقه وجود داشت پر شده است و امیدوارم اگر توانستیم شرایط تولید مشترک را فراهم کنیم، بخش خصوصی هم در این میان در کنار موسسه «صبا» بتواند چند پروژه مشترک را با کشورهای منطقه و شرکت‌های اروپایی داشته باشد. این مسئله می‌تواند تاثیر بیشتری در کیفیت بازار انیمیشن ما بگذارد.

سازگار مشاوره مرکز «صبا» در پاسخ به سوالی در مورد توان فنی مرکز «صبا» و آنچه باید در دوره جدید فعالیت‌های این مرکز به این توان افزوده شود، گفت: باتوجه به سیاست‌هایی که به رئیس مرکز ابلاغ شده است، در حال حاضر مشغول ظرفیت سنجی از شرکت‌هایی هستیم که در حال همکاری با مرکز «صبا» هستند. از لحاظ نرم افزاری ما کاملا با استانداردهای روز حرکت می‌کنیم اما در بخش سخت‌افزار کمبودهایی داریم. برنامه اصلی ما در مرکز «صبا» برای بهتر شدن کیفیت نهایی محصولات، استاندارد‌‌سازی در تمام ابعاد است. حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بعضی از این شرکت‌ها، قصد به روز‌رسانی توان آن‌ها را داریم. ضمن این‌که در حال آماده‌‌سازی زیرساخت‌هایی برای افزایش کیفیت تصویر صدا در فرمت‌های ۴k فول اچ دی و استفاده از صدای ساراند هستیم. اما تمام این زیرساخت‌ها و استفاده از آن، نیاز به آموزش دارد که ما در حال انجام دادن این بحث آموزشی هستیم.

او افزود: مشکل اصلی ما در بخش سخت افزار باتوجه به پیشرفت روز به روز نرم افزار‌های انیمیشن‌‌سازی، مشکل رندر فیلم است. در مرکز «صبا» یک رندرفارم داریم البته بعضی از شرکت‌های بزرگ همکار «صبا» هم در حال تهیه رندرفارم هستند و شرکت‌های کوچک‌تر هم از امکانات فنی ما استفاده می‌کنند در بحث کد‌نویسی و برنامه‌نویسی هم چند شرکت داریم که با استفاده از کدنویسی مشکل رندر را حل کرده‌اند و به‌شکل ریل تایم از کار خروجی می‌گیرند. در بحث نیروی انسانی، مرکز «صبا» جایی حرفه‌ای است و بحث آموزش در ماموریت آن تعریف نشده است اما بخشی از امکانات و بودجه ما به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته انیمیشن برای کمک و ایجاد انگیزه اختصاص داده شده است.

لیوانی در ادامه این سوال در مورد اهمیت استاندارد‌‌سازی فرمت‌های نمایشی برای حضور در بازارهای جهانی گفت: در ادامه بحث فنی مجموعه «صبا» باید بگویم اگر بخواهیم راه خود را برای حضور در بازارهای بین‌المللی هموار کنیم، حتما باید تولیدات خود را به استانداردهای جهانی نزدیک سازیم. برای رسیدن به این استانداردها و یکسان کردن تمام شرکت‌هایی که با مجموعه «صبا» همکاری می‌کنند، دوره‌های آموزشی را آغاز کرده‌ایم و در این دوره‌های آموزشی تمامی افراد شاغل در بخش فنی مهندسی شرکت‌های همکار با «صبا» در مجموعه‌هایی جمع می‌شوند و در دوره‌های کوتاه مدت اطلاع‌رسانی و آگاه‌‌سازی لازم را در زمینه تمامی استانداردهای لازم برای تلویزیون ایران و بازارهای جهانی انجام می‌دهیم که این استانداردها، هم در زمینه مشخصات تصویری از نظر رنگ و اندازه و فرمت تصویر استاندارد که دنیا از آن استفاده می‌کنند و هم در مورد صدا وجود دارد، بنابراین بعد از مدتی امیدواریم که تمام مجموعه‌هایی که با مرکز «صبا» کار می‌کنند، به یک استاندارد مشخص برسند و همه یک فرمت تصویری معین در دنیا را به‌عنوان خروجی به ما بدهند و همین خروجی استاندارد به ما کمک می‌کند که در هر بازاری شرکت کنیم تا حرفی از لحاظ تکنیکی برای محصولات ما باقی نمانده باشد.

او افزود: نکته بعدی این است که مرکز «صبا» یکی از مراکزی است که پروژه برون‌سپاری در آن به‌طور کامل انجام شده است. در این مرکز تقریبا محصولی تولید نمی‌‌شود، بلکه شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با ما کار می‌کنند و ما به‌لحاظ سخت افزاری باتوجه به پیشرفت‌های داخلی و تکیه بر توان فنی مهندسی داخلی خود، تمام نیازهای سخت افزاری آن‌ها را تامین می‌کنیم. اما درمورد آموزش نیازمند به روز شدن دائمی هستیم چون حوزه انیمیشن و تصویرسازی دیجیتال حوزه‌ای است که در آن اتفاقات به‌صورت روزانه رخ می‌دهد و پیشرفت‌ها بسیار سریع است. باید در این حوزه آموزش فعال‌تر شویم که بتوانیم هم تولیدات باکیفیت‌تری تولید کنیم و هم این‌که این تولیدات باتوجه به نرخ بالای تولید انیمیشن به روز‌تر و ارزان‌تر شود.

در این بخش از نشست حسنی در مورد لزوم فعالیت یک بازارتخصصی انیمیشن در ایران گفت: می‌خواستم به تاثیر بازارهای کودک و نوجوان بر مسئله تولید انیمیشن اشاره کنم. ما یک بازار فیلم جشنواره فجر داریم که بازاری بین‌المللی است و اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود و در آن بازار شرکت‌های انیمیشن شرکت می‌کنند، اما خود بازار به‌عنوان بازاری بین‌المللی با تولیدات مستند و داستانی و سریال فعالیت می‌کند. باتوجه به این‌که شنیدم معاونت استان‌های سازمان صداوسیما قرار است نشستی برای انیمیشن‌سازان ایران برگزار کند که متولی آن می‌تواند هم این معاونت باشد و یا در کنار جشنواره کودک اصفهان برگزار شود، اگر یک بازار بین‌المللی انیمیشن حتی با پنج کشور منطقه‌ای داشته باشیم که به‌عنوان سنگ بنای این بازار کار را آغاز کنیم، مطمئنم بعد از ۱۰ سال می‌توانیم کشورهای اروپایی آمریکایی و خیلی از کشورهای دیگر را در حوزه تولید تولید مشترک خرید و فروش در این بازار داشته باشیم. بازار کمک بسیار زیادی به پیدا کردن استعدادها و انتقال تجربیات و تکنولوژی روز می‌کند.

در پایان این نشست لیوانی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال راه‌اندازی مرکز آموزش انیمیشن در خود مرکز «صبا» گفت: مرکز «صبا» مرکز حرفه‌ای تولید است و جایی که تولید می‌کند لزومی ندارد نیروهای خود را تربیت کند. خوشبختانه دانشگاه‌های بسیار خوبی داریم، ازجمله دانشگاه هنر دانشگاه صداوسیما، دانشگاه سوره و دانشگاه آزاد که تمامی دانشگاه‌ها در سطوح فوق لیسانس دانشجویان انیمیشن را تربیت می‌کنند و تمامی اساتید و افرادی که در حوزه انیمیشن فعال هستند در این دانشگاه‌ها به‌عنوان مدرس فعالیت می‌کنند، بنابراین در حال حاضر ظرفیت‌های آموزشی بسیار خوبی در کشور داریم که برای تاسیس یک مرکز از سمت موسسه «صبا» کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. ما ترجیح می‌دهیم مراکزی که در حال حاضر حوزه‌های آموزشی دارند و ظرفیت‌‌سازی در آن انجام شده کار خود را انجام دهند و ما در حوزه پشتیبانی حاضر به همکاری کامل با آن‌ها هستیم. برای مثال باید بگویم که در‌صدی از بودجه «صبا» را برای تولیدات دانشجویی در نظر گرفته‌ایم ودر حال رایزنی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای با بعضی از این مراکز هستیم. برای مثال با دانشگاه صداوسیما و سوره مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم که درصدی از بودجه موسسه «صبا» برای کشف استعدادهای جدید در اختیار حوزه‌های دانشجویی قرار بگیرد و پشتیبانی فنی آن هم از طرف ما انجام ‌شود، اما ترجیح می‌دهیم در بحث آموزش وارد نشویم و دانشگاه‌ها به کار خود ادامه دهند. به‌عنوان نکته آخر باید بگویم که انیمیشن ایران خوشبختانه با تلاش دوستان خوبی که آغازگر این راه بوده‌اند، مرحله آزمون و خطا را پشت سر گذاشته و ما در حال حاضر در مرحله حرفه‌ای‌‌سازی هستیم. امیدوارم بتوانیم در این مرحله بهره‌برداری بسیار خوبی داشته باشیم و این موضوع را از طریق وصل شدن به بازارهای بین‌المللی و همچنین تغذیه بازارهای داخلی امکان‌پذیر سازیم.


علی ظهوری راد

ارسال به دوستان
برچسب ها: پویا نمایی صبا ، صبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: